Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

krav på medlemskap i skytteförening

Featured Replies

Publicerat

Jag blir lite fundersam, vad innebär det med krav på medlemskap i skytteförening. Ska det bli krav på att alla som har vapen ska vara med i en skytteförening? Har ni på förbundet nån koll på detta eller är det för tidigt än.

http://www.jagareforbundet.se/news/ny_vapenutredning_ti.asp

Publicerat

Man har under lång tid diskuterat formerna för kravet på medlemskap i skytteförening för att få målskjutningslicens. Kravet är luddigt formulerat, och idag finns det klubbar som intygar att man är aktiv i föreningens aktiviteter om man skjuter ett enda skott under året medan andra kräver deltagande i ett visst antal tävlingar och träningar.

Dessutom finns det skytteformer som inte organiseras av förbund som accepteras av RPS, och intyg från sådana föreningar godtas inte idag. Man måste då utöva en annan "godkänd" skytteform, för att få licens på ett vapen man egentligen vill använda för ett (måskjutnings)ändamål som RPS av någon anledning inte satt upp på listan över "de godkända".

Formuleringen rör med andra ord målskjutning, och kanske framför allt med enhandsvapen (även om man inte lär lyfta ut dessa). Vi som bedriver sådana aktiviteter är nog de som har störst anledning att följa just den punkten, men självfallet följer förbundet detta arbete (genom Mr Fiberclass).

Publicerat
  • Författare

Oki, tack för svaret. Jag tycker det hela tiden händer saker kring vapeninehav.

Publicerat

Jag skall träffa vapenutredaren i veckan som kommer, men just denna fråga är inget som primärt berör jägarkåren. Den kommer vi därför förmodloigen inte att framföra några synpunkter på.

Publicerat
Jag skall träffa vapenutredaren i veckan som kommer, men just denna fråga är inget som primärt berör jägarkåren. Den kommer vi därför förmodloigen inte att framföra några synpunkter på.

Den delen berör ju licens på luftvapen som är lämpliga för övning men inte platsar i nägon skyttegren

Mvh Anders Hj

Publicerat

Den rör alla målskjutningslicenser, bland annat för licenspliktiga luftvapen. I samtliga fall vapen som platsar inom en skyttegren, vilket är en av de saker som föreningen intygar när man skriver ett aktivitetsintyg. Platsar den inte inom respektive förbunds rgelemente, så kan man inte utfärda ett intyg.

Den delen berör ju licens på luftvapen som är lämpliga för övning men inte platsar i nägon skyttegren

Mvh Anders Hj

Publicerat
Den rör alla målskjutningslicenser, bland annat för licenspliktiga luftvapen. I samtliga fall vapen som platsar inom en skyttegren, vilket är en av de saker som föreningen intygar när man skriver ett aktivitetsintyg. Platsar den inte inom respektive förbunds rgelemente, så kan man inte utfärda ett intyg.

Där har vi ett av problemen

Man har under lång tid diskuterat formerna för kravet på medlemskap i skytteförening för att få målskjutningslicens. Kravet är luddigt formulerat, och idag finns det klubbar som intygar att man är aktiv i föreningens aktiviteter om man skjuter ett enda skott under året medan andra kräver deltagande i ett visst antal tävlingar och träningar.

Dessutom finns det skytteformer som inte organiseras av förbund som accepteras av RPS, och intyg från sådana föreningar godtas inte idag. Man måste då utöva en annan "godkänd" skytteform, för att få licens på ett vapen man egentligen vill använda för ett (måskjutnings)ändamål som RPS av någon anledning inte satt upp på listan över "de godkända".

Formuleringen rör med andra ord målskjutning, och kanske framför allt med enhandsvapen (även om man inte lär lyfta ut dessa). Vi som bedriver sådana aktiviteter är nog de som har störst anledning att följa just den punkten, men självfallet följer förbundet detta arbete (genom Mr Fiberclass).

Jag anser att det i aldra högsta grad berör jägarkåren.

