Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

300 Holland&Holland

Featured Replies

Publicerat

Jag har fått en winchester model70 i kaliber 300 holland-holland årgång-48 av min far :D^_^ . Jag har Normasladdmanual

och jag har pratat med Åke på norma om en laddning för normas FMJ-kulor.Det jag skulle veta är utifall det finns någon

som har erfarenhet av en tung kula eller vad rekomenderar ni till ovan nämnd kaliber.

Tanken är att jag skall andvända studsaren på älgjakten -_-;) .

Publicerat

Vad är en tung kula för dig?

180 eller 220, 240 grains?

Jag tror att runt 200 är ganska perfekt i en 300 H&H och då är A-Frame, Woodleigh, Naturalis, TSX mfl alla potentiella varianter,

för egen del hade jag nog valt en sansad laddning och en 180 grains Accubond samt en Interbond.

Du har ett mycket trevligt vapen på ingång där, du har inga bilder att dela med dig av?

/Christian

Publicerat
  • Författare
Vad är en tung kula för dig?

180 eller 220, 240 grains?

Jag tror att runt 200 är ganska perfekt i en 300 H&H och då är A-Frame, Woodleigh, Naturalis, TSX mfl alla potentiella varianter,

för egen del hade jag nog valt en sansad laddning och en 180 grains Accubond samt en Interbond.

Du har ett mycket trevligt vapen på ingång där, du har inga bilder att dela med dig av?

/Christian

Publicerat

Hej Fredrik, kul att du börjat skriva ;)

Jag kan hjälpa dig att lägga in bilder om du inte har kamera ^_^

Som vi diskuterat en del så är väl tanken att du vill utnyttja kaliberns potential? Det är ju en trevlig bössa,och det som skiljer den från din 30-06a är väl att den klarar att pressa ut lite mera fart. Woodleigh har ju en 240Gr kula som är tänkt till 30-06, den borde ju funka om du vill ha tunga kulor?

Någon som har laddata till det?

Publicerat
  • Författare

Nu blev det galet!! :lol::D Jag har laddat några skott med normas oryx 180Gr och dom gick riktigt bra.

Men frågan är utifall man kan utnyttja gevärets rätta potential med en tyngre kula?

En 200Gr eller 220Gr skulle vara intressant,gärna med laddata.

Tyvär har jag inga bilder än men Markus R kanske kan hjälpa mig? Dock har jag vapnets historia!

Det är i orginal skick med en kikare av okänt märke med 2 1/2 gångers förstoring med snabbfäste så det är inga problem

att andvänd dom öppna riktmedlen. Jag har fått geväret av min far som isin tur ärft det av sin farbror som bodde i Alaska

där han jagade björn och älg med det.

Publicerat
  • Författare

Nu har jag lagt in några bilder på geväret,dock på en annan tråd,våra kulvapen.

Finns det ingen annan som har en likadan kaliber i detta avlånga land?

Normas förslag på laddata med normas övnings kula 150Gr och normas hylsa: 203-B krut 60-62Gr.

Jag tar dock inget ansvar för ovan namnd data efter som jag inte har testat någon laddning än.

Publicerat

Nu har du gett trådarna samma namn, förslagsvis sätter du underrubrik "laddata" på den här så rör vi inte ihop dem :blush:

Publicerat
Finns det ingen annan som har en likadan kaliber i detta avlånga land?

Joda!

Har en Remington 721 i 300H&H.

Har dock bara skjutit 180grains kulor då kulbanan är viktig för mig.

67.0 grains MRP bakom en 180gr. Hornady SST ger 890m/s i min bössa.

/Micke

Publicerat
  • Författare

Nu är vi dubbelt så många :P:P

Tyvärr så har jag inget kikarsikte för några längre avstånd,det är en gamal Lyman med 2 1/2 gångers förstoring antagligen

från 50-talet och att jag vill behålla vapnet i orginalskick med tanke på kikarmontaget.

Man får tacka för visat intresse.

• 1 month later...
Publicerat
  • Författare

Försöker att väcka nytt liv i tråden.

Jag har hört att Norma skall börja att tillverka hylsor i kalibern 300 Holland&Holland?

Nu verkar det som att Norma inte är så snabba med att uppgradera sin hemsida.

Är det någon annan där ute som har hört något?