Publicerat Maj 1, 200916 yr Kom på en dum sak kanske. Går det att så den majsen som man sprider ut till Grisarna? Vore rätt kul att prova. /Lasse
Publicerat Maj 1, 200916 yr Kom på en dum sak kanske.Går det att så den majsen som man sprider ut till Grisarna? Vore rätt kul att prova. /Lasse Har provat hemma i trädgården det funkar men det blir inte sockermajs precis. Men om det går med alla majs som man har till grisarna vet jag ej. Kontakta Wizard han gillar att plantera på olika och nya sätt han vet nog hur många majs korn det går i en hagel patron så det är bara att ladda upp. Går den att så på hösten kan ni passa på under duvjakten.
Publicerat Maj 1, 200916 yr 32 st i en 12/70 Skämt åsido men det går att plantera majsen från popcornpåsar så varför inte fodermajs? Dock kanske de är för hårt torkade och har taskig grobarhet... Ta några stycken och plantera i krukor som du ställer på fönsterbrädan inne så får du strax veta om det går eller ej.
Publicerat Maj 1, 200916 yr Författare 32 st i en 12/70 Skämt åsido men det går att plantera majsen från popcornpåsar så varför inte fodermajs? Dock kanske de är för hårt torkade och har taskig grobarhet... Ta några stycken och plantera i krukor som du ställer på fönsterbrädan inne så får du strax veta om det går eller ej. Ehh det låter fegt,, jag kör nog i en 50 kilo på en av viltåkrarna så får vi se vad som kommer upp Tack för tipsen grabbar. /Lasse
Publicerat Maj 2, 200916 yr jag kör nog i en 50 kilo på en av viltåkrarna så får vi se vad som kommer upp Det blir rätt många hagelplugg det............
Publicerat Maj 2, 200916 yr Ett litet tips till viltåkern, när man sår majs räknar man frön /ha inte kg Ca 100 till 110 tusen frön per ha med ett rad avstånd på 70 cm och 12-14 cm mellan varje planta. Majsen bör sås 5-6 cm djupt för att inte fåglarna ska äta upp allt. Majs kräver väldigt mycket kväve för att växa, ca 140-170 kg rent kväve, blir ca 30 ton flytgödsel och 400 kg NS 27-4 / ha Finns helt klart bättre saker att så om man vill lyckas
Publicerat Maj 2, 200916 yr Författare Ett litet tips till viltåkern, när man sår majs räknar man frön /ha inte kg Ca 100 till 110 tusen frön per ha med ett rad avstånd på 70 cm och 12-14 cm mellan varje planta. Majsen bör sås 5-6 cm djupt för att inte fåglarna ska äta upp allt. Majs kräver väldigt mycket kväve för att växa, ca 140-170 kg rent kväve, blir ca 30 ton flytgödsel och 400 kg NS 27-4 / ha Finns helt klart bättre saker att så om man vill lyckas OJDÅ Nu är det inte stor bit som ska sås, ca 1/4 tunnland eller så. inte fasen orkar jag räkna korn eller ställa in såmaskinen, nej ner med X antal kilo och ner med dom i marken bara. på med konstgödsel och håll tummarna :D Tack för rådet ändå, kanske blir noggrannare nästa år /Lasse
Publicerat Maj 3, 200916 yr OJDÅ Nu är det inte stor bit som ska sås, ca 1/4 tunnland eller så. inte fasen orkar jag räkna korn eller ställa in såmaskinen, nej ner med X antal kilo och ner med dom i marken bara. på med konstgödsel och håll tummarna Tack för rådet ändå, kanske blir noggrannare nästa år /Lasse Nästa år kanske du hoppar majsen:D Det är en rolig gröda men väldigt jobbigt, tål ju inte frost för fem öre.. vissnar och ruttnar bort på engång. Kan du inte ta med kameran nån gång vore ju roligt att se hur det går:D
Publicerat Maj 4, 200916 yr Författare Nästa år kanske du hoppar majsen:DDet är en rolig gröda men väldigt jobbigt, tål ju inte frost för fem öre.. vissnar och ruttnar bort på engång. Kan du inte ta med kameran nån gång vore ju roligt att se hur det går:D Taget. /Lasse
Publicerat Maj 4, 200916 yr Kanon! Försök hålla bort ogräset tills majsen hunnit etablera sej, då kommer den igång bättre oxå ser det mycket roligare ut Jag hittade en gammal c pinne harv till häst som jag tog bort ngr pinnar på och ogräs harvade med en efter hjulingen, funka rätt bra. Mvh W
Publicerat Maj 4, 200916 yr Skurebo, Majs är ingen dålig gröda att så på nått sett. Att välja det konventionella systemet för sådd med 70cm radavstånd är inte nödvändigt på en viltåker. Måhända får du inte 2 meters majs men kolvar sätter dom ändå. Själv sår jag med 35cm radavstånd och ca 50kg rent N/ha vilket gör att man klarar ogräset bättre. Det är perfekt grismat över hela vinten och långt in på våren om du plöjer ner det. Grisarna bökar som galna hela våren sedan.
