Publicerat April 24, 200917 yr Jägareförbundets nya viltvårdsverktyg ligger nu ute på Jägareförbundets hemsida: http://www.jagareforbundet.se/viltvard/tavling/ Verktyget kombinerar följande funktioner: Rådgivning- mer än 30 olika viltvårdsåtgärder beskrivs i viltvårdsverktyget. Rådgivningen ligger i den öppna delen av verktyget, och man behöver därmed inte registrera sig för att ta del av den. Planering- registrerade användare kan sätta upp mål för sitt viltvårdsarbete under 2009 i planeringsverktyget. Genom att jämföra vilken poäng en viss mängd av en given åtgärd ger jämfört med en annan åtgärd kan man värdera olika åtgärder gentemot varandra. De planerade åtgärderna sparas i databasen, så att man kan jämföra vad man rapporterar som utförda åtgärder mot vad man satt som ambitionsnivå. De planerade åtgärderna kan revideras när som helst under året. Rapportering- registrerade användare kan rapportera vilka åtgärder man utfört, och stämma av dessa mot vad man planerat att utföra (om man satt upp en plan). Åtgärder utförda under 2009 kan uppdateras i rapporteringsmodulen fram till 15 januari 2010. Tävling- registrerade användare som rapporterat minst en utförd åtgärd deltar i kampanjtävlingen i viltvård och placeras i en resultatlista, där man kan jämföra sina egna insatser gentemot andras insatser i respektive län. Resultatlista är anonym, och man kan följaktligen bara se namnet på sitt eget jaktlag/fastighet. Tanken är att viltvårdsverktyget skall fortsätta att utvecklas mot ett alltmer förfinat rådgivnings- och planeringsverktyg. Vi planerar att fortsätta arbeta med verktyget framöver, och tidigare års data kommer då att sparas så att en användare kan gå tillbaka och se vad man planerat att utföra och faktiskt utfört tidigare år. Ett av syftena med satsningen på ett viltvårdsverktyg är att vi skall kunna samla in data på vilken typ av viltvårdsåtgärder som jägarkåren utför, för att kunna marknadsföra våra insatser gentemot allmänhet och myndigheter. För att resultaten skall säga något är det dock självfallet viktigt att vi verkligen får många att registrera sig och utnyttja verktyget. Jag hoppas alltså att så många som möjligt av er registrera er och utnuttjar verktyget! Observera att man inte tävlar som person, utan med en jaktmark. En person, eller ett jaktlag, kan självfallet delta med flera marker, men en och samma mark skall bara registreras en gång. Välkomna att prova på!
Publicerat Maj 13, 200917 yr Hej! Jag fyllde in min lilla gård och undrar nu hur man kan se vad man rapporterat exakt. Höftade i lite kanske fel men hyggligt nära. Går det rapporterade att justera om man skrivit fel?
Publicerat Maj 16, 200917 yr Författare Kul, ju fler som rapporterar desto bättre! En av förhoppningarna är att vi skall få tillräckligt många att svara för att kunna ta fram sammanställningar över vilka åtgärder jägare ägnar sig åt och i olika landsändar och marktyper. Hur menar du "undrar hur man kan se vad man rapporterat exakt"? Är inte riktigt med... Eller har du lagt in data i Rådgivningsdelen, dvs inte som registrerad användare? I den "öppna" delen kan man bara mata in data för att jämföra olika åtgärder, och data sparas inte. För att spara data måste man registrera sig, och utnyttja "Rapportera data". Inser nu att detta kanske bör uttryckas klarare... Tack för heads up! Om du registrerat dig kan du ändra när som helst fram till 15 januari, dvs matar du in ett nytt värde i ett fält så ersätts det gamla så snart du klickar på "Uppdatera" eller "Nästa". Du går alltså bara in på "Rapportera data" en gång till. Mvh Fredrik Hej!Jag fyllde in min lilla gård och undrar nu hur man kan se vad man rapporterat exakt. Höftade i lite kanske fel men hyggligt nära. Går det rapporterade att justera om man skrivit fel?
