Publicerat April 28, 200917 yr Hmm... Nu skall jag inte rusa iväg här, MrMauser har lovat att äta upp mina eftersökskalsonger om jag låter min vapengarderob stå orörd fram till midsommar detta år... men lite funderingar har jag ju. Jag har en Sauer 202 i kaliber .308. Bössan har weaverbaser, en tjock framstock som är lämplig för benstöd, och justerbar kolvkam. Den har dessutom pipbytarmekanism så att man kan smälla in en ny pipa och sedan, efter inskjutning, använda en annan kaliber i stället. Men pipbytesmöjligheten är av mindre värde för mig eftersom Sauer-puckona inte har gjort slutstyckena kompatibla mellan .22-250 och .308 vilket var vad jag ursprungligen sökte efter Vidare kan jag konstatera att jag, eftersom jag har en .222a och en 9,3x62, täcker upp både uppåt och nedåt i kulvikter och det känns därmed ganska ointressant att skaffa pipor av andra kalibrar. Om jag köper en .270-pipa kommer det att skilja ett par decimeter i kulbana först på avstånd där man ändå inte skulle ge sig på vilt utan avståndsmätare och targetrattar, och vad spelar kulbanan för roll då? Slutsats 1: Jag har inget behov av en pipbytare. Låt mig gå vidare... Jag testade långhållsskytte i helgen och kan konstatera att min Sauer 202a fungerar bra på långa håll. Och byter man till en tunnare framstock (har en sådan) så fungerar den som skogsbössa också, men framstocken känns rätt ranglig och spröd (även om den inte har någon bärande funktion). Bössan är alltså OK till allt men inte perfekt på något. Men man kan konstatera: det som skapar vapnet bredd av användbarhet är idag optiken, inte själva vapenkonstruktionen. Skillnaden mellan en Aimpoint och en Zeiss 6-24x56 är ju enorm, vad användingsområdet anbelangar. Men här har jag nu börjat fundera på att göra en liten ommöblering... Slutsats 2: Jag har tänkt helt rätt om optik. Med bra snabbfästen och olika gluggar kan man ändra vapnets egenskaper. OK, men vad är det som gör att det ändå var meckigt att skjuta med Sauern i liggande ställning på långa håll? Vill jag verkligen bära denna tunga pjäs på långa vandringar i Norrland? Är vapnets stock lämplig i alla lägen? Slutsats 3: Variationer i optik och stock skapar helt skilda vapen även då de sker med en gemensam låda/pipa. Således: Vad tror ni om detta? Tag en sådan här: Och kombinera med en sådan här när andan faller på: Hmm... Jag kan nästan göra detta utan att det blir mer än ett par tusenlappar emellan... Vad tror ni andra?
Publicerat April 28, 200917 yr Varför inte skaffa en långhållspipa i 308win till Sauern som passar i den stock du har benstöden på och så kan du ha klenstocken och normal pipan på den rörliga jakten vips så tråkigt det blev
Publicerat April 28, 200917 yr Författare Varför inte skaffa en långhållspipa i 308win till Sauern som passar i den stock du har benstöden på och så kan du ha klenstocken och normal pipan på den rörliga jakten vips så tråkigt det blev Nja. Jag är inte så säker på att det kommer att blil lika bra. En pipa kostar 5000 spänn. För det kan jag lika gärna köpa en taktisk stock från McMillan. Och bössan kan jag byta jämnt med, en begagnad Sauer202 med Leupold QR baser alternativt Weaverbaser, extra magasin och två förstockar. Resultatet av detta kommer nog att bli bättre....
