Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Winchester m 1880 7,62*52R

Featured Replies

Publicerat

Har blivit erbjuden köp av lite bössor av ett dödsbo från en släkting. Bl.a. en Winchester m 1880 7,62*52R, problemet är att det verkar inte excistera... :lol: . Har sökt info efter vapnet utan att lyckas, även på Winchesters amerikanska hemsida... Kan det stå fel i licenshandling (kanske är en 1890?) eller är det någon som känner till det?

Publicerat

Jag är dåligt påläst på Winniemodellerna, men det låter som att det skulle kunna vara en felskrivning av modellnr.

Vet inte riktigt när Winchester började med sina 30-30W.

Det här låter som en fråga för Fritz Kraut på Robsoft, han gillar ju Winniebyglarna.. :D

Du har ingen möjlighet att slänga in ett foto på bössan ?

EDIT: Hittade detta på Wikipedia.. http://en.wikipedia.org/wiki/Winchester_rifle

Publicerat
  • Författare
Jag är dåligt påläst på Winniemodellerna, men det låter som att det skulle kunna vara en felskrivning av modellnr.

Vet inte riktigt när Winchester började med sina 30-30W.

Det här låter som en fråga för Fritz Kraut på Robsoft, han gillar ju Winniebyglarna.. B)

Du har ingen möjlighet att slänga in ett foto på bössan ?

EDIT: Hittade detta på Wikipedia.. http://en.wikipedia.org/wiki/Winchester_rifle

Tyvärr inget foto av muskedundret, åkte förbi i helgen och kollade bössorna och med två trötta ungar blev det inte mycket till koll...

Hittade via en "översättningsnyckel" av kalibrar (http://mselect.free.fr/glossaries/denominations3.htm) att kaliber .30-30 Winchester CF M.1894 är samma som 7,62 x 52 R. Borde kanske innebära att det är en 1894 eller senare?

Publicerat

Tänk om det är en sådan här bysse herrn har, en 1895 uppborrad till 7,62x54R och kallad M1915 ? :rolleyes:

http://www.gotavapen.se/gota/ryssar/mosin_nagant.htm

Detta vapenutbyte skedde naturligtvis några år innan Ryssar/Jänkare började bli ovänner........

Raggarö

Publicerat
Tänk om det är en sådan här bysse herrn har, en 1895 uppborrad till 7,62x54R och kallad M1915 ? :rolleyes:

http://www.gotavapen.se/gota/ryssar/mosin_nagant.htm

Detta vapenutbyte skedde naturligtvis några år innan Ryssar/Jänkare började bli ovänner........

Raggarö

En bygel med bajonett...den optimala björndräparen !! :(:huh:

Publicerat

crowfear,

Det kan ju varit så att ryssarna inte riktigt litade på byglarnas träffsäkerhet, men har man väl satt fast bajonetten i björnen så har man grovriktat och kan låta bössan tala :wub:

Raggarö

Publicerat
  • Författare
crowfear,

Det kan ju varit så att ryssarna inte riktigt litade på byglarnas träffsäkerhet, men har man väl satt fast bajonetten i björnen så har man grovriktat och kan låta bössan tala :)

Raggarö

Ungefär som rödpunktsikte för extremt korthållsskytte :wub:

Bild på bössan kommer i sinom tid, slog till på ett paketpris, med en hagelsprakare och en Stiga 30.06 (någon som är intresserad av ett köp...?) och en hel del ammunition som ingår. Återstår bara att övertyga polismyndigheten om behovet av några vapen till, men det löser sig nog.

Publicerat
crowfear,

Det kan ju varit så att ryssarna inte riktigt litade på byglarnas träffsäkerhet, men har man väl satt fast bajonetten i björnen så har man grovriktat och kan låta bössan tala :wub:

Raggarö

Kan säkert stämma iom att det är en Winchester...en Marlin har inte det problemet.. :)

• 1 month later...
Publicerat
  • Författare

Bössan är hemma! Det är en M 1894. Fundera på att behålla den med öppna riktmedel. Det enda som fattas är kornet. Lite nostalgivärde då den en gång tillhörde min morfar...

Fick även med en Husqvarna S/S från 69 som för närvarande är på vapenverkstan då den glappade och en Stiga 30-06. Har inte hunnit provskjuta ännu men har hört att Stigan ska vara riktigt "elak" att skjuta med. Jag kanske kan förbättra mitt skytte med "Zátopek-träning"?

