Publicerat Maj 2, 200916 yr hej:) jag tänkte ta licens i september och jag undrar om jag ska köpa ett gevär.har 70 hekter mark där det finns orre,tjäder,älg och undrade om jag nu ska köpa ett vapen villket??tänkte på 222:a och 22lr men..............
Publicerat Maj 2, 200916 yr hej:)jag tänkte ta licens i september och jag undrar om jag ska köpa ett gevär.har 70 hekter mark där det finns orre,tjäder,älg och undrade om jag nu ska köpa ett vapen villket??tänkte på 222:a och 22lr men.............. 70 ha är ju inte mycket............börja du med att ta jägarexamen............där får du lära dig klassindelningen på vapen så du vet VAD du får skjuta med vilka vapen...............
Publicerat Maj 2, 200916 yr Älg blir inte så lyckat med dom kalibrarna du räknat upp. 222 an går att skjuta rådjur med, men 22 lr är till för ekorre och kråkor. Ska du bara ha ett vapen så är det nog nån form av kombi/drilling. Men på så små marker kanske man kommer långt med bara en hagelbössa också. Den bästa nybörjargarderoben innehåller förslagsvis en hagelbössa kal. 12x70 och en studsare klass 1, t.ex. 6.5x55, 308 Win eller 30-06.
Publicerat Maj 2, 200916 yr Med orre tjäder och ÄLG så skulle jag vilja föreså en 6,5a. Den duger till allt som du har räknat upp.
Publicerat Maj 3, 200916 yr Med orre tjäder och ÄLG så skulle jag vilja föreså en 6,5a. Den duger till allt som du har räknat upp. +1 på den, eller .308 som oxå är en riktigt trevlig kaliber =)
Publicerat Maj 3, 200916 yr nja, 70 ha räcker väl till en början att jaga på. det är en greppbar storlek att börja med eftersom jakten innefattar ett visst tänk av viltvård. Innan du väljer en kaliber är det bra att ha provat lite olika och detta kan man göra på flera av landets skjutbanor som du ändå bör hitta en för att öva. de har iaf 6,5x55 att låna till älgbana. du bör hitta en kaliber där man inte är rädd för rekylen. om du tänker dig att ta licens för kl1 (älgstudsare) så har du en trevlig kurstid framför dig och när du karat teori och skjutprov tror jag du har svaren på din fråga själv. välkommen till forumet och lycka till framöver.
Publicerat Maj 7, 200916 yr hej men den totala jakt marken blir ju störra för om man går med i ett jakt lag får man ju jaga på den också elr? man kommer väll med i ett jakt lag grattis om man äger mark. men villket sikte är det som gäller rödpunkt......?????
Publicerat Maj 7, 200916 yr hejmen den totala jakt marken blir ju störra för om man går med i ett jakt lag får man ju jaga på den också elr? man kommer väll med i ett jakt lag grattis om man äger mark. men villket sikte är det som gäller rödpunkt......????? Det finns otroligt många kombinationer hur jaktlag är sammansatta men några i ett lag måste ju ha tillgång till mark... Men som det har nämnts tidigare i tråden så kommer alla dina frågor avseende kaliberval och rödpunkt vs. kikarsikte att besvaras när du tar jägarexamen. Det kan också vara ett ypperligt tillfälle att träffa andra nyblivna jägare, som kanske också har tillgång till mark, och då kanske ett första jaktlag formas? Vem vet Annars lär det vara lämpligt att prata med jaktledaren för de intilliggande markerna på ditt skifte och se om du är välkommen att få en plats med dina 70 ha. Lycka till med jägarexamen!
Publicerat Maj 7, 200916 yr +1 på den, eller .308 som oxå är en riktigt trevlig kaliber =) Eller en 270 eller 280 Rem??