Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Skyddsjakt på räv?

Featured Replies

Publicerat

Det är så att en räv har valt att bosätta sig under familjens sommarstuga. Det kanske inte är hela världen att ha en räv som inneboende men mina föräldrars jackrussel uppskattar det inte. Han kommer gräva sig genom innergolvet om det så krävs för att komma åt räven.

Problemet är att det är en tik med valpar. Far hittade en död valp som trillat ner i källare och inte lyckats ta sig upp och tiken hade försökt gräva sig in till den men inte lyckats.

Så hur går man till väga för att få skyddsjakt eller finns det några andra alternativ t.ex. fånga i fälla och flytta dom.

Tips och hjälp tas gärna emot.

Stugan ligger utanför Sundborn i Dalarna om det är någon som har möjlighet att hjälpa till vid ev. jakt.

Mvh

Micke

Publicerat

Kolla Svenska Jägareförbundets hemsida, finns en flik högt upp på sidan där det står jakttider. Där har du jakttidtabellen och klickar du på rödräv så får du fram gällande jakttider.

Tror att där även finns en länk till skyddsjaktsparagrafer gällande just räv. Osäker men jag tror att du kan ta bort rävarna jml skyddsjaktsparagraf då de orsakar skada på huset genom att bo under det samma typ..

Mvh!

Publicerat
  • Författare

Tackar för det toksnabba svaret :P

Enl. skyddsjakt §2.

2) Vildsvin, räv, mårdhund, grävling, mård, iller, mink, hermelin, vessla, ekorre, vildkanin, mullvad, sorkar (även bisam), lämlar, råttor, skogsmöss, husmus, kråka, råka, kaja, skata, tamduva (stadsduva), björktrast (snöskata), gråsparv och pilfink som kommer in på gård eller i en trädgård och där kan orsaka skada eller annan olägenhet får jagas

den 1 juli-den 30 juni.

Så om jag tolkar det rätt så ska det inte vara några bekymmer att få skyddsjakt på den rävfamiljen :blush:

Men kan jag bestämma att det är skyddsjakt eller måste man gå via någon myndighet?

Publicerat

du behöver inte gå via någon myndighet utan det är bara å anlita nån lokal grytjägare å ta dom av daga.

Publicerat

Inte helt säker på att jycke är det bästa valet, du måste se till att plocka alla valpar först innan du tar bort tiken. Hivar man in en jycke så.. tja.. ut drar tiken medan jycken tuggar ihjäl ungarna om hunden är överskarp. Effektivt men knappast etiskt.

Mvh!

Publicerat

är nog tyvärr enda sättet annars vet man aldrig om man fått alla valparna eller inte å då törs man inte avliva tiken... finns hundar som apporterar valparna levandes.

mvh

Publicerat

Jag tror hon flyttar valparna nu när din familj börjar att va i/vid stugan.

Låt stugan va en dag eller två så rävtiken får tid på sig att flytta de små. Men lämna gärna en radio på i huset så hon blir störd av det och att hon inte tror att ni övergett stugan igen.

Det skulle jag prova innan jag gjorde nått annat.

Lycka till........

Publicerat
Jag tror hon flyttar valparna nu när din familj börjar att va i/vid stugan.

Låt stugan va en dag eller två så rävtiken får tid på sig att flytta de små. Men lämna gärna en radio på i huset så hon blir störd av det och att hon inte tror att ni övergett stugan igen.

Det skulle jag prova innan jag gjorde nått annat.

Lycka till........

Så sant, värre om man får grimbart under stugan dom verkar inte bry sig alls om att det är mäniskor där.

har flera gånger skjutit grävling under bostads hus.