Publicerat April 22, 200917 yr Är ju bara min andra hund än så jag har ganska små erfarenheter hur det funkar. Kör på metoden att rasta efter lek, mat, sömn osv. Pinkar dom inne när jag ser det så säger jag nej och bär ut dom så dom får göra klart ute. Rikligt med beröm om dom fortsätter ute. Alltid rikligt med beröm ute. "Gamligen" minns jag var rumsren på 3 veckor. Hon misslyckades givetvis ibland men oftast satt hon och gnällde när hon behövde ut. Valpen jag har nu har jag ju bara haft i drygt 2 veckor. Igår satte hon sig vid dörren när hon behövd ut och jag började få upp hoppet. Men igår kväll när tjejen hade henne så pissade hon inne 4 ggr och sket 1 gång. Tydligen visade hon inte alls att hon behövde ut. Idag har hon hittills pinkat inne 2 ggr men jag hann avbryta första så hon fick fortsätta ute. Dom hade besök hela kvällen igår... Kan det ha något med det hela att göra? En annan teori jag har är att eftersom vi bor nära vägen och hon ibland inte lyssnar så vågar jag inte ha henne lös. Vi tränar med kopplet varje dag men hittills ogillar hon det skarpt. Kanske hon förknippar ut och pinka med koppel? Så min fråga är egentligen hur ni gör? Är det vanligt att man får "bakslag" i träningen? Känns ganska frustrerande att det man kämpat med försvunnit på 24 timmar. Sen är hon ganska självständig och jag skulle behöva lite tips på övningar för att knyta henne till mig. Om jag är ute och något intressantare finns så lyssnar hon inte alls. Är vi däremot ute i skogen där hon aldrig varit förr så har hon full koll på mig. Kommer som en raket vid "hit". Använder dock aldrig hit ifall jag inte vet att hon kommer.
Publicerat April 22, 200917 yr Är ju bara min andra hund än så jag har ganska små erfarenheter hur det funkar. Kör på metoden att rasta efter lek, mat, sömn osv. Pinkar dom inne när jag ser det så säger jag nej och bär ut dom så dom får göra klart ute. Rikligt med beröm om dom fortsätter ute. Alltid rikligt med beröm ute. "Gamligen" minns jag var rumsren på 3 veckor. Hon misslyckades givetvis ibland men oftast satt hon och gnällde när hon behövde ut. Valpen jag har nu har jag ju bara haft i drygt 2 veckor. Igår satte hon sig vid dörren när hon behövd ut och jag började få upp hoppet. Men igår kväll när tjejen hade henne så pissade hon inne 4 ggr och sket 1 gång. Tydligen visade hon inte alls att hon behövde ut. Idag har hon hittills pinkat inne 2 ggr men jag hann avbryta första så hon fick fortsätta ute. Dom hade besök hela kvällen igår... Kan det ha något med det hela att göra? En annan teori jag har är att eftersom vi bor nära vägen och hon ibland inte lyssnar så vågar jag inte ha henne lös. Vi tränar med kopplet varje dag men hittills ogillar hon det skarpt. Kanske hon förknippar ut och pinka med koppel?Så min fråga är egentligen hur ni gör? Är det vanligt att man får "bakslag" i träningen? Känns ganska frustrerande att det man kämpat med försvunnit på 24 timmar. Sen är hon ganska självständig och jag skulle behöva lite tips på övningar för att knyta henne till mig. Om jag är ute och något intressantare finns så lyssnar hon inte alls. Är vi däremot ute i skogen där hon aldrig varit förr så har hon full koll på mig. Kommer som en raket vid "hit". Använder dock aldrig hit ifall jag inte vet att hon kommer. Det med rummsrenhet är hemskt olika från hund till hund valpen jag har nu är hopplös 6 månader och det händer fortfarande misstag, hon är hemskt omogen medans den äldsta tiken va rumsren nästan på en gång hon pissade inne kanske max fem gånger under hennes uppväxt....... Den mittersta hanhunden va också ganska snabb om man bortser från olyckor ..... Har aldrig fyat någon av mina hundar när dom gjort inne har heller inte berömt dem... Fungerar lika bra ändå dom är ju renliga av sig självt och tids nog så fixar dom det endel är snabbare än andra... Har en kompis som fyat och berömt sina valpar och hans är inte tidigare än mina, så för att hålla en bra relation så väljer jag bort fyningar som går att undvika och inte behövs. Vad gäller inkallning så är det nog som du säger att försöka att inte kalla in när man vet att dom inte kommer.. Jag använder en tomhyllsa som jag aldrig använder i "onödan" utan hoppas på att den alltid ska va positiv, rösten använder jag lite hela tiden men då kan jag ropa lite nu och då.... Det är ju lättare att undvika att ta upp den än att vissla till eller liknande...
