Publicerat April 21, 200917 yr Hej Jag köpte en eftersökslampa i höstas för att ha på vildsvinsjakt. Efter tre gånger i skogen och några tester i källaren har jag insett en sak. Jag bländar mig själv. Med en 50 mm kikare som jag tittar genom tar det ca 2 sekunder eftr att jag tänt lampan till jag åter ser klart. Vet någon på forumet var jag får tag på ett grönt eller rött filter till lampan? Tacksam för svar. Om sedan någon kan rekomendera ett bättre fäste än det jag fick med och som är ett par gummistroppar samt en plastpryl som omformar studsarfipan till sizen av en hagelpipa så blir jag ännu gladare. MVH H
Publicerat April 21, 200917 yr Terräng borde ha ligger på Sveavägen 138 http://www.terrang.se/Products?segment=S30...ter=&page=0
Publicerat April 21, 200917 yr Författare Underbart! En utflykt imorgon således? Någon som provat med ljusfilter vid vildsvinsjakt? /H
Publicerat April 21, 200917 yr www.hundforaren.se säljer oxå olika filter. Sen kanske det är på sin plats att påpeka att det inte är tillåtet att använda lampa på vapnet vid grisjakt. Reglerna är solklara, fast monterad belysning innebär att den ska va ljust det, fast monterad på tex kojan eller träd eller va man nu har. Enda gången det är tillåtet med vapenlampa är vid eftersök och vid avlivning i samband med hundjakt. Går att få lamptillstånd hos länstyrelsen vid skyddsjakt m.m.
Publicerat Maj 13, 200917 yr Om du inte har jättebråttom hade jag kollat Ebay. Surefire är ett snordyrt märke här hemma (även tillbehören) men betydligt billigare i ex USA. Har själv kollat på en sådan lampa därifrån men hittills har jag inte slagit till... Är du nöjd med lampan förresten? Är det en modell du rekommenderar? mvh David
Publicerat Maj 13, 200917 yr Författare www.hundforaren.se säljer oxå olika filter.Sen kanske det är på sin plats att påpeka att det inte är tillåtet att använda lampa på vapnet vid grisjakt. Reglerna är solklara, fast monterad belysning innebär att den ska va ljust det, fast monterad på tex kojan eller träd eller va man nu har. Enda gången det är tillåtet med vapenlampa är vid eftersök och vid avlivning i samband med hundjakt. Går att få lamptillstånd hos länstyrelsen vid skyddsjakt m.m. Sa inte att jag skulle vaka med hjälp av lampan. Problemet blir ännu större vid eftersök om du slår på lampan och inte kan skjuta då du blir bländad. :( Om du inte har jättebråttom hade jag kollat Ebay. Surefire är ett snordyrt märke här hemma (även tillbehören) men betydligt billigare i ex USA. Har själv kollat på en sådan lampa därifrån men hittills har jag inte slagit till...Är du nöjd med lampan förresten? Är det en modell du rekommenderar? Lampan var ett akutköp och så här i efterhand är det bara att konstatera att den blev dyr. Å andras sidan är jag nörd med funktionen. Plastchassit är bättre än ett i aluminium. Bra ljusstråle och räckvidd. Jag hittade filter på vildsvin.se. Ett rött och ett grönt. mindre än en tredjedel av priset jmf med terräng. De passar perfekt på surefiren. Med grönfiltret är det lite kortare räckvidd än med rött. Å andra sidan blir kännslan av månsken bättre. Rött känns konstigare. mvh David
Publicerat Maj 13, 200917 yr Om du inte har jättebråttom hade jag kollat Ebay. Surefire är ett snordyrt märke här hemma (även tillbehören) men betydligt billigare i ex USA. Har själv kollat på en sådan lampa därifrån men hittills har jag inte slagit till... Är du nöjd med lampan förresten? Är det en modell du rekommenderar? mvh David
Publicerat Maj 13, 200917 yr Författare Om du inte har jättebråttom hade jag kollat Ebay. Surefire är ett snordyrt märke här hemma (även tillbehören) men betydligt billigare i ex USA. Har själv kollat på en sådan lampa därifrån men hittills har jag inte slagit till...Är du nöjd med lampan förresten? Är det en modell du rekommenderar? mvh David Lampan var ett akutköp och så här i efterhand är det bara att konstatera att den blev dyr. Å andras sidan är jag nörd med funktionen. Plastchassit är bättre än ett i aluminium. Bra ljusstråle och räckvidd. Kraftig MÖP varning när jag gick i jaktstugans källare och sökte med lampan Jag hittade filter på vildsvin.se. Ett rött och ett grönt. mindre än en tredjedel av priset jmf med terräng. De passar perfekt på surefiren. Med grönfiltret är det lite kortare räckvidd än med rött. Å andra sidan blir kännslan av månsken bättre. Rött känns konstigare att titta i. MVH H
Publicerat Maj 13, 200917 yr Författare Det enda jag inte gillar är deras gevärsfäste. Det är anpassat för att sitta på en hagelautomat enpipig och blir sladdrig på studsaren. Jag ska leta efter en bättre. MVH H