Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

kråka anfaller kråka

Featured Replies

Publicerat

Jag såg idag en väldigt ovanlig sak...min far hade medans dom vittjade gäddsaxar under påsk lyckats filma när en rovfågel slog en kråka på isen,,,filmat med 42x förstorning hur andra kråkor och skaor försökte hjälpa den slagna kråkan...fick angriparen på flykt ,men den kom till baka och slog på samma kråka igen,,,,var mycket blod på isen,,,men tillslut lyckades den flyga in mot skogen,,,,men väl hemma på tv ser man att det är ingen rovfågel utan en annan kråka som slår och pickar på den andra....någon som sett detta beteende förut?

Publicerat

Jag har sett skator bli som galna på en död nötskrika men aldrig att dom anfaller "sina egna".

Skicka in filmen till Mitt i Naturen så kanske du får svar.

Mvh.

Publicerat

Jag har sett två skator som gemensamt anföll en tredje skata. Efter flera duster, då de båda skatorna flera gånger satt ovanpå och hackade på den liggande skatan, lyckades den komma i skydd av ett nyponsnår. Där blev den sedan sittande, i uppenbart chocktillstånd, i ungefär tjugo minuter innan den repat sig så bra att den kunde krypa fram och flyga iväg.

Hade inte sett eller hört talas om detta innan, men uppenbarligen så förekommer det.

Publicerat

Kråkfågel är väldigt aggresiv och hård mot avvikande individer, att dom som avviker blir ihjälhackade är inte ovanligt. Har sett en Nötkråka som vart nerjagad i älven på senhösten av en flock kråkor. Jag lyckades plocka upp den efter bara 5-10 sekunder men den frös ihjäl/dog av chocken inom ett par minuter. Har även sett en kull med korsning skata/kråka bli ihjälhackade en efter en.