Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Arealer för jakt i småland

Featured Replies

Publicerat

En liten fråga. Hur stora, lämpliga marker behöver man för att kunna bedriva hundträning (vorsteh) samt viss jakt på fågel (främst fälthöns men även änder, gäss och duva), småvilt och vildsvin i södra sverige. Kommer man någonstans överhuvudtaget med 20-25 ha? Visst, jag förstår att det beror på vilttäthet men försök att generalisera. Terrängen är 12 ha skog (övervägande gran men även en del löv) samt ca 11 ha åker och bete. Småland, några mil ifrån kusten.

Publicerat

Är väl typ omöjligt o svara på..

Iallafall fågeljakten, typ gås är ju svårt.

Är det odlad mark så kan de väl komma nån gås o äta.

Är det kustnära så finns större chans för gås på fälten.

Sjöfågel kräver ju annars vatten, nån liten sjö håla elller nått.

Har polare som skjuter en hel del änder i sina kräftdammarna.

Givet utsatta och det matas ordentligt men de utsatta lockar dit vilda så han kan fälla en hel del frammåt hösten på 3-4 jakter.

Fältfågel... nä inte utan omfattande utsättning, utfordring och predatorjakt.

Som träning för stående jycke så kan de visst fungera men då är det nog mest ekonomi i att köpa 15 utsättningsfärdiga rapphöns.

Ha dem i utsättningsbur på marken och släppa ut några för att träna på.

Areal för det krävs inte mycke mer än ett par tre fotbollsplaner åkermark.

Funkar me stora hyggen oxå.

Rent träningsmessigt alltså.

Annars så gäller ju reglen att inte skjuta mer än marken föder och 25 ha föder nog inte så våldsamt många klövvilt.

Publicerat
  • Författare
Är väl typ omöjligt o svara på..

Iallafall fågeljakten, typ gås är ju svårt.

Är det odlad mark så kan de väl komma nån gås o äta.

Är det kustnära så finns större chans för gås på fälten.

Sjöfågel kräver ju annars vatten, nån liten sjö håla elller nått.

Har polare som skjuter en hel del änder i sina kräftdammarna.

Givet utsatta och det matas ordentligt men de utsatta lockar dit vilda så han kan fälla en hel del frammåt hösten på 3-4 jakter.

Fältfågel... nä inte utan omfattande utsättning, utfordring och predatorjakt.

Som träning för stående jycke så kan de visst fungera men då är det nog mest ekonomi i att köpa 15 utsättningsfärdiga rapphöns.

Ha dem i utsättningsbur på marken och släppa ut några för att träna på.

Areal för det krävs inte mycke mer än ett par tre fotbollsplaner åkermark.

Funkar me stora hyggen oxå.

Rent träningsmessigt alltså.

Annars så gäller ju reglen att inte skjuta mer än marken föder och 25 ha föder nog inte så våldsamt många klövvilt.

Jag förstår att det är svårt att svara på. Anledningen till frågan är att jag inom överskådlig framtid har lust att köpa en liten gård att ha som sommarställe där nere och kollar därför upp olika objekt som är till salu. Det kräver ju i sin tur ett hus i relativt bra skick och det drar upp priset. Därför är det mindre gårdar som är intressant i nuläget. (jag kan visseligen bo i en liten stuga men det vill inte damen i huset. Fint hus samt fruktträd på tomten, annars inget köp)

Angående klövvilt så är jag inte så noga egentligen men visst skulle det vara kul att kunna skjuta en bock i augusti och/eller en gris varje år. Det är snarare hundträningen och fågeljakten som är det viktiga för mig och jag skulle nog vara beredd att fixa både viltvatten och att sätta ut lite fågel för att det ska finnas vilt till några jaktturer varje år. Hare och räv jagas också men det finns nog så det räcker till att skjuta några varje år, likaså kråkfågel.

Men det allra viktigaste skulle vara den känslan man troligtvis har när man kan gå ut på sin alldeles egna mark, både med och utan bössa. Sedan om man kommer hem med en fasan eller en hink med bär kan nog kvitta många gånger.