Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Toppjakt - Kulfång

Featured Replies

Publicerat

Hur räknar ni ut kulfånget vid toppjakt?

Rent ballistiskt eller hoppas ni bara att det går bra?

Skulle va kul att höra hur NI gör!

Publicerat

Skjuter man i sådan vinkel finns det alltid en fara men den är nog mycket liten.

Finns det nån sida som anger max farlighet för varje kaliber?

Publicerat
  • Författare

Tja kulan ska ju alltid landa någonstans.

Jag har sett nån sida förut som beräkna hur långt en kula kan färdas innan den når mark. Minns inte vart nu.

De e ju enorm skilnad på olika kalibrar.

Har du inte ett stort berg eller stora ödemarker bakom skottet kan den ju landa vart som om man inte har koll.

Själv jagar jag så att skottet alltid går mot obebodda marker, berg eller rena nerförsskott (som sällan händer :)

Men även på obebodda marker kan det fara fram nån vetvilling på skoter.

Nu går de inga leder där jag jagar.

De skulle ändå va kul att höra hur ni andra gör för att ha optimal säkerhet vid skottet.

Publicerat

dehär med kulfång vid toppjakt är alltid svårt, oftast skjuter man snett uppåt, och bommar man så fortsätter ju kulan obehindrat en väldigt lång sträcka, och träffar man kan kulan sticka var som helst...snett ner i marken, vinkla mot höger vänster osv...min mark ligger ganska mitt emellan 4 byar, så man bör tänka på var man skjuter. MEN ska jag vara överdrivet ärlig så tror jag inte man kan gå omkring i skogen och vara orolig vars kulan flyger...för då kan man lika gärna lämna bössan hemma...kulan landar alltid någonstans, och har du otur så står det nån där eller så har nån byggt ett hus där, och är olyckan framme så tror jag inte det spelar nån roll om man skjuter med en 222:a eller 6,5:a, tar nog ganska ont ändå. Men visst ska man tänka på kulfång, man skjuter ju självklart inte om man vet att bakom fågeln finns det ett par stugor eller rent av en hel by (som i mitt fall).

jag läste nånstans att en kula fån en 22LR är potentiellt farlig upp till 1500m...då kan man nästan räkna ut att en 6,5x55 eller en 308:a är farlig på fruktansvärt mycke längre håll.

Publicerat

Fredde....du har inget annat än RÄTT det skulle fan göra ont att bli träffad av en 308...:D vart det nå rådjur i dag förresten?? älgjakten sket sig......(som vanligt...;)

Publicerat
  • Författare

Jo de e ju sant att de skulle göra ont  :-[

Nån som vet hur mkt kulan bromsas vid en träff??? E de nå märkvärt den bromsas upp eller???

Själv använder jag .30-06:an vid toppjakt.

Sällan jag bommar, MEN de har hänt  :'(

Publicerat
Fredde....du har inget annat än RÄTT det skulle fan göra ont att bli träffad av en 308...:D vart det nå rådjur i dag förresten?? älgjakten sket sig......(som vanligt...;)

Nix...inget idag :'(...men imorrn då j**lar...tar vi dom ;) ;D

Publicerat
Jo de e ju sant att de skulle göra ont  :-[

Nån som vet hur mkt kulan bromsas vid en träff??? E de nå märkvärt den bromsas upp eller???

Själv använder jag .30-06:an vid toppjakt.

Sällan jag bommar, MEN de har hänt  :'(

jag vet faktiskt inte hur mycket den bromsas ner...man en lite frän sak som jag lärde mig när jag höll på med fältskytte var att skjuter du horisontellt på en tavla som står på ca 300m så slår kulan ner ca 75m bakom tavlan (med 6,5x55) så den bromsas nog upp ganska mycket av en fågel...men troligtvis har den ändå tillräckligt med kraft för att skada nån...tyvärr.

man kan ju skjuta med en varmint kula som förintas av en träff...men de är klart...man vill nog inte ta reda på den fågeln efteråt ;)

Publicerat

I den otroligt nördiga boken "understanding firearms ballistics" (va har inte alla den :o ;D ;D) Kan man läsa..." The 7.62 Nato cartridge at 30o elevation has a maximum range of 4,400Yards or 2 1/2 miles"

Jag har altid jaktkartan och siffran 5km i bakhuvudet när jag skjuter. Jag ser till att jag inte skjuter så att kulan hamnar nere på byn utan någonstans i terrängen. Att hitta ett fullgott kulfång vid toppjakt låter sig helt enkelt inte göras. Sedan hoppas man att man flyttat tillräckligt långt norrut för att slippa träffa någon(Hägerforsvarning ;D). Om jag pratar med jaktkompisarna och vi inte skall på samma ställe händer det att jag tar hänsyn till det också. Det är dock omöjligt att vara helt säker på var kulan slår ner. Riskerna får helt enkelt accepteras vara tillräckligt små.

Jag kommer dock ihåg historien om de två finska bröderna som jagade toppfågel tillsammans. De skiljdes åt och bestämde träff vid en lägerplats senare på dagen. När den ene brodern kom dit låg den andre död. Det visade sig att han skjutit sin egen bror med ett skott avsett för en fågel.

Fy fan! :'(

Publicerat
Tja kulan ska ju alltid landa någonstans.

Jag har sett nån sida förut som beräkna hur långt en kula kan färdas innan den når mark. Minns inte vart nu.

De e ju enorm skilnad på olika kalibrar.

Har du inte ett stort berg eller stora ödemarker bakom skottet kan den ju landa vart som om man inte har koll.

Själv jagar jag så att skottet alltid går mot obebodda marker, berg eller rena nerförsskott (som sällan händer :)

Men även på obebodda marker kan det fara fram nån vetvilling på skoter.

Nu går de inga leder där jag jagar.

Hur hade du tänkt då?  Man får inte frakta sitt vapen på en snöskoter :P  be någon åka med bil efter som kan frakta vapnet ;P hehe

De skulle ändå va kul att höra hur ni andra gör för att ha optimal säkerhet vid skottet.

Publicerat
  • Författare

"_xtc_!"

Du missuppfatta nog.  ???

De inte jag som far fram på skoter.

De e de som gör de jag inte vill sätta ett skott i nacken på!

Själv använder ja snöskor o vitablixten! O de finns de välan inga förbud att frakta vapen me  ;D

• 1 month later...
Publicerat

Vad jag kommer ihåg så har väl försvaret 4000 m som säkerhetsavstånd. Det gäller då 6,5 och 308, lättare kalibrar går nog kortare.

Publicerat

Jagar med 30-06: an.. och "tyvärr" så sker det i mellersta-södra sverige.. (toppjakt), och tar alltid kvällen innan jag ska ut, reda på vart jag ska (vilket område), tittar på större kartor vad som finns runt om (helst en mil runtom... ), och sen vad som finns på 5-7km runtom.. sen märker jag ut med penna på kartan vart det e mindre farligt att skjuta och vilka håll jag ska ge fan i´et..

Publicerat

Du kollar på en karta innan du börjar jakten.

Finns det risk att träffa nå´n i en viss riktning får du ej avlossa skott åt det hållet.

Alla avlossade skott innebär ju en potensiell risk, mer eller mindre.

Även om du är mitt ute på tundran där det är 20 mil till närmaste hus kan det ju alltid vara någon annan jägare/människa ute.

Det vet du ju aldrig..

Det gäller ju att minska procentsatsen för en olycka så nära 0 % som det är möjligt för varje avlossat skott.

Av det miljontal skott per år som avlossas är det ju som lyckligtsvis nästan inget skott som hamnar fel.

I en perfekt värld är det inget.