Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
www.anglavakter.com

Sign in to follow this  
eskimo1

Scenar 108 gr

Recommended Posts

eskimo1

Fick ett erbjudande att köpa Lapua Scenar, tyvärr var det bara 108 gr. På +sidan är att priset är 165:- per ask :lol: Nån som har en tanke eller kunskap att säga hur den kulan skulle kunna bete sig på långhåll? BC 0,478 mot 123 gr som jag byggt bössan för ligger på 0,547. Antar att vinden ställer till det en del med en lättare kula men om man tittar på en BR tex vad den kan göra med kulor kring den vikten. Fast 105 gr ligger på 0,530 i BC.

Men i ärlighetens namn så skjuter jag sällan över 300 m pga bantillgång. Om Freddan läser det här så mottages inbjudan till 500 m banan -_-

Måste i så fall korta av throaten på pipan om jag inte ska få alltför lång friflykt. Inget stort problem egentligen, speciellt inte då jag skruvade av pipan idag och har den i svarven i ett annat ärende.

Era tankar och kunskap please???

exabit

Jag har en bunt 108:or liggande hemmavid ifall du vill prova lite, fast frågan är om jag matchar det priset du fick :angry:

Tycker personligen att 123:or är den gyllene medelvägen vad gäller Scenar. 139:or skulle jag bara ge mig på att skjuta med en konkurrenskraftigare patron än 6,5x47 - kanske 6,5x55[AI] eller varför inte en 6,5x284 ;)

maddog

jag har skjutit en del med den kulan både med moly och utan, visst märktes det att det var lite låg bc på längre håll men kulan slog bra tätt även i mycket höga farter och det räddade bra mycket.

jag gillar den kulan och tycker du ska köpa direkt till det priset.

eskimo1

Köpte 6 askar till idag, 150:- per ask blev priset ;) Finns 2000 bulor kvar som jag nog klipper sen om det visar sig att den går bra :D

exabit, 123:orna skjuter sjukt bra i min men då jag inte har tillgång till mer än 300m bana så borde nog 108:or räcka till. Som tokhunden sa så tänkte jag att den höga farten ska rädda lite av situationen.

Sen är det väl lite snålhet åxå med i spelet, får väl se om den bedrar visheten :(

maddog

jag brukar inte gilla urp men till 108gr scenar var det helt perfekt och precisionen blev bra som tusan.

hade en laddning på 47gr som var en riktig ocw sen hade jag en monsterladdning för lite längre avstånd som jag inte riktigt vet om jag vågar sätta på pränt den kan vara lite farlig sommartid.

eskimo1

Det var i 6,5:an hoppas jag ;)

eskimo1

46,9 gr N-204 ger 963 m/s men då är trycket uppe i max 4150 bar. Fyllnadsgrad på 105,5% så det borde funka. Hmm, bussa slagstiftet och Lapuahylsor, då är man nog på banan :D

maddog
Det var i 6,5:an hoppas jag :rolleyes:

japp, missade din kaliber trodde du skulle ha den till 6,5x55. sorry.

eskimo1

Ingen fara, blev lite fundersam bara på krutmängden :rolleyes: