Publicerat April 23, 200917 yr Hej Alla vapen bröder. Är det någon som har innformation eller erfarenhet om denna kaliber. Fördelar och nackdelar. Kan man brotcha om en vanlig 6,5*55 till denna kaliber utan problem eller är det något specielt man bör tänka på. ex:Reffelstigning? Och vad skulle en sådan operation kunna kosta ca: Jag har fått ärva en bra och fin 6,5*55 som någon har varit och kladdat i patronläget, så den har ingen bra precition längre. Har provat många olika kulor och laddningar men får inte till det. Bössan har ett värde för mig så jag är intreserad att få fart på den. Därför funderar jag på att göra om den till en 6,5*284. Kan det vara ett bra och hyfsat billigt val?? Tacksam för svar.
Publicerat April 23, 200917 yr En ombrotschning av det tilltänkta slaget är helt klart möjlig men har vissa omständigheter som måste ordnas/övervägas. En 6,5-284 har ett annat hylsmått i botten samt är väsentligen tjockare än en x55, det kan ge bekymmer med matning och utkastning av hylsor i lådan. Nästa moment att fundera på är att med en slikt -284 är en ny pipas livslängd under 1 500 skott, en äldre pipa med X antal skott genom känns det lite bakvänt att göra om, man vet inte hur många skott man har till i den. Har man som du antyder en pipa/patronläge som det är något fel på måste man verkligen veta var felet är för att klargöra att en ombrotschning kommer att ta bort felet. Slutligen en Manlicher om det är den som detta gäller är kanske inte den första kandidaten för en åtgärd av detta slag, deras magasinslösning är inte den lättaste för en ny kaliber/ombrotschning. Fundera noga på ditt projekt, om du anger närmare vad du har för förutsättningar går de att besvara frågan närmare /Christian
Publicerat April 23, 200917 yr Bottenmåttet är inga bekymmer. 284:an har rebate rim på hylsan, dvs samma mått som 6,5.
Publicerat April 24, 200916 yr Författare Hej. Tacksam för svaren. Jag tror att hag skall kolla upp bössan lite nogranare. Mäta upp patronläget ordentligt hos en vapentekniker. För jag vill järna behålla 6,5*55 om det går. Jag har även bäddat den men utan resultat. Bössan är inte mycket skjutet med ca: 200 skott max.
Publicerat April 24, 200916 yr En vettig smed kan plocka av pipan och sätta om den ett varv samt brotscha till patronläget, ie göra ett nytt i delar. Detta under förutsättning att pipan i övrigt är frisk och bra, det vill säga värd att lägga ner pengar och arbete på. Det förefaller som om att du kommer att bli god vän med en smed inom den närmsta tiden. /C