Publicerat April 25, 200917 yr Hej skulle gärna vilja ta del av era erfarenheter då det gäller att skjuta gås med 22 WM. Vilken kula föredrar ni helmantel eller hålspetts och vilket är längsta avstånd ni skjuter på? Jag skjuter med cci hp och vill inte ha längre avstånd än 80 meter, min erfarenhet är att de är rätt hårdskjutna och ibland krävs det flera skott. Om ni undrar varför jag har en så klen kaliber beror det på att det finns rätt många hus i närheten och vill inte oroa mig för några olyckor. tacksam för era erfarenheter. Mikael
Publicerat April 25, 200917 yr Mikael-du svarar på din egen fråga, en bekant till mig har en vissa vana av att använda 22 WMR på gäss, kortare håll än ditt max och en blyspetskula är vad han har kommit fram till är det som fungerar. Tar det inte bra är det som du själv har konstaterat ofta ett krav på ett eller flera uppföljningsskott. /C
Publicerat April 25, 200917 yr Mikael-du svarar på din egen fråga,en bekant till mig har en vissa vana av att använda 22 WMR på gäss, kortare håll än ditt max och en blyspetskula är vad han har kommit fram till är det som fungerar. Tar det inte bra är det som du själv har konstaterat ofta ett krav på ett eller flera uppföljningsskott. /C +1 med mig. En sak till, dom är inte hårdskjutna om du träffar dom på rätt ställe. Behöver inte ens vara huvudet. Men med 22kalibrar behöver du nog hålla dig inom 100 meter om du ska ´skjuta dom i kroppen. Dom har hårda vingben dom rackarsvinen.
Publicerat April 26, 200917 yr +1 med mig.En sak till, dom är inte hårdskjutna om du träffar dom på rätt ställe. Behöver inte ens vara huvudet. Men med 22kalibrar behöver du nog hålla dig inom 100 meter om du ska ´skjuta dom i kroppen. Dom har hårda vingben dom rackarsvinen. Vart är rätt ställe?
Publicerat April 27, 200917 yr jag är kanske inte rätt man och lägga till mer fakta, men jag har skjutit kanadagäss med 22wm och har hållt mig till blyspets, den funkar bäst tycker jag. provade en hålspets en gång och det blev bra effekt, men jag antar att du vill äta gåsen sedan. Den gåsen jag sköt var rätt trasig då jag hade träffat ngt hårt på väg in, det blev inte en bra middagsfågel. detta har inte hänt med blyspetsen (winchester). Statistiken jag har är dålig, har bara skjutit ett tiotal gäss på 70-100m i kroppen och ca hälften har krävt 2 skott. Skotten går effektivt rakt igenom i mina fall. det var länge sedan iof jag jagade men det funkade bra då. /Kalle
Publicerat April 27, 200917 yr Författare jag är kanske inte rätt man och lägga till mer fakta, men jag har skjutit kanadagäss med 22wm och har hållt mig till blyspets, den funkar bäst tycker jag. provade en hålspets en gång och det blev bra effekt, men jag antar att du vill äta gåsen sedan. Den gåsen jag sköt var rätt trasig då jag hade träffat ngt hårt på väg in, det blev inte en bra middagsfågel. detta har inte hänt med blyspetsen (winchester). Statistiken jag har är dålig, har bara skjutit ett tiotal gäss på 70-100m i kroppen och ca hälften har krävt 2 skott. Skotten går effektivt rakt igenom i mina fall. det var länge sedan iof jag jagade men det funkade bra då./Kalle Ja givetvis vill jag ta vara på fåglarna men vill inte ha genomslag då det finns hus och vägar i närheten vill inte att kulan vinklar och orsakar någon annan skada, det är därför jag använder hålspetts. vart försöker ni placera skotten?
Publicerat Maj 3, 200917 yr Författare Igår provade jag att sikta mitt i ryggen på gåsen när den stot med ryggen emot mig, det blev verkligen bra i princip knall och fall effekt. Så där kommer jag att försöka placera skotten i fortsättningen. Mikael
Publicerat Maj 3, 200917 yr Igår provade jag att sikta mitt i ryggen på gåsen när den stot med ryggen emot mig, det blev verkligen bra i princip knall och fall effekt. Så där kommer jag att försöka placera skotten i fortsättningen. Mikael vad positivt! klarade sig bröstmuskulaturenväl eller blev det tråkiga köttskador?
Publicerat Maj 3, 200917 yr Författare vad positivt! klarade sig bröstmuskulaturenväl eller blev det tråkiga köttskador? brösten klarade sig bra. cci hålspets är så mjuka så det blir inget genomslag. mikael
Publicerat Juni 14, 200916 yr Se först till att du har kulfång som är högre än du tror att kulan kan gå vid studs på vatten. Se också till att kulan inte går vidare över sjön, oavsett om du jagar med 22WM. Den går långt som faan om inget tar emot. Skjut gärna i halsen om det går. Annars bakifrån som någon gjort här i forumet, men sikta gärna på punkten där kroppen övergår i halsen. Avstånd ? Ja vad säger ditt självförtroende och skjutförmågan ? Det är bara du som kan ge ett bra svar där. Har du tillgång till "Tollande" hundar så kommer du i en annan dager. Då är fågeln oftast MYCKET nära. Kulan då...?? Jag använder främst helmantel i första hand.
Publicerat Juni 14, 200916 yr Se först till att du har kulfång som är högre än du tror att kulan kan gå vid studs på vatten. Se också till att kulan inte går vidare över sjön, oavsett om du jagar med 22WM. Den går långt som faan om inget tar emot.Skjut gärna i halsen om det går. Annars bakifrån som någon gjort här i forumet, men sikta gärna på punkten där kroppen övergår i halsen. Avstånd ? Ja vad säger ditt självförtroende och skjutförmågan ? Det är bara du som kan ge ett bra svar där. Har du tillgång till "Tollande" hundar så kommer du i en annan dager. Då är fågeln oftast MYCKET nära. Kulan då...?? Jag använder främst helmantel i första hand.