Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Billig röststyrning för portabla lerdurvekastare (12V bilbateri) ?

Featured Replies

Publicerat

Hej alla,

Jag undrade om nån har råd/tips ang en lågpris alternativ för röstyrning av mobila lerduvekastare (dem portabla som drives m. 12V bilbateri).

Det billigaste jag hittade är nåt som hetter "Röststyrning Akustik" (Autopuller) men det kostar närmare 3kSEK...

Tackar på förhand för råd / tips,

Florian

Publicerat
Hej alla,

Jag undrade om nån har råd/tips ang en lågpris alternativ för röstyrning av mobila lerduvekastare (dem portabla som drives m. 12V bilbateri).

Det billigaste jag hittade är nåt som hetter "Röststyrning Akustik" (Autopuller) men det kostar närmare 3kSEK...

Tackar på förhand för råd / tips,

Florian

Borde det inte fungera att koppla in ett piezo element på ett större membran inuti en tratt och använda det som brytare?

Vet inte hur mycket den måste leverera för att ge tillräckligt med kontakt... Det går alltid att transformera upp signalen också.

Publicerat

Om du är det minsta elektronikkunnig så borde du kunna klara av att mecka ihop en sådan här. http://www.electrokit.se/item_show.php?code_no=10100126. Tiden som reläet ska vara draget trimmar du med en konding och ett motstånd.

Inte radiostyrd och den kan kan trigga på oönskade höga ljud. Jag föredrar modellen där man aktiverar micken med en knapp precis innan man ropar ut duvan. Jag får så mycket oönskade annars när jag har en halvautomat som rasslar när jag stänger.

Publicerat
  • Författare
Om du är det minsta elektronikkunnig så borde du kunna klara av att mecka ihop en sådan här. http://www.electrokit.se/item_show.php?code_no=10100126. Tiden som reläet ska vara draget trimmar du med en konding och ett motstånd.

Inte radiostyrd och den kan kan trigga på oönskade höga ljud. Jag föredrar modellen där man aktiverar micken med en knapp precis innan man ropar ut duvan. Jag får så mycket oönskade annars när jag har en halvautomat som rasslar när jag stänger.

Hej Micke,

Den var en "skeetbra" tips :D. Grejen är dock att jag skulle villja ha nåt som är radiostyrd så att jag kan tränna på dem "jobbiga duvor" där kastaren sitter längre bort.

Men det är bra tips -- får se om det går att "klistra på" en sån modul till befintligt fjärrkontroll (m. knappar)

Publicerat

Det finns små moduler på 433MHz men se til att det är en kodad sådan så man inte får feltriggningar

Hade med juniorer på skeetbanan i höstas. Ena killen en kompis till grabben blir noggrant instruerad om vapen och hur man hanterar dom. Han har skjutit några smällar på platta 7 precis vid lådan, står med laddad pjäs och vi har aktiverat röststyrningen. Han kikar in i gluggen och säger mycket högt för att överösta kastaren "ÄR DET HÄR DE KOMMER UT?"

Ibland så reagerar man på en hundradels sekund. Detta var en sådan dag. Suger tag i grabben och runt bössan (så jag vet vart den kommer o peka) o rycker undan honom så duvan missar nyllet med ett par centimeter. Blir kallsvett bara jag tänker på vad som kunnat hända, bägge ögonen....

Det är inte bara bössan som kan vara farlig... Höll på att kapa huvudet på en gubbe när jag tog jägarexamen men en fullt påskruvad Hoppes ClayKing. Hade iofs inte gjort så mycket för det var en före detta "jägare" som skulle börja igen och tokfan kunde stå o provsikta på folk med vapen o inte fatta att han gjorde fel. Den duvan var den snabbaste jag sett och den flyttade på benan i peruken från ena sidan till den andra. ;)

Vi fick en autopuller till klubben att prova förra veckan. :rolleyes: Men det var en av tävlingsskyttarna som är testpilot. Vi får hoppas att den blir standard.

Publicerat
  • Författare

Hej Micke,

Det finns små moduler på 433MHz men se til att det är en kodad sådan så man inte får feltriggningar

Menar du electrokit moduller el andra ?

Vi fick en autopuller till klubben att prova förra veckan. :D Men det var en av tävlingsskyttarna som är testpilot. Vi får hoppas att den blir standard.

Skulle jag tolka detta övan att du tycker en autopuller skulle vara värt trots priset ?

Hälsningar,

Florian

Publicerat

Jag börjar med det understa. Jag fattar inte varför vi inte haft en autopuller tidigare och ser gärna att klubben köper ett par stycken för ensamskyttet. Men jag tycker att priset är omotiverat högt för en så enkel grej.

Kanske en sådan här med passande sändare http://www.electrokit.se/item_show.php?code_no=12000109

Tänkte först att det skulle bli för dyrt att ha kodad signal, såg sen att det fanns färdiga moduler.

Finns ju sådana här som är billigare för den som vill bygga mer o spara lite mer.

http://www.electrokit.se/item_show.php?code_no=10109019

• 4 weeks later...
Publicerat

Autopuller Basic Skeet med tillsats 433Mhz för trådlöst kostar just nu i Sverige 1950:- från autopuller.se

Genom samma kontakt kan man köpa radiostyrningar 1-15 kanaler till bra priser.

Den Amerikanska Autopuller wireless versionen är dyrare och inte förenlig med Europeiska frekvensregler ännu.

Har själv provat att bygga en autopuller med hjälp av "Kits" av VOX-typ som kostar några hundralappar.

Tyvärr fungerar de mycket dåligt och är synnerligen instabila.

Nu har jag använt Autopuller i nästan 2 år. Den fungerar klanderfritt.