Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Rovdjursfrågan ur ett nytt perspektiv...

Featured Replies

Publicerat

Sitter (dagledig som jag är ett par veckor till :rolleyes: ) och läser senaste numret av svensk jakt.

På sidan 14 börjar en längre artikel om hur mkt nuvarande rovdjursstammar kostar samhället. Artikeln stödjer sig på resultat från en rapport Leif Mattsson, Mattias Boman och Göran Eriksson skrivt baserat på jaktåret 2005 - 2006.

Kontentan i resonemanget är att de räknat fram vad rovdjuren kostar jägarna i form av minskat jaktvärde...

Linkis här på sidan (Daniel Ligné) använder tänket på ett i mina ögon mkt bra sätt när han visar på vilka övriga aktörer som lider stor ekonomisk skada utan att de verkar ha reflekterat över det (huvudsakligen skogsbolagen)

Jag ger dig härmed en eloge Daniel för ett mkt smart drag, dvs att lyfta rovdjursfrågan till debatt med ekonomisk beslutsunderlag som "slagträ". Denna sorts argument går inte att avfärda som en liten klicks önskan att rättfärdiga sitt "hobbyjagande"..

Sen läse man i samma tidning att §28 permanentas och att rätten att skydda hund vidgas så det omfattar hela jaktlaget, samt ser att ordförande har en strategi i förbundets samarbete med LRF, Riksjägarna etc vad gäller vargstammens storlek...

Det verkar i mina ögon som om förbundet jobbar på ganska ordentligt i rovdjursfrågorna...

Återigen, bra drag att skjuta in sig på samhällskostnaden är för rovdjur och inte känsloargumenten

/Oskar

Publicerat

Tack för de vänliga orden Stojjan!

Media vaknade onekligen till och alla nya vinklar för att belysa problemet tror jag personligen är värda att testas...

Publicerat

Tycker det var ett smart sätt att belysa problemet...

Hörde på nyheterna idag att Tokholmarna ska få tio nya polistationer,,,, man tror inte det är sant?????????

Men att våra rovdjur ska få kosta en massa pengar det är ok...

Här uppe finns det snart inga poliser alls, utom när de gör razzior för att få tag på tjuvjägare på rovdjur, vilket de aldrig har lyckats med, men det ser bra ut i statistiken...

Men en eloge åt dig Daniel.....

Publicerat
  • Författare
Tycker det var ett smart sätt att belysa problemet...

Hörde på nyheterna idag att Tokholmarna ska få tio nya polistationer,,,, man tror inte det är sant?????????

Men att våra rovdjur ska få kosta en massa pengar det är ok...

Här uppe finns det snart inga poliser alls, utom när de gör razzior för att få tag på tjuvjägare på rovdjur, vilket de aldrig har lyckats med, men det ser bra ut i statistiken...

Men en eloge åt dig Daniel.....

Tjenare Per!

Vet inte riktigt hur man skall tolka ditt inlägg, men jag tror att Daniels strategi dvs att lyfta samhällets merkostnad för rovdjur, spelar er i rovdjurslän rakt i händerna. Skogsbolagen kan möjligen fås att förstå att deras intäkter för arrende etc försvinner vid för hög rovdjurspopulation (då ingen är intresserad av att arrendera mark man ej vågar jaga på).

Rätt som det är får ni draghjälp i rovdjursfrågan...

Och att Tokholmarna behöver fler poliser som håller ordning på dem...ja det är väl inget nytt ;):P

/oskar som snart lämnar Tokholm för Gotland :wub:

Publicerat
Tjenare Per!

Vet inte riktigt hur man skall tolka ditt inlägg, men jag tror att Daniels strategi dvs att lyfta samhällets merkostnad för rovdjur, spelar er i rovdjurslän rakt i händerna. Skogsbolagen kan möjligen fås att förstå att deras intäkter för arrende etc försvinner vid för hög rovdjurspopulation (då ingen är intresserad av att arrendera mark man ej vågar jaga på).

Rätt som det är får ni draghjälp i rovdjursfrågan...

Och att Tokholmarna behöver fler poliser som håller ordning på dem...ja det är väl inget nytt :D;)

/oskar som snart lämnar Tokholm för Gotland :P

Är precis som jag skrev...

En eloge åt Daniel för hans jobb....

Jag kan ge beröm också :P

Publicerat

En eloge åt alla flitiga ambassadörer i jaktens frågor!!

Med tanke på nya perspektiv, Radioprogram..

Jag kan bara svara för Göteborg, där finns en kanal som heter Bandits och är en väldigt populär station i denna stad, jag själv lyssnar så ofta jag kan via webben här ifrån umeå. Den senaste tiden har viltfrågorna duggat tätt i morgonstunden, då vildsvin bökar upp trädgårdar i närområdena m.m. Det skulle verkligen gagna oss om Jakrvårdskonsuleter etablerade en stabil "telefon"kontakt med vissa radioprogram..

Att lokala jägare ringer in med stor eftertanke och uttalar sig försiktigt har inte en lika stor verkan på de vattentåliga stadsborna, som om en med "titel" inom biologi/viltvård etc.

Nu kanske det bara är jag som upplever detta som "ny" väg att gå, i just Göteborg..???

Vh

Publicerat

Revper: Tack för berömet, det kommer mera snart så håll i dig...

Mrvince: Vi har från tid till annan haft en del rätt långtgående samarbeten med diverse radiostationer. Tyvärr är det ofta bara lite mer lokala / regionala stationer som på allvar låter oss få plats men vi jobbar rätt intensivt med att komma åt morgonstationerna lite här och där. Nu brukar de större stationerna ringa emellanåt men det blir ofta bara då något mycket suspekt har hänt. All reklam är väl dock bra reklam så man får ställa upp när någon gubbe kastat sten i huvudet på en älg så den dog eller en bäver sitter och fräser i ett hörn av en skoaffär i Västerås...

Publicerat

Mössan av Daniel :lol: Bra jobbat!

Publicerat

Jo men vi får hoppas att det är någon som lyssnar när han lagt ner så mycket jobb och gjort det så bra.

När vi här uppe har presenterat vad det kostar och hur mycket pengar som det kostar så har svaret från berörda myndigheter bara blivit ett stort, JASÅ säger ni det...

Sedan har myndigheterna slängt det i papperskorgen...

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.