Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Skjutprov

Featured Replies

Publicerat

Blev lite inspirerad till denna tråd av diskussionerna i en annan :D

Hur är det med kraven på att uppvisa älg dekal eller liknande inför jakten?

Är det bara vid älgjakten som detta är viktigt eller gäller det vid all jakt?

I mitt hemma lag så har vi inga sådana krav. Vi är ett litet familjärt lag som nästan alla äger våran egen mark.

Vi har gemensamt hand om den lokala skjutbanan två ggr per år och har ytterligare två skjutningar där i privat regi.

Nu är det ju långt ifrån alla som dyker upp och hjälper till med att genomföra skjutningen tyvärr.

Jag har länge förespråkat att vi ska ha som krav att minst komma och skjuta när vi har banan, men ingen vill riktigt lyssna till mitt upprop.

Mina krav är väldigt anpråkslösa: Alla skall omma till skjutbanan och skjuta på båda stilla och löpande älg samt att innan jakten skjuta 4 skott på inskjutningstavlan. Innan jakten menar jag då att man skall göra det innan man börjar att jaga med vapnet det året, om det sedan är vid bockjakten eller älgjakten spelar ju mindre roll.

Som jag ser det så finns det inget krav på att man skall vara topp skytt, jag ser gärna att alla vore det men dit kommer vi aldrig.

Vad jag vill med denna enkla metod är att alla ska VETA hur bra eller dåligt de skjuter för att på så vis lättare kunna avstå skott under jakt som de kanske annars skulle ha tagit.

Tilläggas skall att vi inte har haft någon skadeskjutning att tala om på många många år. det talar för att de redan vet hur illa eller bra det skjuter :o

/Lasse

Publicerat

Tror vi har något så banalt som 4 skott inom träffområdet på stillastående älg

Publicerat

I det ena jaktlaget har vi som asm, fast då ska man ha skjutit där och skjutit, och det lilla jaktaget så hyr vi skjutbanan en förmidag och då räcker det att man har vari dä och skjuti den dagen. Missa man skjutdagarna så är det bronsmärke på löpande som gäller.

Publicerat
  • Författare

Glömde visst att skriva hur det är i mitt andra lag :blush:

Det är en arrende mark och där krävs älgdekalen, tror jag eller om det är brons som krävs.

Har inte börjat att jaga där ännu så jag har inte riktigt koll.

Vad jag tycker är lite synd är att alla ställer upp regler för hur det ska vara under älgjakten men inte ett ljud om bockjakt och annat.

Hur kommer det sig?

/Lasse

Publicerat
  • Författare

Det laget hyr även de en bana där gemensam skjutning sker, tyvärr är den banan lite långt från mig så jag får se om jag hänger på ner dit eller om jag "bara" skjuter hemma.

/Lasse

Publicerat

I jaktlaget jag arrenderar är det bronsmärke, undantagslöst. Annars får man gå på drevet hela veckan....... INTE kul :blush:

Publicerat

I mitt norra jaktlag så är det silvermärke och björnpass som gäller, annars kan man stanna hemma.

I skåne så piskar jag grabbarna i jaktlaget till hård träning under hela året med motivationen - "gillar man inte att skjuta skall man f.n inte ut och jaga heller" :P

Träning skall vara någonting man vill göra, inte bara för att man "måste".

Publicerat
I mitt norra jaktlag så är det silvermärke och björnpass som gäller, annars kan man stanna hemma.

I skåne så piskar jag grabbarna i jaktlaget till hård träning under hela året med motivationen - "gillar man inte att skjuta skall man f.n inte ut och jaga heller" :P

Kloka ord som vanligt från Wizard!!! Det ÄR!!!!! kul att skjuta!!! Synd bara att en del inte vågar visa att dom kan bomma......

Vi har inga krav i vårat lag, men visst borde det vara det.

Kanske låter hårt, men tycker att man skulle få skjuta upp nån form av prov för att få använda bössan varje år, och då inte bara kula. Tex visa att man kan sätta några skott med stöd åtminståne, eller gärna på fri hand på älg.

Hagel kunda man ju skjuta några lerduvor och på en jaktstigsfigur, typ rådjur.

Publicerat
Tror vi har något så banalt som 4 skott inom träffområdet på stillastående älg

Vi har samma höga krav inom vårat :P

Publicerat

Är lite olika i olika lag..

Det norra laget jag är med i, så är vi inte så många och känner varandra väl och är medveten om att alla vet vad de sysslar med.

I laget där jag jagar med min far är det dekalen som gäller. Vi har väl 2-3 gemensamma skjutningar.