Publicerat Maj 17, 200917 yr Jag är reggad som "Ivans"(Gotland) och rapporterade in men det går inte att ta bort det raporterade alltså,har försökt. Hur ser man vad man rapporterat,så man inte gör det dubbelt. Nu är det ju bara i %satser. Exempelvis så här Inriktning på åtgärder Dalhem Anderbåtels Bäst i län Utfall län Utfall plan Foderproduktion & utfodring 0 4 0% - Skydd 0 30 0% - Våtmarker för viltet 0 0 - - Predatorjakt 0 15 0% - Anpassat jord- & skogsbruk 0 0 - - Övrigt 0 17 0% Mvh
Publicerat Maj 17, 200917 yr Författare Det du rapporterat ligger (ska ligga...) kvar i "Rapportera åtgärder", dvs öppnar du den delen igen så kan du se vilka siffror du lagt in tidigare. Där är det bara att ändra, upp eller ner, och så snart du klickar på "Uppdatera" eller "Nästa" så uppdateras databasen med de nya siffrorna. Vad jag kan se från det du klippt ut så ser det inte ut som om du lagt in någonting... den första nollan ska vara dina egna rapporterade åtgärder. Motsvarande för min egen del är exempelvis: Inriktning på åtgärderFågelboBäst i länUtfall länUtfall plan Foderproduktion & utfodring 264 264 100% 63,01% där jag alltså så långt uppnått 264 "poäng", vilket är bäst i länet så långt (andra 264:an) och motsvarar 100 % (förstås) och 63 % av vad jag satt upp som plan/mål. Det är inte så att du lagt in dina åtgärder under "Rådgivning" (ligger över strecket för "Inloggad" i vänstermenyn) istället för under "Rapportera åtgärder"? Sätter du alla inmatade siffror till "0" så skall du dessutom försvinna ur resultatlistan. Annars är det något riktigt mysko som skett... Edit: Gjorde en liten koll; när jag går in på Gotland utan att regga åtgärder så ser jag samma sak som du klippt in, så det du rapporterat har av någon anledning inte registrerats. För ditt användarnamn finns det ingen registrerad åtgärd inom Foderproduktion, bäst i länet har 4 poäng, och du har uppnått 0 % av den som rapporterat mest. Och så vidare i resultattabellen... Jag vill förstås väldigt gärna veta om du inte får till det för att kunna hitta eventuella fel, alternativt göra det hela tydligare... Tack för hjälpen! Fredrik
Publicerat Maj 17, 200917 yr ok,nu verkar det funka bra. Vet inte vad jag gjorde för fel eller om det var nån bugg. Lägger in så där lagom för att bevaka min placering och för att se hur det funkar. Mvh
Publicerat November 25, 201015 yr Hur går det med tävlandet? Fortsätter tävlingen även 2010/2011? Blev det någon sammanställning? Verktyget är ju ypperligt och bör visas för alla i jaktlaget så sprid länken till era jaktkamrater via mailen nu. http://www.jagareforbundet.se/viltvard/tavling/
Publicerat November 25, 201015 yr Författare Dahla, jag har tagit fram verktyget inom ramen för vårt viltvårdsprojekt som löper året ut (litet drygt). Exakt vad som sker sedan är inte helt bestämt, men att själva verktyget finns kvar som planeringshjälpmedel och rådgivning känns väl givet. Det finns en del planer på hur man skulle kunna gå vidare med det hela och lyfta konceptet, men det finns inget bestämt ännu. Återkommer i frågan!
Publicerat Januari 16, 201115 yr Dahla, jag har tagit fram verktyget inom ramen för vårt viltvårdsprojekt som löper året ut (litet drygt). Exakt vad som sker sedan är inte helt bestämt, men att själva verktyget finns kvar som planeringshjälpmedel och rådgivning känns väl givet. Det finns en del planer på hur man skulle kunna gå vidare med det hela och lyfta konceptet, men det finns inget bestämt ännu. Återkommer i frågan! Hur har det gått i år? Såg att från Gotland bara 2marker deltagit(båda mina).Ni måste få ner det på lokalnivå,tror inte att förtroendevalda eller tjänstemännen i min avdelning vet nåt om detta projekt tex
Publicerat Januari 16, 201115 yr Hur har det gått i år? Såg att från Gotland bara 2marker deltagit(båda mina).Ni måste få ner det på lokalnivå,tror inte att förtroendevalda eller tjänstemännen i min avdelning vet nåt om detta projekt tex Samma i Jkpg län. Förra året tror jag vi var 5 och i år tre Ingen i Kretsen verkar ha en aning om detta, och jag ska på skoj ta upp det på årsmötet den 10/2. Jag tror att jag får en styrelse full med långa hakor när jag frågar dom om detta.. Internet är bra för att sprida detta men styrelserna måste å mer hands on information ang vad som gäller o liknande. //