Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Sträng "vikter"

Featured Replies

Publicerat

Har funderad det här med vikter man sätter fast på strängändarna.Enlig vissa så ger den ökad hastighet, MEN tyngre sträng ger ju lägre hastighet,eller hur var det nu äntligen,,,.Vet att en del bågtillverkare använder dessa.b.la Hca

Har ni någon fakta om detta? ;)

Publicerat
Har funderad det här med vikter man sätter fast på strängändarna.Enlig vissa så ger den ökad hastighet, MEN tyngre sträng ger ju lägre hastighet,eller hur var det nu äntligen,,,.Vet att en del bågtillverkare använder dessa.b.la Hca

Har ni någon fakta om detta? :D

Det stämmer att du kan tjäna lite hastighet genom att sätta tyngder långt ner på strängen ganska nära camhjulet.

Men du ska helst ha en kronograf och testskjuta för att få reda på fakta. Vissa bågar blir slöare och andra kan man plocka ut lite mer fart ur. Tyngderna gör visserligen strängen tyngre. Men samtidigt kan de ha en effekt som gör att camhjulet arbetar lite effektivare och orkar släppa ifrån sig den sista gnuttan av energi.

Men som sagt var. Du får prova och se vad som händer. Men då är en kronograf ett måste.

Jag personligen har aldrig haft intresse av att laborera med dessa vikter. Får jag jaktspets och fältspets att gruppera lika på 50 meter så är jag nöjd. Ur ett jaktligt perspektiv så är avsaknaden av dessa få fot/sekund ganska ointressant.

Vi snackar om bågar som idag redan gör mellan 270-320 fot/sekund.

Mina första vilt fällde jag med en compound som gjorde 207 fot/sekund och det funkade utmärkt.

Men är man road av att meka med bågen och tycker om att laborera så ska man självklart prova. Det är ju halva nöjet med skytte när man får testa lite nytt emellanåt.

Publicerat
  • Författare

Tack ska du. Det var det jag täkte från början,men ville få den bekräftat.Det är sant att dagens bågar är så snabba att man inte behöver labba med bågen om man inte vill.men sen finns dom som måste hålla på och greja hela tiden,typ jag,,,, :rolleyes:

Publicerat
Tack ska du. Det var det jag täkte från början,men ville få den bekräftat.Det är sant att dagens bågar är så snabba att man inte behöver labba med bågen om man inte vill.men sen finns dom som måste hålla på och greja hela tiden,typ jag,,,, :)

Inget fel i att labba med prylarna. Det är ju stor chans att man lär sig nåt när man håller på!

Däremot är jag lite förvånad över de killar som tror att man kan lösa allt med att skruva. De glömmer skytteträningen och inser inte att de själva är den svagaste länken. Man kan inte köpa sig till precision. Den kommer med övning.

Publicerat
  • Författare

Så sant. Jag försöker skjuta varje dag.Har möjlighet att skjuta i trädgården upp till 30m.

Publicerat

JS har absolut rätt!

Bågarna idag har blivit så otroligt snabba.

Detta hindrar ju inte tillverkarna att krama ur dom där sista fot/sec.

Vill du ändå sätta dit tyngder så kan du använda vanliga metall nockar.

Skjut sedan i kronograf och experimentera lite.

mvh

Publicerat
Så sant. Jag försöker skjuta varje dag.Har möjlighet att skjuta i trädgården upp till 30m.

då har du det väldigt bra förspänt!.. precis som en annan!..

bättre å träna mycket och få till en bra träffbild!.. en välriktad pil behöver inte vara så snabb!.. min kära hustru skjuter för tillfället med en båge som är ställd på 45# och hennes träffbiler är väldigt bra! hon håller sej lätt inom en snusdosa på dom flesta avstånden!..

och en pil från hennes båge fäller lätt ett större vilt!... kanske inte far rakt igenom å landar 30m bort men punka på båda lungorna blir det lätt!.. å då går inget djur specielt långt!..

Mvh Mamre!..

Publicerat
  • Författare

Sitter redan på min båge. :) Det var bara en tanke jag funderad över.

Publicerat
Sitter redan på min båge. :rolleyes: Det var bara en tanke jag funderad över.

åå....vad har herrn för båge då?

en HCA månne?

Publicerat

Shit.. Min anknytning dog precis under skrivandets stund och en grundlig förklarning försvann..

Nu kommer en kortare version.

Strängvikter ger inte sådär mycket mer fart på pilen, men den håller stängen rak under avfyrningen. Alltså rak "bakifrån" eller "framifrån" sett. Ett "perspektiv" som ofta missas när man fotar skyttet..

Resultat: Med stängvikter så får man mindre "dans" på strängen och därmed lite mer fart på pilen, MEN det "viktigare" är att man faktiskt får några millimeter mindre grupper! I dom bågskyttegrenar där EN millimeter är ett stort avstånd.. :mellow:

Så i tavelskytte är det en fördel, och "uppfinningen" kommer därifrån.. Nyttan i bågjakt... Njaae.. Keep it simple?!

Publicerat
  • Författare

Hca speed pro-09 .skruvade bågen i botten och vågen visade 76# :P var liiite jobbig att spänna. nu är den nerskruvad på 70# och 29" