Publicerat Maj 2, 200917 yr hej, igen, har startat ett projekt att försöka ge morfars gamla 8x57:a ett lyft i finishen och efter mycket tänk med bla christians tycke så bestämde jag mig. jag ska bara försöka fixa till finish på stocken och behålla "åldern" samtidigt. utgångspunkten är en bössa från 1931 som skötts väl men inte fått någon ytterligare omtanke. den har alltid fungerat och därför kanske inte fått mer omtanke. morfar satte på kikarsikte eftersom synen svek men det har jag plockat av. jag har satt på öppna riktmedel och skjutit in dessa med fantastiskt resultat. för några dagar sedan slipade jag bort den infettade ytan på stocken och började oljeslipning istället. jag har rundat av kindstöd mm för att ge den ett sävligare uttryck samt svärtat de ålderblessyrer som åren bidragit med. det här känns helt rätt, bössan blommar upp igen och jag känner redan nu hur bra det här kommer att bli. nedab i kronologisk ordning kommer ett par bilder på projektet. nu är den inte färdig än, men på god väg anser jag själv. /Kalle
Publicerat Maj 2, 200917 yr Det är kärlek när dessa gamla vapen blommar upp igen. Min 9,3x57 från 1936 fick tyvärr byta kolv på grund av spricka annars är den gamla slitna charmen kvar i stålet på denna Husqvarna. Det var kärlek vid första ögonkastet. Du känner ju till historien bakom din pang. Hittade min när den var på väg att skrotas så jag har inte historien bakom den men med tanke på hur den såg ut så har den upplevt troligen en hel del genom åren.
Publicerat Maj 2, 200917 yr Författare Mycket fin och värdig restaurering! Bra jobbat! tack. ska jobba vidare framöver så ska den bli blank o fin.
Publicerat Maj 2, 200917 yr Författare Trevligt Jag blir ju lite nyfiken på dina riktmedel. jag kan ta ett kort på dem nu, lägger upp inom 10 minuter.
Publicerat Maj 2, 200917 yr Författare Det är kärlek när dessa gamla vapen blommar upp igen. Min 9,3x57 från 1936 fick tyvärr byta kolv på grund av spricka annars är den gamla slitna charmen kvar i stålet på denna Husqvarna. Det var kärlek vid första ögonkastet. Du känner ju till historien bakom din pang. Hittade min när den var på väg att skrotas så jag har inte historien bakom den men med tanke på hur den såg ut så har den upplevt troligen en hel del genom åren. dom kunde göra bössor förr med, har du ev en bild att visa, det är alltid skoj. /Kalle
Publicerat Maj 2, 200917 yr dom kunde göra bössor förr med, har du ev en bild att visa, det är alltid skoj./Kalle Ska försöka fixa det har även lovat Markus är lite osäker på hur man får in en bild ska prata med barnen när någon av dom är hemma får dom hjälpa mig har hjälp mig innan. Ska du till Elmia så bor jag 7 mil söder om Jönköping vid E4 så då kan du stanna till på en fika och klämma på den. Lasse
Publicerat Maj 2, 200917 yr Författare Ska försöka fixa det har även lovat Markus är lite osäker på hur man får in en bild ska prata med barnen när någon av dom är hemma får dom hjälpa mig har hjälp mig innan. Ska du till Elmia så bor jag 7 mil söder om Jönköping vid E4 så då kan du stanna till på en fika och klämma på den. Lasse när är det elmia? jag är mannen med koll
Publicerat Maj 2, 200917 yr när är det elmia?jag är mannen med koll 21-24 maj men kör du norrut så är du välkommen när som. Har tagit lite bilder på bössan väntar på att nått barn ska hjälpa mig att fixa resten men dom är utflugna så det kan ta ett tag.
Publicerat Maj 2, 200917 yr Författare 21-24 maj men kör du norrut så är du välkommen när som. Har tagit lite bilder på bössan väntar på att nått barn ska hjälpa mig att fixa resten men dom är utflugna så det kan ta ett tag. ok, får se om man lyckas pussla ihop ngt och ta sig dit. risken är att man får vika sig för annat. men om jag åker upp kommer jag förbi och snackar skit ett tag.
Publicerat Maj 3, 200917 yr Författare jag har en fråga innan man börjar pilla... vet någon hur jag kan sänka tryckmotståndet på denna bössan. det är en mekanism som alla kallar "den klassiska" och den spänner slagstiftet i två steg. vet inte vad den heter... jag får ta i som F.. för att få skottet att gå av och skulle vila kunna vara mer varsam i avfyrningen. tacksam för all hjälp /Kalle
Publicerat Maj 3, 200917 yr "den klassiska" är en mauser 98 mekanism. Den bästa som finns, enligt entusiasterna Originaltrycket har tydlig tryckpunkt och är sannolikt ganska hårt. Det finns trycken att eftermontera. Timney är dyrt och bra, Bold är lite billigare och nästan lika bra. Det vanligaste är då att sätta dit en sidosäkring samtidigt. Det rimmar kanske illa med dina ambitioner om att behålla den i original. Du kan också sätta dit en trelägessäkring av Winchestertyp, den kostar närmare 3000 spänn + arbete. Det finns en enorm mängd pryttlar att eftermontera och modda en m98 med
Publicerat Maj 3, 200917 yr Författare "den klassiska" är en mauser 98 mekanism. Den bästa som finns, enligt entusiasterna Originaltrycket har tydlig tryckpunkt och är sannolikt ganska hårt. Det finns trycken att eftermontera. Timney är dyrt och bra, Bold är lite billigare och nästan lika bra. Det vanligaste är då att sätta dit en sidosäkring samtidigt. Det rimmar kanske illa med dina ambitioner om att behålla den i original. Du kan också sätta dit en trelägessäkring av Winchestertyp, den kostar närmare 3000 spänn + arbete. Det finns en enorm mängd pryttlar att eftermontera och modda en m98 med ok. det går med andra ord inte att justera på bössan som den är då. säkringen är ju helfräck och lika oanvändarvänlig som den är cool. jaja, det får bli senare då kanske. får kanske hålla ögonen öppna för grejor som kommer upp. /Kalle