Publicerat April 22, 200917 yr Är ju bara min andra hund än så jag har ganska små erfarenheter hur det funkar. Kör på metoden att rasta efter lek, mat, sömn osv. Pinkar dom inne när jag ser det så säger jag nej och bär ut dom så dom får göra klart ute. Rikligt med beröm om dom fortsätter ute. Alltid rikligt med beröm ute. "Gamligen" minns jag var rumsren på 3 veckor. Hon misslyckades givetvis ibland men oftast satt hon och gnällde när hon behövde ut. Valpen jag har nu har jag ju bara haft i drygt 2 veckor. Igår satte hon sig vid dörren när hon behövd ut och jag började få upp hoppet. Men igår kväll när tjejen hade henne så pissade hon inne 4 ggr och sket 1 gång. Tydligen visade hon inte alls att hon behövde ut. Idag har hon hittills pinkat inne 2 ggr men jag hann avbryta första så hon fick fortsätta ute. Dom hade besök hela kvällen igår... Kan det ha något med det hela att göra? En annan teori jag har är att eftersom vi bor nära vägen och hon ibland inte lyssnar så vågar jag inte ha henne lös. Vi tränar med kopplet varje dag men hittills ogillar hon det skarpt. Kanske hon förknippar ut och pinka med koppel?Så min fråga är egentligen hur ni gör? Är det vanligt att man får "bakslag" i träningen? Känns ganska frustrerande att det man kämpat med försvunnit på 24 timmar. Sen är hon ganska självständig och jag skulle behöva lite tips på övningar för att knyta henne till mig. Om jag är ute och något intressantare finns så lyssnar hon inte alls. Är vi däremot ute i skogen där hon aldrig varit förr så har hon full koll på mig. Kommer som en raket vid "hit". Använder dock aldrig hit ifall jag inte vet att hon kommer. Min erfarenhet är att det varierar kraftigt mellan individer hur snabbt de blir rumsrena. Jag brukar använda sammma metod som du, dvs gå ut efter lek, sömn, mat etc och beröma när de gör ifrån sig ute. Brukar dock ligga lågt när olyckor sker inne, risken är annars att valpen drar sig undan och gör sina behov för att undvika obehag, utan bara bära ut valpen. Tror din valp kan vara för ung ännu för att visa när hon vill ut, fortsätt ett tag till att rasta efter mat, lek etc. utan att hon "sagt till". Om du tror det har med kopplet att göra kan du göra en "rastningshage" med kompostgaller eller dylikt. Det brukar vara effektivt att rasta på samma ställe, där valpen känner sig trygg och det luktar gott och invant. Jag tror att de bästa kontaktövningarna är när man tränar den lydnad man bedömer behövs, t ex fot, fritt följ, inkallning, stopp, apportering eller vad man nu gör. Har aldrig fastnat för de "rena" kontaktövningarna som att trycka godis i hunden när den tittar på föraren etc. Men här råder det delade meningar i hundvärlden . Fukar säkert för en del! Lycka till och grattis till valpen! Är grymt sugen på att införskaffa en liten krabat, men har inte lyckats övertyga frugan ännu. Hon tycker det räcker med en unghund och två småttingar
Publicerat April 22, 200917 yr All utveckling går tre steg fram och ett tillbaks. Det är jättevanligt med bakslag... Jag har inte gjort någon stor affär med rumsrenhetsträningen. Burit ut valpen efter sömn och lek som du säger, ett evigt rännande blir det. Har aldrig fyat olyckor, är av den tron att det inte är så säkert att en så liten valp riktigt begriper vad "nej" betyder (även om det verkar så), och än mindre kopplar ihop det med rätt beteende när de är såpass små. Enligt min erfarenhet blir de rumsrena förr eller senare, jätteindividuellt när det sker, men hips vips händer det bara.
Publicerat April 22, 200917 yr Valpar i den åldern kan inte ännu "knipa" när de behöver kissa/bajsa, så de sätter sig när de känner att de behöver. Tid och tålamod + fortsätta som du gör nu - nejandet när hon gör inne
Publicerat April 22, 200917 yr Jag slänger ut alla mattor o fram med moppen sen kör jag som du på metoden att rasta efter lek, mat, sömn händer det non olycka så gör jag ingen affär ut av det fyar aldrig hunden sen brukar det lösa sig avsäg skälvt runt 3 månader. Mvh.
