Publicerat April 23, 200917 yr Älgolycka, troligen med samma älgar som för ett tag sen. Samma plats och stor ko med 2 fjolårskalvar. Den kon e nog självmordsbenägen, deprimerad eller nått… Föraren var rejält chockad o sa först att han kört på alla tre eller så kanske de inte körde på någon. Jag åkte förbi på väg hem från spårkurs och då stod bilen kvar. Nog hade de blivit chockade alltid. Väjt av vägen rakt in i en bergvägg… Stannade och hörde om de behövde hjälp men de va lugnt så sett, de behövde ingen hjälp i alla fall De hade ringt polis. Körde hem o ringde polaren som också står på listan på den vägsträckan. Han hade precis fått anmälan o ville gärna att jag o annan kille med karelaren skulle åka ut också så skulle han komma med sin gråhund också. Väl där så är det full rulle.. 4 brandbilar o en bärgningsbil…. Hmm.. tror nog att samtalet till 112 va rätt förvirrat o chockartat när de skickar 2 bilar från 2 olika samhällen… Kostar väl en del skattepengar o så kom vi 3 killar helt idiellt… Vi kollade in bilen, men hittar inga skador som kan vara från älgen. Inget hår blod eller annat varken på bilen, vägen eller i spåret. Nu ringer polis igen och meddelar att en gris ligger död i vägkanten på min mark. Stor suggan skulle stå bredvid den döda… enl föraren som inte kört på grisen men sett den i diket. Det får vänta, så vi gick igång med o spåra älgarna. Vi spårar en rätt bra bit när vi väl får en markering av gråhunden var älgarna tagit vägen. När vi försäkrat oss om att älgarna verkade friska så avbröt vi. Då ringer en kille som har 28:an, grisolycka där också, killen ville gärna ha hjälp om vi hade tid. Sa att jag åker o hämtar den svarte sen letar vi upp den döda grisen och han skulle leta upp olycksplatsen på sin vägsträcka. Kommer till där den döda grisen ska vara men vi hittar inget. Kör flera ggr fram o tillbaka, har ut hund o letar till fots men inget. Men vi hittar en 6-taggad råbock som är hårt äten. Huvud rygg är väl det som är kvar o en del skinn. Antar att det stått en gris och ätit på rådjuret i diket, det är lixom enda vettiga förklaringen eller så har någon kört förbi o snott den döda grisen. Markägaren/jakträttsinnehavaren kan det inte va i alla fall för det är undertecknad som jagar där. Vilket betyder att jag blivit av med ytterligare en fin bock… Ingen anmälan på de rådjuret heller. Den andra grisolyckan bortåt 28:an.. killen ringde när vi stod o kikade på rådjuret o sa att den grisen låg 10 m från markeringen. Hemma vid 2 snåret o ska till jobbet nu. Faen vilken sjuk natt…
Publicerat April 23, 200917 yr Ja, va säger man? Det verkar ju inte vara något större fel på vilttätheten kring ägarna iaf... Synd på råbocken, men ett bra jobb gjorde ni!
Publicerat April 23, 200917 yr Beundransvärt att ni orkar år ut och år in och allt ur egen ficka, hoppas ni kan göra något avdrag i deklarationen som tröst, det skulle vara ersättning på allt som går via polisen. Helt sjuk natt kan jag hålla med om, ni hann inte hem i bingen mellan uppdragen och det är väl det positiva.
Publicerat April 23, 200917 yr Vilket arbete NS !!! Men alla dessa olyckor med bilar och vilt hos er ? Är det viltgrödor odlade i mittlinjen på vägarna ? /ekebo
Publicerat April 23, 200917 yr Författare Ja.. faen.. blir lite ketchupeffekt lixom.. Allt på en gång o inte ett enda hundsläpp... Där älgarna va har det körts på 8 älgar senaste 1,5 året tror jag de är.. Om det nu va samma ko o två fjolingar igen som för några veckor sen så undrar man ju om de inte lär sig nått.. Nästan exakt samma ställe. Ligger en tallplantering precis intill vägen o den är väl inte mycke kvar av numera.. Söktes visst skyddsjakt på en älg där nu i vår men de lyckades inte fälla någon på dwe dagar de fick på sig. Ändå har det körts på 3 hondjur på den sträckan sen 1 januari..
Publicerat April 23, 200917 yr Allt på en gång o inte ett enda hundsläpp... Förstod väl att det sved...