Publicerat April 29, 200917 yr Är det någon skillnad att använda spårläggarskor än att dra klöven? Jag har dragit klövarna förr men nu börjar jag att fundera om jag ska köpa sådana. Vart hittar jag sådana?
Publicerat April 30, 200917 yr Är det någon skillnad att använda spårläggarskor än att dra klöven? Jag har dragit klövarna förr men nu börjar jag att fundera om jag ska köpa sådana. Vart hittar jag sådana? Jag har ett par som jag köpt på Mikael Thams hemsida! Har inte märkt någon större skillnad på att dra och skorna. Men det är lite vanskligt att promenera med skorna om man lägger i lite ojämn terräng dessutom så är det svårt att gå med älgklövar man måste såga dom så dom får plats med det funkar kanon med gris och rådjur. Hade jag vetat det jag vet idag ang. spårläggarskorna så hade jag förmodligen inte köpt några men nu har jag dom så jag alternerar skor ibland alternativt släp av klöv. Båda funkar! kanske lite svårare för jyckarna med skorna mer nos i backen, har en jämte och en golden Jämthunden som bekant vittrar mycket i vind. Jag kommer bara ihåg Thams hemsida men jag har för mig att det finns en till men som sagt kommer inte ihåg jaktwebben.com
Publicerat Maj 1, 200917 yr Författare Jag har ett par som jag köpt på Mikael Thams hemsida! Har inte märkt någon större skillnad på att dra och skorna. Men det är lite vanskligt att promenera med skorna om man lägger i lite ojämn terräng dessutom så är det svårt att gå med älgklövar man måste såga dom så dom får plats med det funkar kanon med gris och rådjur. Hade jag vetat det jag vet idag ang. spårläggarskorna så hade jag förmodligen inte köpt några men nu har jag dom så jag alternerar skor ibland alternativt släp av klöv. Båda funkar! kanske lite svårare för jyckarna med skorna mer nos i backen, har en jämte och en golden Jämthunden som bekant vittrar mycket i vind. Jag kommer bara ihåg Thams hemsida men jag har för mig att det finns en till men som sagt kommer inte ihåg jaktwebben.com Ok då skippar jag den idèn....
Publicerat Maj 1, 200917 yr Tyvärr finns det saker som mest finns för "att", ser ingen som helst orsak till att behöva såna... Men lite fränare ser man ju ut iaf.
Publicerat Maj 1, 200917 yr Tja.. Nu kan jag då komma med pekpinne Sweisshundsklubbens elitspår läggs med klövskor. Även de där eftersöksprovet på vildsvin läggs med plåtdojor. Drar vi en klöv och blodar samt går så blir det i princip 3 spår. Med klövspår blir det ev blod o så klövtrampet i dina spår. Tror att vittringsbilden blir mer lik verkligt eftersom klöven river upp och gör avtramp/spår i marken. Även upprörd markföna och nertrapat gräs osv ger vittring som hunden kan följa. Klövskor har använts på kontinenten väldigt länge, nått att se upp till för oss här i Sverige är deras eftersöksstationer. Vilket vilt drar en klöv hoppandes på marken? Detta då skrivet av en som gått en del prov o vunnit några tävlingar även typ SM i eftersök med en jycke som lärde sig spåra enbart på blod o klövern den hade jag i fickan fram till spårslut... Kom på ensak.. HAr för mig att Tham saluför 2 storlekar på plåtdojor. Den större ska va till älg den andra rådjur/gris/hjort men passar oxå till älgkalv.
Publicerat Maj 1, 200917 yr Författare Tja..Nu kan jag då komma med pekpinne Sweisshundsklubbens elitspår läggs med klövskor. Även de där eftersöksprovet på vildsvin läggs med plåtdojor. Drar vi en klöv och blodar samt går så blir det i princip 3 spår. Med klövspår blir det ev blod o så klövtrampet i dina spår. Tror att vittringsbilden blir mer lik verkligt eftersom klöven river upp och gör avtramp/spår i marken. Även upprörd markföna och nertrapat gräs osv ger vittring som hunden kan följa. Klövskor har använts på kontinenten väldigt länge, nått att se upp till för oss här i Sverige är deras eftersöksstationer. Vilket vilt drar en klöv hoppandes på marken? Detta då skrivet av en som gått en del prov o vunnit några tävlingar även typ SM i eftersök med en jycke som lärde sig spåra enbart på blod o klövern den hade jag i fickan fram till spårslut... Kom på ensak.. HAr för mig att Tham saluför 2 storlekar på plåtdojor. Den större ska va till älg den andra rådjur/gris/hjort men passar oxå till älgkalv. Ja men frågan är vad blir skillnaden i hundnosen har ju tränat in ett par hundar förut och dom klarar mils långa spår men de kanske hade blivit mer spårsäkra om jag använt "skor" eller?
Publicerat Maj 1, 200917 yr Ja men frågan är vad blir skillnaden i hundnosen har ju tränat in ett par hundar förut och dom klarar mils långa spår men de kanske hade blivit mer spårsäkra om jag använt "skor" eller? De är jag inte byxad o svara på, tyvärr.. tror egentligen att de är väldigt svårt o få nån fakta i sånt. Var o en blir salig på sin tro som man brukar säga
Publicerat Maj 1, 200917 yr Författare De är jag inte byxad o svara på, tyvärr.. tror egentligen att de är väldigt svårt o få nån fakta i sånt.Var o en blir salig på sin tro som man brukar säga Japp så är det gick ett spå för ett par timmar sedan föresten och nu börja det ta sig:)