Publicerat April 19, 200916 yr En kompis till mig ringde förut och hon hade frågat i en djuraffär var man kunde köpa blod. "det är numera förbjudet att köpa blod" hade dom svarat då.. är detta sant?
Publicerat April 19, 200916 yr Man måste nog inte ha tillstånd för att köpa blodet. Däremot för att lägga ut det. Om jag inte är helt ute och cyklar. Men varför inte köpa blod på ica för att göra "blodpudding"? så gör jag iaf.
Publicerat April 19, 200916 yr Författare Man måste nog inte ha tillstånd för att köpa blodet. Däremot för att lägga ut det. Om jag inte är helt ute och cyklar. Men varför inte köpa blod på ica för att göra "blodpudding"? så gör jag iaf. Jaha.. Ja, jag har alltid köpt blod på ica förr så jag blev lite fundersam.. Är det markägaren man måste be om tillstånd för då? Behöver man ha tillstånd om man släpar en klöv? vilket jag gör oftast..
Publicerat April 19, 200916 yr Har för mig att man måste söka tillstånd hon NVV. Man får inte sprida animaliska produkter blablabla nånting. Du får ju sprida blod som du tagit tillvara rån tex en älg men inte från kreatur.. Har väl något med smittospridning att göra. Sen är det väl alltid bra att fråga markägaren om lov.. Har ett spår liggandes nu faktiskt.. ska gå med Wachteln om nån timme.
Publicerat April 19, 200916 yr Som sagt tillstånd behövs inte för att köpa blod på tex ica. Tillstånd till att lägga blodspår i naturen söks hos jordbruksverket va de visst..men mig veterligen så är det ingen i min bekantskapskrets som har eller sökt dessa idiotiska tillstånd... Skulle va kul o veta hur många tilsåtnd som godkänts..? Har väl o göra med att man inte ska sprida "slaktavfall" i naturen, iallafall inte obesiktigat. Men blodet vi köper är ju allt från djur som blir undersökta på slakterier osv. Alltså besiktigat, ..lite knasigt... Man får om jag nu kommer ihåg rätt lägga spår var som i skogen, förutsatt att man inte gör åverkan på marken eller skogen. Ingen ska heller störas av din aktivitet. Men att först höra sig för med jakträttsinnehavaren eller markägaren hör till god ton. Sällan någon protesterar. Men har du lagt spår tex första älgjaktsmorgonen så lär du inte bli populär...
Publicerat April 19, 200916 yr Kopierar in texten från jordbruksverkets sida., jag hade visst lite fel.. Fast vem kan hindra mig från att göra blodkorv? "Blodspårning Enligt gällande lagstiftning finns möjlighet att erhålla tillstånd för användning av animaliska biprodukter i undervisningssyfte. Jordbruksverket har därigenom möjlighet att godkänna användning av blod av livsmedelskvalitet för träning och bedömning av hundar för sökning efter skadat vilt. Observera att godkännande även krävs för blod som inhandlas i livsmedelsbutik. Som villkor för beslutet gäller att blodet bara får inhandlas från de ställen som angivits i ansökan samt att blodet inte får användas förrän tidigast två veckor efter det att blodet lämnat slakteriet. Anledningen till detta är att möjligheten då ökar att hinna stoppa utläggningen i skog och mark i den händelse smittsam sjukdom (t.ex. mul- och klövsjuka eller svinpest) spåras till djur som passerat slakteriet och varor som lämnat slakteriet därigenom måste återkallas. En avgift om 200 kronor tas ut för godkännandet. (Fr.o.m. den 1 mars 2009 kostar tillståndet 300 kr.) Godkännandet ges normalt på tre år. Länk till ansökningsblanketten (D 153) återfinns i kolumnen till höger. För att lägga blodspår med blod från vilda djur krävs inget tillstånd från Jordbruksverket. Blod från vilda djur får dock bara användas om det kommer från djur som man inte misstänker är infekterade med sjukdomar som kan överföras till människor eller djur.BLANKETTER Blankett D153"
Publicerat April 19, 200916 yr Författare Jösses ja.. ska läsa igenom detta, men dte är altså bara att skicka in en anmälan och betala eventuell kostnad (antar att det kostar också..)
Publicerat April 19, 200916 yr Man skall dock vara lite försiktig med var man lägger blodspår. Om det behövs göras ett eftersök där det ligger ett blodspår...? Låter osannolikt, men jag har faktiskt varit med om det en gång när jag skulle meritera min jycke - provdomaren hade lagt spåret så att det gick mellan en man som satt och vakade rådjur - och ryggsäcken han ställt ifrån sig. Hade han behövt göra ett riktigt eftersök skulle det kanske ha stökat till det för ekipaget... Men jag tror inte att det årligen förloras två påskjutna djur på detta sätt, i och för sig.
Publicerat Maj 4, 200916 yr Den som blir förbannad för att man tränar en eftersökshund har inte mycket vett i huvudet, varken jägare eller ickejägare Blod kostar förresten ungfär 15kr/liter, billigt för oss som vill ha bra hundar när det behövs
Publicerat Maj 4, 200916 yr Välkommen Andreas, vi värderar alla dina åsikter högt på samma sätt som alla andras respekteras, jag kan utifrån en markägarperspektiv se ett större antal anledning till varför jag vill veta om vem och vilka som är ute med hund i sele på min mark, det är som angivet ovan en frågan om hyfs och fan vet om det inte krävs ett uttryckligt tillstånd för att lägga ut blodspåret av markägaren, så stor är inte allemansrätten. Jag noterar att flera av våra eftersöksekipage har flaggat upp för detta. /Christian