Publicerat Maj 1, 200917 yr Författare Nu har det börjat gå bättre. Upptäckte att hon började förknippa innepissande som obehag och därför gick hon för sig själv när hon var nödig. Inte alls bra så jag slutade med nejande och gav bara beröm istället. Nu har hon börjat visa att hon vill ut. Problemet är dock att hon sätter sig vid "fel" ingång. Använder den bara på natten men tydligen är det den som gäller för hon. Den ingången är lite avsides så tyvärr missar man ibland att hon vill ut. Nu bär jag henne till rätt dörr och tar ut henne den vägen. Borde väl börja funka förr eller senare
Publicerat Maj 1, 200917 yr Nu har det börjat gå bättre. Upptäckte att hon började förknippa innepissande som obehag och därför gick hon för sig själv när hon var nödig. Inte alls bra så jag slutade med nejande och gav bara beröm istället. Nu har hon börjat visa att hon vill ut. Problemet är dock att hon sätter sig vid "fel" ingång. Använder den bara på natten men tydligen är det den som gäller för hon. Den ingången är lite avsides så tyvärr missar man ibland att hon vill ut. Nu bär jag henne till rätt dörr och tar ut henne den vägen. Borde väl börja funka förr eller senare Ta det lugnt, det där med rumsrenhet är bara en liten skitdetalj som dom mognar ur en del är snabb och endel är långsam... Det finns viktigare saker att oroa sig för....... Bättre att lägga krutet på annat....
Publicerat Juli 29, 200916 yr lyfter fram denna tråd då jag har en jack russel tik på 18 månader. å med henne fungerar rumsrenhet inte alls. har provat de mesta som näms tidigare i denna tråd men hon vägrar att bli rumsren börjar bli smått panikslagen å är utom råd hur jag ska göra så snälla om nån har något tips så tar jag tacksamt emot de.
Publicerat Juli 29, 200916 yr Jag skulle nog kolla först att hunden är frisk och kry, så att det inte är någon uvi som spökar eller så och därefter om det inte visar något haft hunden på liten yta under natten, inte serverat vatten efter 19:00, rastat ofta och sista gången så sent som möjligt. Liksaå det första som sker på morgonen är rastning av hund. Alltid på samma ställe i koppel. Dvs är hunden frisk, så är det bara att nöta på.
Publicerat Juli 29, 200916 yr lyfter fram denna tråd då jag har en jack russel tik på 18 månader. å med henne fungerar rumsrenhet inte alls. har provat de mesta som näms tidigare i denna tråd men hon vägrar att bli rumsren börjar bli smått panikslagen å är utom råd hur jag ska göra så snälla om nån har något tips så tar jag tacksamt emot de. Kolla gärna tråden http://www.jaktsnack.se/index.php?showtopic=19534 , den handlar om äldre hundar. Begränsa utrymmet brukar vara effektivt. Om inte det ger snabbt resultat skulle jag kontakta veterinär.
Publicerat Juli 29, 200916 yr Våran jackrussel kunde ofta hinna kissa på morgonen innan vi hunnit upp. Men vi löste de genom att skaffa en bur som hon sov i på natten. Sen dess har de aldrig hänt
Publicerat Juli 29, 200916 yr Våran jackrussel kunde ofta hinna kissa på morgonen innan vi hunnit upp. Men vi löste de genom att skaffa en bur som hon sov i på natten. Sen dess har de aldrig hänt Verkar som om JRT är lite sega på just den fronten. Min mor hade en som tog lååång tid innan den blev rumsren. Inte 18 månader, men säkert upp emot ett år.
Publicerat Juli 29, 200916 yr har oxo e kille på 3 mån som har det lite kämpigt med rumsrenheten...vissa dagar går bra medans andra är rejäla bakslag...men han dricker allt som han kommer över och då är det ungefär som ett stuprör=) en dag tömmde han säkert 1 L som han sedan kräktes upp på nytt=) tålamodet tryyter men det är värt det slutändan *hoppas jag*
Publicerat Juli 29, 200916 yr Fast en 12 veckors valp har som jag skrivit längre upp i tråden inte alls den kroppskontrollen att den kan knipa igen på det viset och missar man som ägare de små signalerna, så gör den inne ca 2 sek. efter att den kännt att den är nödig..