Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Jaga på allmänningen i Gällivare

Featured Replies

Publicerat

Hej Tänkte höra om det är någon här som brukar/brukade jaga på allmännings skogen i Gällivare?

Hur har det varit med fågeltillgången?

Tips på bättre och sämre områden?

Vad är de för mark?

och hur brukar jakt trycket vara?

Mvh, Fredrik

Publicerat
Hej Tänkte höra om det är någon här som brukar/brukade jaga på allmännings skogen i Gällivare?

Hur har det varit med fågeltillgången?

Tips på bättre och sämre områden?

Vad är de för mark?

och hur brukar jakt trycket vara?

Mvh, Fredrik

Hör med Nils l här på forumet! Han brukar vara inne lite då och då! :D

• 4 weeks later...
Publicerat
Hör med Nils l här på forumet! Han brukar vara inne lite då och då! :D
Publicerat

Jag har varit där i 8 års tid och det har aldrig varit så mycket folk :D och så lite fågel som nu :(

Sedan den nya fjälljaktsreformen gick igenom så har jägare vallfärdats till allmänningsskogarna.

Jag är själv där och jagar 1-3ggr/veckan höst som vinter och jag träffar jägare där nästan varje gång trotts att det är stora marker, det är även ett finskt gäng 5-7st som brukar bo i Polkem och jaga 1-2 veckor i stöten under höst och vinter.

Till i år ska jag försöka att hitta mig nya marker så att jag slipper trängas i skogen.

Tomas

Publicerat
Jag har varit där i 8 års tid och det har aldrig varit så mycket folk :D och så lite fågel som nu :D

Sedan den nya fjälljaktsreformen gick igenom så har jägare vallfärdats till allmänningsskogarna.

Jag är själv där och jagar 1-3ggr/veckan höst som vinter och jag träffar jägare där nästan varje gång trotts att det är stora marker, det är även ett finskt gäng 5-7st som brukar bo i Polkem och jaga 1-2 veckor i stöten under höst och vinter.

Till i år ska jag försöka att hitta mig nya marker så att jag slipper trängas i skogen.

Tomas

Kan bara hålla med till 100%. Bilar, jägare och hundar där det inte funnits en själ tidigare år B) . Till hösten blir det nog jakt ovan odlingsgränsen igen. Betydligt bättre med fågel, trevligare marker och avsevärt mindre jägare där jag brukar hålla till.
Publicerat

Nä hörrni, håll er där nedanför odlingsgränsen så att jag slipper trängas. hehe

Om ni inte ska på fjället och skjuta sparvar förstås, det bryr jag mig inte om. :D

Publicerat

Men nu har du ju hittat din dröm mark på allm, för inte tror jag det blir speciellt trångt där i höst och vinter.

Tänk dig att jaga på dom myrholmarna till hösten Hallen, wow B)

Nä, jag kommer då att fortsätta jaga på allmänningens marker och jag kommer att lösa länskortet ovan odlingsgränsen också.

Det finns marker på allmänningen som är relativt ojagade, men var det kommer jag inte att skriva här, någonsin... :D

Fågel finns det också normala år, men 08 var helt enkelt ett riktigt uselt år när det gällde föryngringen och förhoppningsvis har det nu skrämt bort en del jägare..... :D

Publicerat
Nä hörrni, håll er där nedanför odlingsgränsen så att jag slipper trängas. hehe

Om ni inte ska på fjället och skjuta sparvar förstås, det bryr jag mig inte om. :wub:

Du kan vara lugn, ingen vill jaga i Gällivare kommuns områden ändå....men det är kul att du har respekt för eliten.. :D
Publicerat
Du kan vara lugn, ingen vill jaga i Gällivare kommuns områden ändå....men det är kul att du har respekt för eliten.. :P

Det är väl främst den fräna doften av alger, kelp och annat som hör havet till som jag vill undvika. Att förstöra mitt oskuldsfulla luktsinne med vittringen av kust-bo kan jag bespara mig till slutet av maj - mitten på juli nånting. hähä

Publicerat

Men åter. Det har faktiskt varit jäkligt dåligt med fågel där jag har färdats i vår.

Fast jag såg ju förstås en järpe igår, säger inte var!

Publicerat
Men nu har du ju hittat din dröm mark på allm, för inte tror jag det blir speciellt trångt där i höst och vinter.

Tänk dig att jaga på dom myrholmarna till hösten Hallen, wow :mad:

Nä, jag kommer då att fortsätta jaga på allmänningens marker och jag kommer att lösa länskortet ovan odlingsgränsen också.

Det finns marker på allmänningen som är relativt ojagade, men var det kommer jag inte att skriva här, någonsin... :angry:

Fågel finns det också normala år, men 08 var helt enkelt ett riktigt uselt år när det gällde föryngringen och förhoppningsvis har det nu skrämt bort en del jägare..... ;)

Jag tror att båda mina nya ställen kan vara bra både uppe på berget men även där jag sköt min tjädertupp. Men man vet aldrig Jonas, snart har väl jägare hittat dit också...just nu är det bara du och min son som vet vart mina nya ställen är. Jag tror att det fortfarande kommer att vara mycket jägare på allmänningen.