Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Riktmedel?

Featured Replies

Publicerat

Ska flytta över min Meopta från 6,5:an till 30.06:an pga att en belysta punkten blir lite stor när man drar upp förstoringen.

Nu ska det inhandlas en med större förstoring, finare riktmedel......

Nu till frågan!! Vilket riktmedel ska jag välja??? Ska jaga räv(lock), nån bock, men även skjuta rätt friskt på älgbanan med den. Hur fint riktmedel kan jag använda med tanke på att det kan bli lite dåligt ljus??? Funkar det med en dot???

Vet ej om mildot är nåt att ha? Kan man kanske använda nån av sido dotarna för "gratis" framförhållning på älgen???

Lutar just nu åt fine duplex eller liknande.........HJÄLP!!

Publicerat
  • Författare
Trijicons nya 5-20x50 med paralaxjustering och targetknobs kanske är något för dig? Kommer bl a med Milldot och en liten belyst punkt i mitten.

http://www.venatio.se/extra/news/?module_i...ce=1&id=138

Den finns med i planeringen!! Amber dot verkar intressant!

Publicerat
Ska flytta över min Meopta från 6,5:an till 30.06:an pga att en belysta punkten blir lite stor när man drar upp förstoringen.

Nu ska det inhandlas en med större förstoring, finare riktmedel......

Nu till frågan!! Vilket riktmedel ska jag välja??? Ska jaga räv(lock), nån bock, men även skjuta rätt friskt på älgbanan med den. Hur fint riktmedel kan jag använda med tanke på att det kan bli lite dåligt ljus??? Funkar det med en dot???

Vet ej om mildot är nåt att ha? Kan man kanske använda nån av sido dotarna för "gratis" framförhållning på älgen???

Lutar just nu åt fine duplex eller liknande.........HJÄLP!!

Jag använder en milldot kikare på miniälgen och kan hålla på öronfläcken. Eller rättare sagt gjorde. Har "horat" så för så mycket poäng som möjligt ett tag. Sköt på miniälgen snitt 57/60 med ett par skitserier som drog ner, dom borträknade så låg 8-9 serier av 10 på 57-60 av 60.

Men det kommer o hjälpa mig föga i skogen så jag har från och med idag återgått till att hålla fram i hakskägget. Snittet går ner till ca 55 då. Det är ju för jakten jag tränar först o främst. Ska man skjuta på öronfläck så får jag måla dom först o spika upp de på räls innan det går att tillämpa i skogen.

Publicerat

Fast en mildot är ett bra riktmedel på bana,

egentligen för alla former av precisionsskytte,

för egen del talar jag lite i egen sak men det är ett insteg och en fråga om att vänja sig att skjuta med dessa riktmedel.

En belyst mildot eller en medförstorande kommer att ge dig ett förspång i både skytteboden som i skogen.

/Christian

Publicerat

Men då måste man låsa sig vid en förstoring eller snabb på att räkna.

Äkta mildot har man bara vid 10ggr förstoring då det är 10cm/100m mellan punkterna. Ändrar man till 20ggr så är det 5cm mellan dottarna. Det kan ställa till det om man är i tidsnöd.

Jag har en kikare med mildot och den har ju sina fördelar, helt klart. Vid 10x så vet jag att jag håller upp så mycket vid det avståndet.

Publicerat

Bäst eller inte men nästa kikare jag köper kommer att ha zeiss riktm.60

med icke medförstorande dot.

/M.