I det mest sydliga lag jag är med i har man där emot lite kenpiga regler. De har två skjutningar varje år. Där måste man skjuta 4 inom träffområdet på stilla älg. Med sitt eget vapen samt jaktammunition. Detta måste göra spå dessa datum och på denna bana. Annars får man inte vara med och jaga öht. Men jag vet ju en dels om itne sköt förra året, men som jagade ändå.. Det laget är jag INTE med i mer, då det är ovanlgit mycket luddiga regler och ideér.. :/

Publicerat

Hos oss är det älgskyttemärket i brons som är kravet.

Publicerat

Högviltsdekalen. 4 skott stillastående älg inom träffområdet! :(

Publicerat

Älg jagar jag på två platser, det ena tror jag bronsmärket och det andra har inställningen att skjuter man inte träff på löpande tavla så skjuter man absolut inte på löpande älg i skogen, men det är gott om pass så alla får vara med. I polarns jaktlag var det en som fick sitta med men utan skott =)

I alla fall här är vi så få som jagar annat, och vi är nog intresserade för att träna, så skyttekrav för annan jakt är lite onödiga för tillfället.

Publicerat

Antingen att man är med på den gemensamma övningsskyttedagen (utan prestationskrav) eller uppvisad högviltdekal.

I det andra laget samma fast med bronsmärke som krav istället.

Publicerat

vi har 300 poäng minimigräns skall skjutas. men vi har inget minimiantal skott. kan vara 30 skott eller 300 skott eller muta killen som räknar poängen :P

Publicerat

Helt rätt den slogan skulle alla köra på.

"gillar man inte att skjuta skall man f.n inte ut och jaga heller" :P

Ännu en fin slogan som skulle göra sig bra på en jaktbil :wub:

Det verkar vara svårt för en del att ta sig i kragen och komma iväg och ringer man så är det ursäkter hela tiden.

Publicerat

Vi har väl officiellt bronskrav för älgjakten. Men vi har på förslag att skärpa det med närvaroplikt på skjutbanan vid ett flertal tillfällen.

Vi är ett jävligt bra gäng som har riktigt kul på jakten. Jag funderar att föreslå att vi snitsar till det med lite korv och annat trevligt för att göra det än mer attraktivt att närvara.

På en annan mindre mark så har vi inga krav, men det inte lika aktuellt då en är svensk mästare i sin skyttegren och det är ovanligt att han missar femettan på älgen. Den andra är inte så dålig heller då han brukar vinna diverse småtävlingar på 80m pappälgen med 58-60/60. Jag är nog den sämsta skytten av oss och jag skjuter i alla fall just nu mestadels guldserier.

Publicerat

På förra årets älgjaktsmöte föreslogs det att om man på den årliga jaktstigen skjuter godkänt på grisbanan med 22:a skulle det vara fullgott för att vara med på älgjakten.. De flesta skrek ganska högt kan jag säga.. Inte klokt.

Som tur är så är kravet fortfarande godkänt på älgbana med klass 1 vapen. DOCK, och detta är den skrämmande biten, så får vi skriva på ett papper innan jakten där vi intygar att vi har skjutit godkänt.. det finns däremot INGEN som kontrollerar.. Och jag vågar nog satsa en årslön på att fler än 50% av deltagarna inte satt sin fot på älgbanan innan jakten...

Publicerat

4 skott på stillastående 80m, men jag skulle vilja höja kraven, men tydligen för endel så är de nog svårt att pricka, men då har dom ju varken skjutit in bössan eller övat innan...tragiskt...

http://www.jaktsnack.se/index.php?showtopi...mp;#entry297071

Publicerat
Glömde visst att skriva hur det är i mitt andra lag :rolleyes:

Det är en arrende mark och där krävs älgdekalen, tror jag eller om det är brons som krävs.

Har inte börjat att jaga där ännu så jag har inte riktigt koll.

Vad jag tycker är lite synd är att alla ställer upp regler för hur det ska vara under älgjakten men inte ett ljud om bockjakt och annat.

Hur kommer det sig?

/Lasse

Lasse- det finns en 1, enda vettig förklaring, det är att om du skulle skamma på bockjakten så är det bara du och din jakt samt ett ev externt eftersöksekipage som inte kan fortsätta att jaga.

Vid en "kommunal" älgjakt blir ju alla sittande som fågelungar vid en skadeskjutning, i väntan på att jakten kan återupptas igen.

Utöver det enda enskilda skälet angive ovan håller jag med dig på alla sätt,

just bockjakten är sådan att den ställer krav på skytt och vapen som inte alltid motsvaras i verkligheten.

/C

• 2 months later...
Publicerat

Jag har ärligt talat ingen aning om hur det ser ut i det jaktlag som jag kommer att jaga i under hösten. Själv avser jag att träna mig till ett guldmärke på älgen i första hand och på jaktskyttet i andra. För att jag är intresserad.