Publicerat April 29, 200917 yr Spåntant känns det som att det blir för mycket arbete att byta kolv och skjuta in hela tiden. Om jag hade ditt system skulle jag aldrig byta kolven pga att jag är för lat för att göra det. Men funkar det för dig så vissst. /Lasse
Publicerat Maj 15, 200917 yr Författare Japp, då var det gjort! Sauern är såld, inte helt utan själslig smärta kan jag lova. Vi har haft mycket roligt tillsammans och jag sköt min första 4x5:1-serie på älgbanan med den (första serien jag sköt med den bössan - sådant sätter spår). Nåja, det blev en Remington 700 XCR Compact med ljuddämpare (VMAC) och en Picatinnyskena från Near (20 MOA). Den kommer vidare att få en Accu-Shot monopod baktill och det lär nog sitta en Harris tiltbar på den framtill för det mesta. Bössan är 101 cm och man får nog lägga på en decimeter till för ljuddämparen. Den kommer huvudsakligen att toppas med en Zeiss Victory 6-24x56 med riktmedel 63 - i Alphamount-ringar från Near - men kommer också att ha en lågförstorande Meopta. Vad lågförstorare anbelangar har jag inte bestämt mig för 1,5-6x42 eller 1-4x22 än, men den kommer att sitta i Leupold QRW-ringar. Breakin-kulor är beställda från Midway och jag tänkte göra en seriös break-in med denna. Vad tror ni, har jag gjort bort mig? MVH! /HerrBerg
Publicerat Maj 15, 200917 yr Storsint som jag är så ska jag inte vältra mig sådär jättemycket i segerns sötma.....bara lite Vem fick rätt... harkel...HARKEL! Hur som helst så är du givetvis hjärtligt välkommen in i det förlovade landets kvalitetsvapenträsk Vad som är så sagolikt härligt är det oändliga tillbehörsträsket för Remington 700 modellerna,uppgraderingsmöjligheterna äro oändliga Skjut och njut snart köper du en till /Den Allvetande
Publicerat Maj 15, 200917 yr En bössa är inte bara en bössa, det ska lir rätt ihop med skytten utifrån vad man behöver och sätter för krav, tror nog du kommer krydda denna ordenligt med ännu mera specialprylar vet att du inte lämnar något åt slumpen Grattis till bössan ännu en gång och se till att fixa till den så man får se den in action
Publicerat Maj 15, 200917 yr Intressant, Du tänker i samma banor som jag gjorde när jag bytte till två olika stockar på min Sako75 .308 Jag har en taktisk stock samt en rak klassisk till den, och har även mha monterad picatinnyskena och A.R.M.S snabbfästes-ringar möjlighet att byta mellan 6-24x56, 2,5-10x48 eller en aimpoint H1. Till systemet hör också en .338 Sako75 med samma typ av skena och likadan rak stock som till .308:an. Nu även en 7 mm Rem Mag TRG-S, till vilken det kommer en långhållskolv till på posten endera dagen. Efter ett antal prov kan jag med förtroende byta mellan optik och stock utan att behöva skjuta in emellan om det inte är praktiskt möjligt. Ofta går jag ut på passet med kikaren på, och byter ganska ofta till aimpointen på passet som ganska ofta är lite väl trångt för kikare.
Publicerat Maj 15, 200917 yr Författare Efter ett antal prov kan jag med förtroende byta mellan optik och stock utan att behöva skjuta in emellan om det inte är praktiskt möjligt. OK, du ser inga träffbildsförändringar då du byter stock ? Det låter nästan för bra för att vara sant. Men du är mannen som tipsade mig om Near Mfg och det var ju en höjdare
Publicerat Maj 15, 200917 yr Intressant,Du tänker i samma banor som jag gjorde när jag bytte till två olika stockar på min Sako75 .308 Jag har en taktisk stock samt en rak klassisk till den, och har även mha monterad picatinnyskena och A.R.M.S snabbfästes-ringar möjlighet att byta mellan 6-24x56, 2,5-10x48 eller en aimpoint H1. Till systemet hör också en .338 Sako75 med samma typ av skena och likadan rak stock som till .308:an. Nu även en 7 mm Rem Mag TRG-S, till vilken det kommer en långhållskolv till på posten endera dagen. Efter ett antal prov kan jag med förtroende byta mellan optik och stock utan att behöva skjuta in emellan om det inte är praktiskt möjligt. Ofta går jag ut på passet med kikaren på, och byter ganska ofta till aimpointen på passet som ganska ofta är lite väl trångt för kikare. vad är det för stock till trg-s?
Publicerat Maj 16, 200917 yr Herr Berg, jag tror inte att du har gjort bort dig! Däremot har du visat prov på en viss riskbenägenhet, måhända söker du efter lite "vardagsedge" . Numera är det ett visst mått av lotteri över hur bra en modern rem 700 verkligen skjuter, grundkonstruktion är utmärkt men antalet måndagar per vecka förefaller ha ökat den senaste tio årsperioden i remingtons fabriker. Samtidigt ligger det en stor trygghet i alla de olika tillbehör och utbyggnadsmöjligheter som en kort rem 700 ger dig. Eftersom konstruktionen är såpass enkel klarar de allra flesta vapensmeder att skruva i dessa mekanismer med rätt skapligt resultat. Jag tvekar alltså inte i att du kan uppnå målet med ditt "projekt", chanstagandet ligger i hur mycket prislappen hamnar på innan du blir nöjd. Med momentnyckel och en väl utförd bäddning borde det gå att byta skott utan att träffläget påverkas allt för mycket i rent tekniska termer. Däremot finns risken att olika kolvar ger olika rekylupptagning och därmed olika träffläge, dessa skillnader är som givetvis inte helt enkla att förutse utan det krävs ett visst mått av experimenterade innan du vet har resultatet blev. Kontentan är att jag tror att du kan uppnå det du eftersöker även om jag inte är lika säker på att du i slutändan kommer att bli 100% nöjd med att försöka kompromissa fram en "all in one" lösning. Till stor del beror det på hur kraven på bössan ser ut? Vänligen, Henrik
Publicerat Maj 16, 200917 yr Författare Jo, jag kommer att använda originalkolven om det går och om det inte gör det får det bli en McMillan A3, som verkar vara en OK kompromiss mellan "rörligt" och "stationärt". Jag gissar att planen om att använda två kolvar kommer att gå i stöpet, om inte annat så på rekylupptagningen som du säger Om bössan skjuter illa får jag skicka den till smed för åtgärd, det är ingen katastrof. Men jag gillar att bössan är svart och rostfri, även om rostfri är ett flytande begrepp i praktiken. Hur som helst, jag hoppas inte på någon "all in one"-lösning, snarare en 60% stationär pang med 40% förmåga till rörlig jakt. Hm... Det är en B&C-kolv på denna bössa. Den känns mycket stabil. Vad jag undrar, finns det någon lämplig leverantör av justerbara bakkappor? Skulle vilja ha höj-sänk, tilt, etc.
Publicerat Maj 16, 200917 yr Jag har också upptäckt hur kul det är med 700:orna. Det finns mycket grejer till dem! På min LTR, som det sitter ett Jewelltrycke på och en SoB 3-12 i Warne snabbringar, har jag funderat om man skulle köpa en klack från XS med integrerad ghostring på och ha en smed att montera korn och ramp på pipan... Då kan man använda den till allt som Svea har att erbjuda och jag trivs fantastiskt bra att skjuta med bössan, men då blir ju de andra bössorna stående som reserver och det är ju inte bra... Nackdelen med Jewelltrycket är att det blir så jävla stor omställning när man ska skjuta med de andra bössorna, även om de har bra eller mycket bra trycken. Köp INTE ett sånt om ni inte är beredda att investera i fler!!!
Publicerat Maj 16, 200917 yr OK, du ser inga träffbildsförändringar då du byter stock ? Det låter nästan för bra för att vara sant. Men du är mannen som tipsade mig om Near Mfg och det var ju en höjdare Som sagt, En bra bäddning så har du inte de problemen, eftersom oavsett vilken stock jag använder så ligger lådan an på samma sätt i bägge. Momentnyckel kan man ju använda om man vill vara extra noga. Vad gäller rekylupptagningen så skiftar den ganska lite /ingenting med mina bägge kolvar, eftersom en av grundideerna vid bytet var att få så raka kolvar som möjligt av just det skälet. Sen skjuter jag inte långhåll med jaktkolven - det är ju det som är grejen. Till TRG-S blir det återigen en stock från MPI, vilket innebär en del inpassningsjobb, men då får jag det som jag vill på en gång. Mvh Erik
Publicerat Maj 28, 200917 yr Författare Tjoho! Nu står den i vapenskåpet. En Remington XCR Compact Tactical (puh!) med ljuddämpare och 20 MOA picatinnyskena från Near. Break-in på söndag, break-in-kulor står på skrivbordet hemma och laddas i kväll. Den kommer att vara toppad med Zeiss 6-24x56 #63 i Near AlphaMount-ringar för stationär jakt, och jag är inte riktigt säker på vad jag tänker använda för rörlig jakt (kanske en Zeiss Conquest 2,5-8x32 i vanliga Leupold QRW). MVH! /HerrBerg
Publicerat Maj 28, 200917 yr Författare Något i denna stil kanske? Bössan är verkligen läcker. Kolven är uppbyggd runt ett aluminiumblock, den blev riktigt välbalöanserad även om kanske kolven borde varit en decimeter längre. Nu får man rembyglarna i näven vid stående skytte men egentligen spelar det ingen roll, man lär knappast göra sig illa på dem med en ljuddämpad .308. Montaget blev lite högt men kommer att bli lägre, just nu är det Leupold MarkIV-ringar men det kommer som sagt att bli Near Alphamount. Hmm.. Denna ger mersmak!
Publicerat Maj 29, 200917 yr Looking good, kommer att bli intressant att se hur den puffar på söndag. Min nästa pipa kommer att ha en gänga i båda ändarna. /C