Då det hindrar oss från att ha mycket lämpligt övningsvapen

Då övning inte är ett behov idag vid licens ansökan

Och det kan bli ändå svårare än det är i dag att få licens på ett luftvapen

Och med ökade ammo priser ökar behovet för alternativ till krutbössorna till mängd övning

Därför berör det alla jägare

Mvh Anders Hj

• 3 weeks later...
Publicerat

Mr Fiberclass vad blev resultatet av mötett ? ? ? ? ? :rolleyes:

Mvh Anders Hj

Publicerat

Hmm, nu måste man kanske börja fylla på med målskjutningslicenser igen då innan det blir alldeles för mycket pappersarbete

Publicerat

En liten fråga om målskjutningslicens på .22 lr vad krävs för att man ska få det.

Publicerat
En liten fråga om målskjutningslicens på .22 lr vad krävs för att man ska få det.

Utan att ge mig in i luftvapengruppen (för den vet jag noll o intet om) så är det väl så att licenser för jaktvapen kan vi lämna åt sidan för med en sådan licens kan du både jaga o övningsskjuta ute i skogen.

Men med övningsvapen (enhands eller tvåhands spelar ingen roll) förhåller det ju sig så att du oftast i licensen har platsen specad i form av ”Övningsskytte på Godkänd skjutbana”, dvs du får inte skjuta med ett sådant vapen var som helst.

Och skjuter man på ”Godkänd skjutbana” är man förhoppningsvis också medlem i klubben. Om inte är det hög tid att bli det för klubbarna skall ju direkt o indirekt ta tillvara dina intressen. Och då löser det ju sig med intyget på ett enkelt sätt.

Så, lätta nu på lädret o betala din medl. avgift. ;)

Ju fler som syns desto bättre. :lol:

Publicerat

Samma sak som för alla andra licenspliktiga vapen för målsjkutning; medlemskap i skytteförening i sex månader och att de intygar att du är aktiv. Rör det enhandsvapen måste du dessutom skjuta motsvarande det nationella pistolskyttemärket i guld, men jag antar att det var gevär du syftade på.

Publicerat
Utan att ge mig in i luftvapengruppen (för den vet jag noll o intet om) så är det väl så att licenser för jaktvapen kan vi lämna åt sidan för med en sådan licens kan du både jaga o övningsskjuta ute i skogen.

Men med övningsvapen (enhands eller tvåhands spelar ingen roll) förhåller det ju sig så att du oftast i licensen har platsen specad i form av "Övningsskytte på Godkänd skjutbana", dvs du får inte skjuta med ett sådant vapen var som helst.

Och skjuter man på "Godkänd skjutbana" är man förhoppningsvis också medlem i klubben. Om inte är det hög tid att bli det för klubbarna skall ju direkt o indirekt ta tillvara dina intressen. Och då löser det ju sig med intyget på ett enkelt sätt.

Så, lätta nu på lädret o betala din medl. avgift. ;)

Ju fler som syns desto bättre. :lol:

Skjuter man på en skjutbana skall den vara godkänd, men finns det inte fasta målanordningar eller skjutbänkar så är det ingen bana. Och då gäller samma sak som med jaktstudsare. Bor man på landet som jag, så kan man alltså öva exempelvis på lagårdsbacken. Självfallet ansvarar man för att se till att man har fullgott kulfång osv precis som om man skjuter in eller övar med jaktstudsaren.

Publicerat
Men med övningsvapen (enhands eller tvåhands spelar ingen roll) förhåller det ju sig så att du oftast i licensen har platsen specad i form av ”Övningsskytte på Godkänd skjutbana”, dvs du får inte skjuta med ett sådant vapen var som helst.

Så, lätta nu på lädret o betala din medl. avgift.

Ju fler som syns desto bättre.

Håller med sista stycket!

Men exakt var på licensen står platsen specad?

Publicerat
Håller med sista stycket!

Men exakt var på licensen står platsen specad?

Hoppas någon kan hjälpa till här, har inga licenser med mig i Moskva.

Men har för mig att det står i rutan "Ändamål"

T.ex texten kan då bli Övningsskjutning på Godkänd skjutbana

Står det bara Övningsskjutning så gäller Outdoorsmannens kommentar

Publicerat

Jag har mina licenser framför mig. I rutan ändamål står det: Målskjutning (på den raden ryms inte "övninsskjutning på godkänd skjutbana")

Det enda stället jag kan tänka mig att det kan stå är i rutan särskilda villkor men där står inget på mina eller brorsans. Jag kan inte så någonstans alls var platsen skulle vara specad i förklarinstexten till rutorna heller. Därav min nyfikenhet. Det kanske ser olika ut i olika län. Mina licenser är ju utfärdade i Kalmar län.

Publicerat
Jag har mina licenser framför mig. I rutan ändamål står det: Målskjutning (på den raden ryms inte "övninsskjutning på godkänd skjutbana")

Bara att gratulera, du är "fri" men bara om du har tillgång till mark utanför stadsplaneområdet.

Jag vet att anvisningarna i Fappen (som är tolkning av lagen men inte lagen i sig)

tillämpas olika i vårt avlånga land men där är ju kravet på medl. skap rätt tydligt.

Licensen ser, vad jag vet, lika ut numera över hela landet men återigen jag har bara

Göteborgs utfördade dito.

Men för att återgå till trådens frågeställning så kan man bara konstatera att

jaktvapen lever sitt liv o mål/övningsskjutningsvapen ett helt annat liv.

Publicerat
Bara att gratulera, du är "fri" men bara om du har tillgång till mark utanför stadsplaneområdet.

Ja må så vara.

För att återgå till frågan o den nya vapenlagstiftningen, är det någon som vet om det kommer att införas någon begränsning i vapengarderoben för dem som har både jakt och målskjutningsvapen.

Publicerat
Mr Fiberclass vad blev resultatet av mötett ? ? ? ? ? :huh:

Mvh Anders Hj

Det får vi se när utredaren presenterar sitt förslag.

Publicerat
Ja må så vara.

För att återgå till frågan o den nya vapenlagstiftningen, är det någon som vet om det kommer att införas någon begränsning i vapengarderoben för dem som har både jakt och målskjutningsvapen.

Den frågan stökades över förut när målskjutningsgarderoben infördes och för ett antal år sedan när vi fick jaktvapengarderoben. Den är alltså inte på tapeten nu.

Publicerat
Den frågan stökades över förut när målskjutningsgarderoben infördes och för ett antal år sedan när vi fick jaktvapengarderoben. Den är alltså inte på tapeten nu.

Bra, något som är beständigt alltså!

Publicerat

Det enda som är beständigt är förändringen - just nu lär det dock knappast bli ytterligare begränsningar. Om det blir fler galningar som använder vapen till annat än målskytte eller jakt så lär dock ropen på restriktioner komma i samma takt, förr eller senare.

Publicerat

Aha, då förstår jag hur du menar; sorry om jag läste slarvigt! Har inte något sådant på mina licenser och har aldrig sett det förekomma. Men tillämpningen skiljer precis som du påpekar orimligt nog kraftigt mellan distrikten...

Publicerat
Aha, då förstår jag hur du menar; sorry om jag läste slarvigt! Har inte något sådant på mina licenser och har aldrig sett det förekomma. Men tillämpningen skiljer precis som du påpekar orimligt nog kraftigt mellan distrikten...

Nu blev jag ju grymt intresserad.......

Vad har du för andra alternativ till (och då bortser jag från samling o skyddsändamål)

- Jakt

- Målskytte

????

Jo, en del har tur o bor i liberala distrikt, vi Göteborgare har nog svårast av alla.

• 2 weeks later...
Publicerat

Hmm... har visst missat att den här tråden fortsatt... Jag har i och för sig bara enhandsvapen på målskjutningslicens, men det finns definitivt inga restriktioner inskrivna på dem.

Nu anser jag ursprungsfrågan besvarad, och en eventuell fortsättning får tas i en ny tråd så att man enkelt kan hitta frågor och svar.

Gäst
Det här ämnet är nu stängd för ytterligare svar.

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.