Vad tycker ni är bäst som krav, att ha en dekal att visa upp eller att ha gemensamma skyttedagar med vissa krav och göra en kul grej av det?

Själv tror jag att det underlättar om man gör grejer gemensamt. Folk får givetvis åka och skjuta in/träna långt innan om de vill, men att göra grejer tillsammans kanske dels ökar känslan av kul och dels slipper man fusket.

Har något jaktlag testat att försöka göra en deal med någon jaktbutik, där man förhandlar fram ett lite lägre pris för jaktlaget på den butiken för att slippa höra uttalandet om "dyr ammo"?

Publicerat

Vi har i laget som krav att bronsmärket skall vara taget, och har även en eller 2 gemensamma dagar på banan för inskjutning m.m.... men jag har aldrig sett någon kontrollera märken eller något annat sådant :/

Publicerat

I det ena laget som jag är med i har vi krav på minst brons och björnpass om man ska vara med vid björjakt och det är även obligatoriskt att uppvisa dessa vid jaktstarten.

I mitt "hemma" lag har vi bara att vi ska vara med vid en gemensam skytte dag och skjuta på stillastående och löpande utan prestationskrav.

Publicerat
Jag har ärligt talat ingen aning om hur det ser ut i det jaktlag som jag kommer att jaga i under hösten. Själv avser jag att träna mig till ett guldmärke på älgen i första hand och på jaktskyttet i andra. För att jag är intresserad.

Vad tycker ni är bäst som krav, att ha en dekal att visa upp eller att ha gemensamma skyttedagar med vissa krav och göra en kul grej av det?

Själv tror jag att det underlättar om man gör grejer gemensamt. Folk får givetvis åka och skjuta in/träna långt innan om de vill, men att göra grejer tillsammans kanske dels ökar känslan av kul och dels slipper man fusket.

Har något jaktlag testat att försöka göra en deal med någon jaktbutik, där man förhandlar fram ett lite lägre pris för jaktlaget på den butiken för att slippa höra uttalandet om "dyr ammo"?

Rolig dag tror jag på. Förklaringen är enkel, för alla jag jagar med träffar en stillastående/lunkande älg på 80m OM vapnet är rätt inskjutet och det är det tragiskt nog inte alla som kollar själv. Därimot så får du troligen gänrna kolla inskjutinigen på nåns bössa om han inte förmår en godkänd serie :lol: vem vill inte skylla på prylarna?? Sen är det ju bra att alla får skjuta några skott och vissa blir bättre och vissa kanske inser sina begränsningar.

Som du säger kommer man undan fusket, för visst vet vi alla att det inte är direkt omöjligt att få en blank påskriven lapp att själv fylla i.

Vi gör inte/har inte köpt gemensam ammo, men jag vet dom som har gjort det och tagit kring 5kr/skottet, kanske det till och med går att komma överäns om att ta det som en del i årsavgiften/fällavgiften eller hur ni nu sammlar pengar?

Publicerat
Rolig dag tror jag på. Förklaringen är enkel, för alla jag jagar med träffar en stillastående/lunkande älg på 80m OM vapnet är rätt inskjutet och det är det tragiskt nog inte alla som kollar själv. Därimot så får du troligen gänrna kolla inskjutinigen på nåns bössa om han inte förmår en godkänd serie :P vem vill inte skylla på prylarna?? Sen är det ju bra att alla får skjuta några skott och vissa blir bättre och vissa kanske inser sina begränsningar.

Som du säger kommer man undan fusket, för visst vet vi alla att det inte är direkt omöjligt att få en blank påskriven lapp att själv fylla i.

Vi gör inte/har inte köpt gemensam ammo, men jag vet dom som har gjort det och tagit kring 5kr/skottet, kanske det till och med går att komma överäns om att ta det som en del i årsavgiften/fällavgiften eller hur ni nu sammlar pengar?

Bra input!

Dock menade jag inte att man som lag skulle köpa in skott. Det skulle försvåra en del, eftersom man skulle behöva hålla koll på alla kalibrar i laget osv. Eller att man köper in en bössa och ammunition och har som "övningsbössa" för hela gänget och utöver det kräver inskjutning och en serie på stillastående med egen jaktbössa.

Nej jag tror nog mest på att man hittar en butik som saluför ammunition och förhandlar fram en liten rabatt för jaktlaget. Kan man visa upp ett löst årsjaktkort för just det jaktkortet får man t.ex. 10% rabatt. Då kan man faktiskt motivera rejälare inköp. Kanske kan man utöver det övertala de med samma kaliber eller bara några intresserade att gå ihop och köpa en större mängd ammo och i det "massköpet" få ner priset och därför kunna säga "nu har ni ammo, sätt igång att träna" =)