Publicerat Maj 4, 200916 yr Författare Skurebo,Majs är ingen dålig gröda att så på nått sett. Att välja det konventionella systemet för sådd med 70cm radavstånd är inte nödvändigt på en viltåker. Måhända får du inte 2 meters majs men kolvar sätter dom ändå. Själv sår jag med 35cm radavstånd och ca 50kg rent N/ha vilket gör att man klarar ogräset bättre. Det är perfekt grismat över hela vinten och långt in på våren om du plöjer ner det. Grisarna bökar som galna hela våren sedan. Det låter som om jag ska så i allafall oh ge faan i såmaskinen. Eftersom det inte är så stort område så kan jag nog hand så det på något vis. Just där jag ska ha majsen har grisarna sin väg upp till åteln så vi får se vad som händer. /lasse
Publicerat Maj 4, 200916 yr Det låter som om jag ska så i allafall oh ge faan i såmaskinen.Eftersom det inte är så stort område så kan jag nog hand så det på något vis. Just där jag ska ha majsen har grisarna sin väg upp till åteln så vi får se vad som händer. /lasse Om du har en normal släpbillsmaskin med indelning på 12,5 cm, stäng klaffarna på 2 av 4 billar dvs öppen, stängd, stängd, öppen osv. Harva djupt (ca 6 cm) och skruva upp billtrycket så du får majsen på såbottnen - viola sådd på 37,5cm radavstånd. Har du en gristrad förbi så lär du nog få vakta några nätter
Publicerat Maj 4, 200916 yr Ett litet tips till viltåkern, när man sår majs räknar man frön /ha inte kg Ca 100 till 110 tusen frön per ha med ett rad avstånd på 70 cm och 12-14 cm mellan varje planta. Majsen bör sås 5-6 cm djupt för att inte fåglarna ska äta upp allt. Majs kräver väldigt mycket kväve för att växa, ca 140-170 kg rent kväve, blir ca 30 ton flytgödsel och 400 kg NS 27-4 / ha Finns helt klart bättre saker att så om man vill lyckas Här har vi gödslat med 70 ton/ha på majsen...
Publicerat Maj 4, 200916 yr Författare Om du har en normal släpbillsmaskin med indelning på 12,5 cm, stäng klaffarna på 2 av 4 billar dvs öppen, stängd, stängd, öppen osv. Harva djupt (ca 6 cm) och skruva upp billtrycket så du får majsen på såbottnen - viola sådd på 37,5cm radavstånd.Har du en gristrad förbi så lär du nog få vakta några nätter Borde jag ju ha kunnat räkna ut själv Vilken bonde man är Grisarna har varit lite sporadiska sista tiden , tror att suggorna har sinakultingar under kontroll just nu. Jag sköt den äända som gick på åteln just nu i fredags /Lasse
Publicerat Maj 4, 200916 yr Här har vi gödslat med 70 ton/ha på majsen... Lite beroende på hur spädd flytgödseln är efter vårregnen förmodligen
Publicerat Maj 5, 200916 yr Jag tycker majs är superbra till viltåker,ifjol hade jag ett tunnland och det var inte ovanligt med ett par rapphönskullar i den och i kanterna ligger fasanerna.mkt bra alltså. Har låtit det stå kvar i år och jag gått upp 2par rappisar några ggr nu i vår,vill inte gå där så mkt men det sägs ju att inom 200m man går upp ett pa där häckar dom. Nu har jag iofs inte vildsvin utan fina fältfågelmarker. Grannsorken har en majssåmaskin så i år sår han minst ett ha för mig. Helt perfekt,när han sår så ger han samtidigt lite startgödning så det kommer igång. Ifjol plöjde jag upp en gammal vall och gödde inte mer än "startern" Sprutade inget heller och de funka fint,inte lika fin majsåker som de "riktiga" bönderna men duger mktbra som viltåker. I år så har jag kört ut en storsäck på 2,5ha så vi får se hur det blir. Om jag tvunget bara skulle ha en gröda till viltåker så skulle jag valt majs! När vi gett våra fåglar majs dvs div gäss,änder fasaner å rapphöns så har vi fått bättre kläcknings% och bara det talar ju för majs som viltgröda Minuset kan väl vara priset,har för mig att han sa att majsen kostar 15kr kg och startgödningen 700kr/ha