Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

.30-06 i kort pipa

Featured Replies

Publicerat

Hej alla,

Har fått upp ögonen för en trevlig helstock som blivit erbjuden att köpa. Vill ha en helstock av lite olika anledningar - snyggt, smidigt etc. Jag är helt medveten om de brister som denna typ av vapen kan medföra men jag tar chansen. Vad som däremot gör mig lite fundersam är att det är .30-06 i en bössa som endast har en piplängd om 46 cm. Är detta för kort i förhållande till kraft, precision etc. Vapnet lär ju ha en hyfsad rekyl också...

Bör kanske poängtera att det i första hand är tänkt som en drevjaktsbössa med skjutavstånd om maximalt 100 meter.

Tack på förhand!

Publicerat

Du lär vara blind en bra stund om du skjuter med den i mörker. Mynningsflamman är nog riktigt stor då du eldar ganska långsamt krut då du skjuter tyngre kulor.

Publicerat

Jag har frågat om detta i tidigare tråder med tanke på eventuell kortning av pipan på min 30-06a.Om jag inte missminner mig så svarade någon kunnig forumist att pipan bör vara minst ca 55 cm för att kunna utnyttja kaliberns potential och undvika nackdelarna med mynningsflamma. Du lär inte heller kunna få ut samma hastighet men det är mer ett akademiskt problem på de avstånd du nämner.

Publicerat

Bara att önska skytten trevlig resa :P

Nä allvarligt talat så kommer du att få mycket mynningsflamma och rekyl till pissig fart. Troligtvis till och med sämre än en 308 som är bättre på korta pipor.

Såg ett reportage i en tidning där man kollade på olika kortpipiga vapen i 30-06- 300win mag och 308win. 308 var den som hade bästa farten på kulan. De andra var bara dyra fyrverkeripjäser.

Mikael

Publicerat

På vilket sätt påverkar mynningsflamman skyttet annat än att det förblindar mig i mörker...

Jag är helt med på att jag inte får ut maximalt av kaliberns potential men lever i tron av att det inte kommer påverka särskilt mycket för skytte på avstånd upp till 100 meter. Dör djuren och kulbanan inte blir helt fel så räcker det för mig.

Publicerat
Hej alla,

Har fått upp ögonen för en trevlig helstock som blivit erbjuden att köpa. Vill ha en helstock av lite olika anledningar - snyggt, smidigt etc. Jag är helt medveten om de brister som denna typ av vapen kan medföra men jag tar chansen. Vad som däremot gör mig lite fundersam är att det är .30-06 i en bössa som endast har en piplängd om 46 cm. Är detta för kort i förhållande till kraft, precision etc. Vapnet lär ju ha en hyfsad rekyl också...

Bör kanske poängtera att det i första hand är tänkt som en drevjaktsbössa med skjutavstånd om maximalt 100 meter.

Tack på förhand!

Hej, har jagat med en Mannlicher Helstock 30/06 i mer än 10 år med väldigt bra resultat. Klara avstånd upp till 150meter utan problem. Jag använder Norma Swift-Aframe (TXP) allternativt Norma ORYX

Publicerat
Hej alla,

Tack på förhand!

Publicerat

En kompis till mig hade en kort pipa på sin 30-06 tror den var 50cm och det var en rejäl eldkvast och en smäll från bössan utan like, hade nog letat reda på en likadan i 308 som är trevligare och gör sig bra i kortare pipor.

Var en test på nån bössa som man provade i 308, 30-06 och 300win mag pipan var om jag minns rätt 48cm och 308 hade högst fart av dessa samt bäst träffbild, 300wm låg nära men tappade all kraft mot vad den borde leverera.

Publicerat
En kompis till mig hade en kort pipa på sin 30-06 tror den var 50cm och det var en rejäl eldkvast och en smäll från bössan utan like, hade nog letat reda på en likadan i 308 som är trevligare och gör sig bra i kortare pipor.

Var en test på nån bössa som man provade i 308, 30-06 och 300win mag pipan var om jag minns rätt 48cm och 308 hade högst fart av dessa samt bäst träffbild, 300wm låg nära men tappade all kraft mot vad den borde leverera.

Håkan S, testade i Jakt och Fiske, tre olika Browning Bar vill jag minnas,

det var exakt med det resultat som Pertan anger, dock skall jag särskilt undertrycka att vi talar om mynningsflammor som är 500% av vad den för 308 Win är om man jämför med 300 Win mag, 30-06 var iofs nog bara x 3 i storlek,

jag är övertygad om att dessa bländar även på dagen och även om skytten inte är medveten om det som resultat.

Angående fart/rekyl och krutladdning är det ju bara att konstatera att 30-06 är cirka 25% större än en 308 Win och en 300 Win mag är runt 60%, dock gav de samma eller lägre hastigheter i Vo vid testet, dvs man bara eldar för kråkorna och spöar sig själv med rekylen.

För laddningar inklusive och över 200 grain är platsen där man finner fördelarna med dessa två större kalibrar.

Men slutligen är det den individuella skytten som avgör vad han vill jaga med.

/Christian

Publicerat
Håkan S, testade i Jakt och Fiske, tre olika Browning Bar vill jag minnas,

/Christian

Det var den jag tänkte på, bra Christian!

Publicerat

Pertan- Klurig kille förstår du. :lol:

Skämt åsido, glad över att kunna föra in lite realiaunderlag och referenser i tråden.

/C