Fick med ett gäng ammunition och min ringa kunskap räcker inte till allt.... Någon som vet vad det är för typ av ammo på bilderna och användningsområde? Kalibern är 30-30 W.

post-2413-1244894447_thumb.jpg

post-2413-1244894474_thumb.jpg

post-2413-1244894487_thumb.jpg

Publicerat
Bössan är hemma! Det är en M 1894. Fundera på att behålla den med öppna riktmedel. Det enda som fattas är kornet. Lite nostalgivärde då den en gång tillhörde min morfar...

Fick även med en Husqvarna S/S från 69 som för närvarande är på vapenverkstan då den glappade och en Stiga 30-06. Har inte hunnit provskjuta ännu men har hört att Stigan ska vara riktigt "elak" att skjuta med. Jag kanske kan förbättra mitt skytte med "Zátopek-träning"?

Fick med ett gäng ammunition och min ringa kunskap räcker inte till allt.... Någon som vet vad det är för typ av ammo på bilderna och användningsområde? Kalibern är 30-30 W.

Den första ser ut som en flatnos i 150-170 grs, troligtvis 150 då det brukar vara en vanlig kulvikt till just 30-30W.

Det ser inte ut som att du bör skjuta dom patronerna om dom ser ut så, jag skulle inte göra det i alla fall.

Den andra kan inte vara en 30-30, det ser mer ut som en gammal kronans kammar-ammo

till 6,5x55.

Absolut att du ska hålla den bössan i originalskick !

Nu vet jag inte vad det är för årgång på den, men om det är en av de riktigt äldre så ska du inte skjuta modern kl 1 ammo i den, typ Hornadys LeverEvolution, dom är inte byggda för det.

Men du har en ruskigt fin och klassik rådjursklubba där.

Publicerat
  • Författare
Den första ser ut som en flatnos i 150-170 grs, troligtvis 150 då det brukar vara en vanlig kulvikt till just 30-30W.

Det ser inte ut som att du bör skjuta dom patronerna om dom ser ut så, jag skulle inte göra det i alla fall.

Den andra kan inte vara en 30-30, det ser mer ut som en gammal kronans kammar-ammo

till 6,5x55.

Nu vet jag inte vad det är för årgång på den, men om det är en av de riktigt äldre så ska du inte skjuta modern kl 1 ammo i den, typ Hornadys LeverEvolution, dom är inte byggda för det.

Men du har en ruskigt fin och klassik rådjursklubba där.

Du har rätt, det är inte 30-30, den är märkt med V?? 41 (frågetecknen oläsliga bokstäver/siffror). Imponerade kunskaper och tack för snabbt svar!!!

Skippar att skjuta dem, det var bara med en av varje i "ammo-påsen" av den typen, så även en smålänning kan låta bli...

• 6 months later...
Publicerat
  • Författare

Tillverkningsåret är 1927, så det är inte någon av de riktigt gamla. Dock, enligt de upgifter jag fått, är det olämpligt att skjuta med kl 1 ammo i den.

Finns det någon övningsammo att få tag i, i kaliber 30.30? Var på Torsbo idag och enligt dem finns endast jaktammo i kalibern. Köpte med mig ett gäng Remington Express Core-lokt, men det blir ganska kostsamt i längden att skjuta dessa.

Rekomendationen var att ladda själv och det är ambitionen på sikt, men just nu, med två småttingar under tre, prioriterar jag jakt och hundar på lediga tiden...

Publicerat

Det ska inte vara några problem att skjuta Hornadys klass 1 ammo i den där bössan. Varningarna gäller väll ändå de bössor som inte har nickelstålpipan, dvs före..1902 någon gång? Kolla på pipan, där bör finnas en text som lyder:

-NICKEL STEEL BARREL-

ESPECIALLY FOR SMOKELESS POWDER

Finns denna text så ska bössan vara säker för modern ammunition, inom tryckstandard givetvis.

Edit: Hur lång är pipan på bössan? Kontrollskjut ammon du har i en kronograf, möjligt att den klarar klass 1 med den extra piplängden. Fabriksdatan på 30-30 brukar anges från en 20 tums pipa.

• 3 years later...
Publicerat

Hej

Jag har en nyare winchester m 1894 .

Var & provade den på 100m idag men tyckte den gick åt höger hela tiden(samlat) kan det bero på att man är ovan vid öppna riktmedlet?

Eller vad tror ni?

Publicerat
  • Författare

Mr Marlin vet vad han snackar om, han har svarat i din tråd. Även om han har dålig smak på byglar...;-)

Publicerat

:cool: