Publicerat April 28, 200917 yr Ska snart debutera på utställningsfronten, och undrar om ni har några tips på hur man kan träna innan för att slippa skämma ut sig. Det tillhör inte mitt intresseområde (ännu i alla fall!) och de utställningar jag besökt går att räkna på en hand... Vi är nu anmälda på 1 inoff, 1 i rasklubbens regi plus till sist SKK:s internationella. Hunden har bra linförighet, så själva springa-i-ring och uppföra sig där lär inte bli några problem. Men allt det andra... hur går det till och vad bör jag träna? Har en översocial, labradorglad och superspallig hund som älskar allt och alla. Charmigt på ett sätt, men lite orolig är jag ju över att han ska explodera i lycka när domaren ska klämma och känna. Har ett tag på oss att träna - tips mottages gärna!
Publicerat April 28, 200917 yr Utställning...cirkus men okej några kanske användbara tips: Mkt handlar om att visa upp en stolt och reslig hund, placera en person, husse eller motsvarande utanför ringen så hunden tittar och letar utanför ringen, då ser den mkt bättre ut. Är det utomhus tänk på hur du ställer upp hunden, undvik att ställ hunden i nerförbacke eller gropigt underlag, då presenteras inte hunden förtjänstfullt. Träna på att ställa upp hunden på ett bord, domaren undersöker garnityret ofta på bord, låt okända kolla tänderna, låt även okänd person mäta hunden, det kan ske med två pinnar...inte alla hundar som gillar sånt! Smalt koppel och halsband samt några drag med sämskinn ger ett vackert intryck... Kanske kommer på ngt mer sen! /Lycka till
Publicerat April 28, 200917 yr Inte en chans att de hivar upp en så pass stor jycke på ett bord Det behöver du inte ens fundera på Vicks Hunden ska kunna gå/springa och stå snyggt. Jag gillar om hundarna kan friställas, vilket jag tränar nu med mina valpar. Hunden bör också vara ren och fräsch och ha nyklippta klor. Inte så mysigt för domare att känna igenom smutsiga hundar hela dan. Är det ute, så tänk på att inte ställa hunden så att den får solen i ögonen, för då ser ögonen mycket ljusare ut än vad de är.
Publicerat April 28, 200917 yr Författare Hylsan - Tack för tipsen, många detaljer att tänka på men några kanske man klarar av att hålla i minnet. Hans stora livskamrat - dvs jag - kommer stå utanför så han lär kika på mig en hel del. Husse ska springa åtminstone en av tillfällena, han träffar inte hunden särskilt mycket i vardagen (mest under jakt) så det är en mer anomym person för honom än jag... Kanske positivt? Som Jämta säger lär det inte bli aktuellt med något bord, han väger 39 kg... Jämta - "Friställas" = att ställa upp hunden snyggt och den står kvar eller? Angående att vara ren och ha fräscha klor, ja det ser jag till. Däremot lär jag inte bada honom innan eftersom han har väldigt fjunig och slät päls för att vara strävhårig... Men det kanske inte gör något, han är ju ren ändå? (eller vad tycker du?)
Publicerat April 28, 200917 yr Jämta - "Friställas" = att ställa upp hunden snyggt och den står kvar eller? Angående att vara ren och ha fräscha klor, ja det ser jag till. Däremot lär jag inte bada honom innan eftersom han har väldigt fjunig och slät päls för att vara strävhårig... Men det kanske inte gör något, han är ju ren ändå? (eller vad tycker du?) Ja du har uppfattat friställa helt korrekt Jag skulle bada hunden ca 1½ vecka innan och då använda strävhårschampo för även om pälsen uppfattas som ren rent visuellt så är päls och skinn sällan det om inte hunden är badad inom närmaste månaden i alla fall.
Publicerat April 28, 200917 yr Författare Ja du har uppfattat friställa helt korrekt Jag skulle bada hunden ca 1½ vecka innan och då använda strävhårschampo för även om pälsen uppfattas som ren rent visuellt så är päls och skinn sällan det om inte hunden är badad inom närmaste månaden i alla fall. Ah, strävhårsschampo kanske finns på marknaden ja. Här har du en som inte vet vad pälsvård är för något, hundbad sker bara vid behov och då med förra hundens milda "standardschampo" från espree, köpte mig ju en trimras men fick en trimfri. Ska naturligtvis investera i specialprodukter!
Publicerat April 30, 200917 yr Ja du då lär vi nog synas,,,ska på grans den 16 maj...men sen lyckades juha o gonzo ragga med mig till inof helgen innan oxå i tränings syfte inför vorstehklubbens utställning =) men det är inget att oroa sig för...lite pirrigt just innan men alla är ju där på lika villkor och långt ifrån alla är erfarna cirkusartister. jonas ps. bara sprungit 1 gång i ring med busig unghund så kan bara bli bättre i år
Publicerat April 30, 200917 yr Författare Ja du då lär vi nog synas,,,ska på grans den 16 maj...men sen lyckades juha o gonzo ragga med mig till inof helgen innan oxå i tränings syfte inför vorstehklubbens utställning =) men det är inget att oroa sig för...lite pirrigt just innan men alla är ju där på lika villkor och långt ifrån alla är erfarna cirkusartister. jonas ps. bara sprungit 1 gång i ring med busig unghund så kan bara bli bättre i år Okej, ska på inoffen 10/5 också. Pirrig, ja massor! Har verkligen dåliga nerver då det gäller sådant här. Och med en sådan hund som min ser jag framför mig hur han river området. Har anlitat en "handler" och det känns extra nervöst eftersom jag inte vet om han lyder henne riktigt heller. Jaja vi får väl se!
Publicerat Juli 7, 200917 yr Författare Hur gick det då? =)Tell us all about it! Inofficiella gick bra: "Stor hane, bra huvud med rätta propotionerna, bra rygg, något kort och brant kors, ordinära vinklar runtom, rejäl benstomme, bra tassar, bra pälskvalitet, kunde ha mer behåring, trevligt temperament." Officiella gick åt pipsvängen: (svårläst handstil, därav alla frågetecken) "Kors propotionerligt, kraftig benstomme, kraftigt huvud, grov i skallen, något ljusa runda ögon, välsuttna(?) öron, tills(?) hals, kovr(?) överlinje, knappt k(???), knappa frambensvinklar, k(?) bröstkorg, tillräckligt vinklad bak, tillräcklig steglängd, något lös i framben. Beter sig ngt aggressivt mot andra hundar. Saknar tecken för att vara en strävhårig vorsteh och p.g.a. detta diskvalificerad." Rapporteringskod A pga morrningar då vi klev in i ringen. Jättetråkigt men jag försöker släppa detta och jobba vidare, kommer ställa ut honom nästa år och förhoppningsvis håller han truten då. Det här är en hund som i vanliga fall aldrig beter sig sådär, utan hellre höjer svansen och tittar bort vid hanhundskonfrontationer. Min enorma nervositet smittade av sig i utställningsringen... Så kan det gå, hur orättvist det än må kännas.