Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

stövare ta rådjur?

Featured Replies

Publicerat

hej! jag är ny här.

har egentligen bara en fråga jag vill ställa.

hittade ingen bra tråd om det här..

kan stövare ta rådjur?

vi har en stövare och hon jagas inte just nu men min mor berättade just att hon sätt nå flamsor från rådjur ligga på vår gård.

vår hund är en finsk stövare, ganska liten,inte så där stor som vissa stövare är utan ganska liten.

kan hon ha tagit rådjur? (isåfall är det inte alls bra jag vet.)

Publicerat

Rent teoretiskt så kan de det, även hänt i verkligheten, att slamsorna på er tomt är ett taget rådjur kan jag inte svara på , det kan vara ett skinn hon hittat och larvat sig med.

Publicerat

Visst tusan är det bra mycket troligare att de är rester från en åtel, ett trafikdödad/lo dödad/vinterdödat rådjur än att hon stövaren på egen hand har gått ut och tagit sig ett rådjur.

Vi hade en rottweiler som apporterade skadeskjutna rå med viss iver med det är ju en helt annat affär och efter att vi spårat i lina fram till avfångning/dödsplatsen.

/C

Publicerat

Jag vet en hamiltonstövare som tog ett par friska rådjur under injagning. Den stövaren hade också för vana att gå i gryt :D

Rätt tråkigt, men man kan ju inte klaga på jaktlusten...

Publicerat

Visst har stövare kapacitet o ta rådjur men de behöver det ju inte va så sett.

Åtelmaterial osv är ju oxå troligt.

Men....

jag förvånas mer av vad den gör lös nu?

Hundförbud nu, vet ja...

Publicerat
Rent teoretiskt så kan de det, även hänt i verkligheten, att slamsorna på er tomt är ett taget rådjur kan jag inte svara på , det kan vara ett skinn hon hittat och larvat sig med.

okej.händer det ofta eller är det mer ovanligt?

japp,det kan vara det.

Visst tusan är det bra mycket troligare att de är rester från en åtel, ett trafikdödad/lo dödad/vinterdödat rådjur än att hon stövaren på egen hand har gått ut och tagit sig ett rådjur.

Vi hade en rottweiler som apporterade skadeskjutna rå med viss iver med det är ju en helt annat affär och efter att vi spårat i lina fram till avfångning/dödsplatsen.

/C

okej!är det lätt för dom att få tag på sånna rester i skogen eller?

Jag vet en hamiltonstövare som tog ett par friska rådjur under injagning. Den stövaren hade också för vana att gå i gryt :D

Rätt tråkigt, men man kan ju inte klaga på jaktlusten...

okej..haha,jadu. men hamiltonstövaren dom är väl större också? eller är det nån annan skillnad kanske?

Visst har stövare kapacitet o ta rådjur men de behöver det ju inte va så sett.

Åtelmaterial osv är ju oxå troligt.

Men....

jag förvånas mer av vad den gör lös nu?

Hundförbud nu, vet ja...

för ett tag sen var hon lös en enstaka gång.

Publicerat

Vi hade en hamiltonstøvare som hette Karlsson. Han var lite galen, dålig på hare, tuggade aldrig mer än en gång på en falukorv innan han svalde men en jävel på att springa. Han tog några rådjur men aldrig på barmark. Men i ett par dm snö var han vidrig.....

Publicerat

Med risk för att få en bunt rasentusiaster på mig så skulle jag påstå att skillnaderna inom raserna är ungefär lika stora som skillnaderna mellan raserna vad gäller Finnstövare och Hamiltonstövare. :( Med det sagt har jag aldrig jagat med en Hamilton, utan det är det intryck jag fått på teoretisk väg.