Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Eftersök 090429

Featured Replies

Publicerat

Svågern ringde i dag på förmiddagen och frågade om polisen ringt mig i går kväll.... Nej hur så?

Tydligen ett på kört rådjur på eller i närheten av våra marker.

Eftersom det för en gångs skull var lite körigt på jobbet så blev det till att vänta tills kl blev dag att gå hem.

Ringde polisen och helt rätt, ett rådjur på kört straxt bortom skylten upp till vårat. fick nummer till han som kört på och det var en Gubbe som jag känner lite grann. Konstigt att han inte ringde mig eller svågern direkt.

Ringde upp honom men fick tala med hans grabb (25). jo han visste var det var, sådär på ett par hundra meter :lol:

Ingen märkning eller nått, det är ett ganska stort hygge just där så de hittade inget att märka i. vafaan hela hygget är fullt med pinnar o grenar som man kan sätta i vägkanten.

Nåväl jag och frugan med drevern och Flatten åkte på ner på vinst och förlust. Backspegel hade fått sig en bra smäll och det small bra sa grabben.

Parkerade och tog drevern och promenerade längs vägkanten, inga spår efter något i diket de första hundra-två hundra meterna men sedan blev det mer och mer hår som låg utspritt. Hunden reagerade inte något särskilt så vi fortsatte hundra meter till innan vi gick över på andra sidan och gick tillbaka.

Ännu mera hår på denna sidan. Drevern vart lite sugen på att ta en sväng ner i skogen så vi följde med. Efter ca 150m spårande rakt ner så låg där ett stendött rådjur.

En fin liten bock som nog varit en normal 6a men som nu bara hade ett horn och två taggar på det som var kvar. den tredje var avslagen liksom det andra hornet.

Halva bakdelen på djuret var renskrapat på hår så det var inte konstigt att det var hår längs med vägen.

Jag trodde aldrig att drevern skulle ta upp det gammal spåret, men det gjorde hon utan problem :D

När det var avklarat lät jag även Flatten spåra samma sträcka bara för att hon skulle hitta ett dött rådjur i slutet. Få satan vilken fart det blev ner i skogen i slagen efter en hund och två ägare. Jag fick hålla igen duktigt för att inte flyga fram.

Även hon hittade rådjuret, vilket ju iof inte var så svårt men det var säkert bra för henne att gå spåret. Att lugga, slicka och bita lite kan även en Flatt så när vi var färdiga så var det ett par ganska stolta hundägare som satte sig i bilen och körde hem.

/Lasse

Publicerat

Lasse- fan va gött att hundarna går som spåret...

Å andra sidan sörjer jag varje gång jag läser om eller ser trafikdödat vilt.

/Christian

Publicerat

Gott jobbat!

Fast lite förbryllande eftersom ni inte fått samtal ang olyckan från polis?

Va hade snuten o säga om det??

Eller fattar jag fel?

Publicerat
  • Författare

Visst är det skönt när det går bra och hundarna(drevern mest) går som på räls i spåret.

Samtidigt så är det givet trist när ett djur blir på kört.

Jag har inte tagit upp det med polisen, har en svag aning om att den gubben som de ringde till (kontakt mannen) skulle ringt till oss, någon jägare hade ringt till han som körde bilen i går kväll och troligen har han gett faan i det eftersom "bara" backspeglen gick sönder. Han trodde nog inte att det var så farligt med djuret och orkade/ville inte åka ut själv alternativt ville inte ringa i går.

När han idag träffade svågern ville han nog förvissa sig om att polisen inte ringt till oss utan skyller nog ifrån sig lite på dom.

Som jag ser det så ska ju han ringa oss och inte polisen, eller har jag fel.

Det såg inte ut som om bocken var sönder allt för mycket inombords men mot huvudet hade han fått en bra smäll, min gissning ar att han avled av hjärnskador, blödningar i huvudet.

/Lasse

Publicerat
Jag har inte tagit upp det med polisen, har en svag aning om att den gubben som de ringde till (kontakt mannen) skulle ringt till oss, någon jägare hade ringt till han som körde bilen i går kväll och troligen har han gett faan i det eftersom "bara" backspeglen gick sönder. Han trodde nog inte att det var så farligt med djuret och orkade/ville inte åka ut själv alternativt ville inte ringa i går.

När han idag träffade svågern ville han nog förvissa sig om att polisen inte ringt till oss utan skyller nog ifrån sig lite på dom.

Som jag ser det så ska ju han ringa oss och inte polisen, eller har jag fel.

/Lasse

Hm.. sånt här går jag igång lite på...

Haft lite gubbs i gänget som inte gjorde mycket mer än lös lite i diket med en ficklampa o sen gav upp.

Men här verkade de ju som om man helt skitit åka ut o kolla?

Håret hade man ju hittat iallafall om man varit på plats.

Nu kanske du inte vill bråka o de är ju helt ok.

Men jag skulle nog luska lite iallafall.

Är man med som e-sökare i NVR så ska man åka ut o kolla eller fixa dit någon som kan.

Annars så är ju hela grejen rätt meningslös på nå vis.

Hade någon gått igång rätt omgående så hade kanske kött gått att använda.

