Publicerat April 20, 200917 yr När jag i går var på skjutbanan med barnen så hade vi det väldigt trevligt och barnen tycker det är skitkul. MEN, min 22a är ju naturliogtvis stockad för vuxna och till råga på allt så har jag tryckt på en pipvikt på 400g för att den inte ska bli så "vispig" att skjuta med Barnen hade stora problem att hålla upp bössan och kolven stack de in under armen. Då började tankarna mala och i kväll har jag ägnat 2 timmar i verkstan åt detta delikata problem Lösningen blev: Steg 1 : bort med pipvikten steg 2 : kapa pipan till 45,5 cm, den var inte särskilt lång från början så det försvann bara 8 cm. steg 3 : kapa stocken men fixa någon form av enkel bajonettfattning som gör att jag kan sätta tillbaka den kapade biten Resultatet blev en 88 cm kort 22long Här har jag kapat stocken, filat till en gammal bakelitbakkappa så att den passar någorlunda på den korta stocken. Om man lossar den med 2 skruvar kan man trycka dit resten at stocken som nu är en förlängning. Den sitter stadigt med ett 12mm aluminiumrör och en liten styrtapp av 4mm rundstav. Hela bössan blev kanska kul, pytteliten och lätt, hoppas det blir lättare för barnen nu att vara med och skjuta på riktigt. När jag vill mängdträna på korta älgbanan sätter jag på pipvikt och stockände så är den i stort sett som förut. Det är ingen vidare finish på detta arbetet men det ska bara funka. Det är en gammal HDF 22a jag köpt för 1000 spänn med med en 3-9x mirokukikare på. Vill jag ha en häftigare 22a så kan jag utan dåligt samvete kassera den hos vapenhandlarn.
Publicerat April 21, 200917 yr Klockrent jobbat MarkusR sen att du får kvalitets tid med barnen är ju ännu bättre Mvh.
Publicerat April 21, 200917 yr Du är en bra förebild för hur en jägarfader ska vara Markus!! Bra jobbat!! Själv håller jag som bäst på att ordningsställa en "trä-bössa" till grannpajken på 3år. Det blir titan-pipa, alu-låda, ett 15mm epa-kikarsikte, fungerande slutstycke med magnet för att hålla fast en tom .222-patron osv. Allt inrymmandes i en björk-stock som jag själv gjorde som 14-åring...men som aldrig blev riktigt komplett. ....tror ni han kommer gilla den?
Publicerat April 21, 200917 yr Du är en bra förebild för hur en jägarfader ska vara Markus!!Bra jobbat!! Själv håller jag som bäst på att ordningsställa en "trä-bössa" till grannpajken på 3år. Det blir titan-pipa, alu-låda, ett 15mm epa-kikarsikte, fungerande slutstycke med magnet för att hålla fast en tom .222-patron osv. Allt inrymmandes i en björk-stock som jag själv gjorde som 14-åring...men som aldrig blev riktigt komplett. ....tror ni han kommer gilla den? En sådan vill jag också bygga till min 3 åring. Kan man önska sig bilder av denna skapelse?
Publicerat April 21, 200917 yr Författare Du är en bra förebild för hur en jägarfader ska vara Markus!!Bra jobbat!! Själv håller jag som bäst på att ordningsställa en "trä-bössa" till grannpajken på 3år. Det blir titan-pipa, alu-låda, ett 15mm epa-kikarsikte, fungerande slutstycke med magnet för att hålla fast en tom .222-patron osv. Allt inrymmandes i en björk-stock som jag själv gjorde som 14-åring...men som aldrig blev riktigt komplett. ....tror ni han kommer gilla den? Tack Klockrent, bilder vill vi ha
Publicerat April 21, 200917 yr Tack Klockrent, bilder vill vi ha Självklart...de kommer vad de lider. Kanske ska skapa en projekt-tråd om pojk-bössan istället...
Publicerat April 21, 200917 yr Författare Självklart...de kommer vad de lider. Kanske ska skapa en projekt-tråd om pojk-bössan istället... Klart du gör en projekttråd
Publicerat April 21, 200917 yr Vajert grabbar Tänk om man haft en sådan pappa när man var i den åldern... Härliga initiativ och bygglust. Barnen kommer att tacka Er när de förstår vidden av det hela. BRA JOBBAT !!!
Publicerat April 21, 200917 yr Markus din spjuver Klockrent bygge. Vore jag inte så lat så byggde jag om min jag med. Ett semesterprojekt kanske, risken är att mina barn är för lika mig och nappar den och ger sig ut o vakar gris eller annat /lasse
Publicerat April 21, 200917 yr Författare Tack ska ni ha, kul att ni gillar den Du har väl ingen ursäkt Skuris, det är bara att ta fram sågen och sedan börja öva med tjejerna. De kan ju hålla efter kråkorna åt dig
Publicerat April 21, 200917 yr Tack ska ni ha, kul att ni gillar den Du har väl ingen ursäkt Skuris, det är bara att ta fram sågen och sedan börja öva med tjejerna. De kan ju hålla efter kråkorna åt dig Blir nog till att skaffa flera 22:or annars blir det slagsmål om dom när båda jag frun och barnen vill skjuta /lasse
Publicerat April 21, 200917 yr Det är ju klockrent Snart kommer jag med mina bössor så får du korta kolv på 22an och plastbädda på dom andra
Publicerat April 21, 200917 yr Klockrent! Men man kan va lat som jag ist. Köpte jag en juniorbössa på en gång, Anschutz 1451. Går att bygga på kolven där med. Ska följa Henriks projekt med lup.
Publicerat April 21, 200917 yr Hoppas pojken växer fort, finns inte en chans i brinnande h-vetet jag sätter sågen i min nya älskling får se till att mamma tar jägarexamen
Publicerat April 21, 200917 yr Författare Hoppas pojken växer fort, finns inte en chans i brinnande h-vetet jag sätter sågen i min nya älskling får se till att mamma tar jägarexamen Jag hade aldrig varit så brutal mot en en finnfire varmint, det är någonting helt annat med en billig sunkbössa
Publicerat April 21, 200917 yr Jag hade aldrig varit så brutal mot en en finnfire varmint, det är någonting helt annat med en billig sunkbössa Jo jag förstår det
Publicerat April 24, 200916 yr Klart du gör en projekttråd Jaja...okäjj då... Nu har jag skapat en tråd, som dock kommer gå rätt segt att uppdatera, då det är mycket annat som ska hinnas med. Men har jag lagt ut tråden får jag ju lite eld i baken också!! http://www.jaktsnack.se/index.php?showtopic=18213&hl=
Publicerat December 8, 200916 yr Henrik O Blev bara lite nyfiken. Hur gick det med att hålla fast tomhylsan med magnet? Har du byggt en mässingsmagnet eller har du stålhylsor? Eller var det något i konstruktionen jag inte fattade? MVH // Henrik