Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Framtassavtryck på björn vs. vikten på björn

Featured Replies

Publicerat

Framtass bredd Levandevikt

9 cm (under 1 år) 30 kg

10 cm 60 kg

11 cm 75 kg

12 cm 100 kg

13 cm 130 kg

14 cm 170 kg

15 cm 230 kg

16 cm 260 kg

17 cm 300 kg

Jag har fått dessa uppgifter av en kompis i en grannkommun. -_-

Publicerat

Den här tabellen har jag

Bredd framtass Levandevikt Björnens höjd Längd baktass

9-----------------------30------------------70-------------------(under 1år) 15

10----------------------60------------------80---------------------16

11----------------------75------------------90---------------------18

12---------------------100------------------95---------------------19

13---------------------130------------------100--------------------21

14---------------------170------------------100--------------------22

15---------------------230------------------110--------------------23

16---------------------260------------------120--------------------25

17 eller bredare > 300------------------130--------------------27 eller mer

Framtassens bredd ger en grov uppskattning på björnens storlek, dessa siffror är från septemberbjörnar.

Publicerat
  • Författare

Bägge tabellerna ger ju samma resultat, men visst är det intressant med dina mer kompletterande uppgifter. :angry:

Publicerat

Man tackar för tabellen! Den stoppas i ryggsäcken direkt. :angry:

Kan va kul å ha då man springer på spår, vilket händer titt som tätt.

Publicerat

intresant tabell!

såg ett riktigt stort björnspår i sommras. de va 19 cm brett!

Publicerat

Tack för tabbellen,

såg ett björnspår förra våren som var 28 cm långt obs baktassen.

Publicerat
intresant tabell!

såg ett riktigt stort björnspår i sommras. de va 19 cm brett!

Stooor nalle då! :D

Publicerat
Tack för tabbellen,

såg ett björnspår förra våren som var 28 cm långt obs baktassen.

..å den me!

Publicerat

Jag tycker att framtassen är mer ojämn att mäta på vs bak tass. Sen så mäter jag från tå till häl utan klo. För några år sen hadde vi en stor hanne på området som hadde 24cm lång bak tass utan klo, han sköts av en kommpis och den vägde 220kg. Den jag sköt hadde 16cm och vägde 120kg. I fjol komm det in en ny större björn hanne som hadde då 22cm bak fötter, få se om dom har vuxit nått i vinter. Hadde han i kikaren på 45m med när jag fick upp bössan så vände han röven till och jag fick inget bättre läge trotts flera stånd på samma björn under hösten. Man ska nog ta alla tabeller med en stor nypa salt, det varierar ganska mycket och det momsas en hel del. Jag brukar ha som rikt märke att över 20cm bakfot utan klor då är det en grann björn och ofta en hanne, men det är jag det.

Publicerat

Visst är det så att tabellen ovan inte är nån vetenskaplig fakta.

Den ger dock en fingervisning om hur stor nalle, på ett ungefär, spåren är efter.

Sen att det skiljer från djur till djur och mellan hanar och honor kommer man inte ifrån.

Och även vi säger, som du, att över 20 cm bakfot utan klor är en fin björn.

Publicerat
Stooor nalle då! :rolleyes:

aarå!

vore roligt att få syn på den nallen nångång

Publicerat

Jammen va bra att vi är överens då. Nu har vi sällan några mastodont björnar här, vi kan inte hålla oss så länge :blush: men 28cm låter otroligt stort, jag har sett många björn spår och det största jag mätt är 26cm och det var i mitten av 80 talet. Jag vill inte på stå att det inte finns, men det är mycket ovanliga här om kring. Har även varit i sarek och sett björn spår, det största där var 25cm som jag såg då, dom var därimot många. Var och jagade tjäder väster om saggat och dom hadde sett 24st olika björnar veckan innan vi var där från heli ko peter. Den veckan lärde sej träskällaren min att björnar kan vråla högt, mycket högt. Husse laddade med slugg utan anledning med det kändes bättre på nått vis, jag var både ung och oerfaren men spänande var det, och kul hadde vi. Tjäder till gången var mycket stor där då, vi sköt mer tjäder på en vecka då än man gör på flera sesånger nu.

Publicerat
Visst är det så att tabellen ovan inte är nån vetenskaplig fakta.

Den ger dock en fingervisning om hur stor nalle, på ett ungefär, spåren är efter.

Sen att det skiljer från djur till djur och mellan hanar och honor kommer man inte ifrån.

Och även vi säger, som du, att över 20 cm bakfot utan klor är en fin björn.

Jag tror den ger en rätt så hyffsad bild av vikten, men det skiljer ju som sagt en del mellan olika individer.

Min teori är att den kan stämma rätt så bra, frågan är bara när på året den gör det?

Publicerat
Jammen va bra att vi är överens då. Nu har vi sällan några mastodont björnar här, vi kan inte hålla oss så länge :P men 28cm låter otroligt stort, jag har sett många björn spår och det största jag mätt är 26cm och det var i mitten av 80 talet. Jag vill inte på stå att det inte finns, men det är mycket ovanliga här om kring. Har även varit i sarek och sett björn spår, det största där var 25cm som jag såg då, dom var därimot många. Var och jagade tjäder väster om saggat och dom hadde sett 24st olika björnar veckan innan vi var där från heli ko peter. Den veckan lärde sej träskällaren min att björnar kan vråla högt, mycket högt. Husse laddade med slugg utan anledning med det kändes bättre på nått vis, jag var både ung och oerfaren men spänande var det, och kul hadde vi. Tjäder till gången var mycket stor där då, vi sköt mer tjäder på en vecka då än man gör på flera sesånger nu.

'

Ja han finns och han e inte liten, det en riktigt gammal hanne " Riktiga" björnjägare har försökt i tre år men denna best men det går inte.

Skulle vara roligt veta vad han väger