Skulle va intressant om det hade gällt älg...

Fast då vore väl gubbsen mer intresserade..

Publicerat
  • Författare
Hm.. sånt här går jag igång lite på...

Haft lite gubbs i gänget som inte gjorde mycket mer än lös lite i diket med en ficklampa o sen gav upp.

Men här verkade de ju som om man helt skitit åka ut o kolla?

Håret hade man ju hittat iallafall om man varit på plats.

Nu kanske du inte vill bråka o de är ju helt ok.

Men jag skulle nog luska lite iallafall.

Är man med som e-sökare i NVR så ska man åka ut o kolla eller fixa dit någon som kan.

Annars så är ju hela grejen rätt meningslös på nå vis.

Hade någon gått igång rätt omgående så hade kanske kött gått att använda.

Skulle va intressant om det hade gällt älg...

Fast då vore väl gubbsen mer intresserade..

Om de hade, särskilt denna killen då han har ett par bra älghundar.

Jag ska ringa farbror blå i morgon och kolla lite mera vad som sas, de borde ju ha det på papper kan man tro.

/Lasse

Publicerat
  • Författare

Nu har jag fått alla svar jag hade frågor på...

Polisen ringde till kontaktperson 1 han trodde att han skickade dom till oss med polisen ville inte jobba så utan följde sitt regelverk och ringde nr 2 på listan. Han i sin tur hade jobbat som ett svin hela veckan och just kommit innanför dörren och slagti upp sig en öl när polisen ringde. Han gjorde bedömningen att han skulle vänta till på morgonen att ringa oss ;) Varför vet jag inte kanske ölen som grummlade omdömet. Själklvart glömmde han att ringa oss dagen efter.

Som jag ser det så ligger felet helt på denne person, inget ont om honom, jag känner honom ganska väl och vet att han i vanliga fall har mycket sunda värderingar och god etik och djurhållning.

Mänskliga faktorn skulle jag nog skylla på, synd om djuret bara men jag tror att det somnade in ganska omgående.

Polisen tog lite illa upp när jag beklagade mig hos dom och menade på att de inte kan sitta o ringa runt till privatpersoner i dessa fall.

Det är väl detta som debateras i eftersöks frågan runt om i sverige tillsammans med ersättningarna.

/Lasse

Publicerat

Jo nog är det den mänskliga faktorn.

Skulle jag vara nummer 1 på listan så tar jag nästan alltid emot samtalet o uppgifterna sen jagar jag själv rätt på nån annan om jag inte kan själv.

Förutsatt att jag har nått o komma med, kan ju va så att man inte ens är på orten eller är något rund under fötterna, sjuk eller nått då lämnar man ju vidare till nästa på listan.

För att man är kontaktman så är är det inte helt klart att man själv ska åka ut.

Om nu nummer 1 vet vems mark det är så är de ju hans uppgift att ta emot infon och sen ringa dig.

Men faen alla är vi ju olika.

Publicerat

Håller med NS, blir skitlack av sånt här!

1. Polisen varken kan eller ska ringa runt och leta markägare. Det är liksom hela tanken med kontaktpersoner likt tex NS. De ska kunna bli av med ärendet på 1 samtal.

2. Den som tar emot ärendet ska ta mej fan sköta det, kan denne inte reda upp det så ska denne personen ha sådan koll att denne vet vem aktuell markägare/jakträttsinnehavare är så vederbörande kan ringa och sälja eftersöket till den som det berör. Om jakträttsinnehavaren sen skiter i det så är det upp till vederbörande.

Tycker nog att snubben som inte orkade vidarebefodra jobbet kan må gott av att få veta att ni hittade rådjuret dagen efter, kan vara nyttigt att veta att även en halvträff kan generera ett eftersök.

Edit: Kul att drevern fixade eftersöket!!! Flatten spårade givetvis drevern/dej :angry::wub::D

Mvh!

Publicerat
  • Författare

Klart att Flatten spårade drevern . men hon spårade i alla fall :angry:

Svågern ringde upp killen som skulle ha ringt oss, nr2 i kedjan, han fick förklaringen från honom.

Jag ringde senare på dagen upp samma person igen och hans kommentar var då : "Ska du skälla på mig du med.Onej var då mitt svar jag ringer i ett annat ärende och kommer inte ens att ta upp ämnet,( jag ringde honom för jag var på jakt efter utsäde till mina viltåkrar så jag tog lite tillfället i akt att ringa honom när han låg på minus)

Jag förstår att han glömde det men jag tycker att kille nr 1 skulle ha ringt oss med en gång.

Visst är det bra att alla får upp ögonen för att även en lättare smäll kan och ofta genererar svåra skador.

Inte för att jag vill avliva alla djur som haltar lite efter en skada men bättre det än att djuret får springa med t.ex ett brutet ben flera veckor innan smärtan lägger sig och benet ev har vuxit ihop fel.

/Lasse

Publicerat
,( jag ringde honom för jag var på jakt efter utsäde till mina viltåkrar så jag tog lite tillfället i akt att ringa honom när han låg på minus)

Dessa smålänningar.... :unsure::blush:

Gick det bra då? Fick du tag på utsäde?

Mvh!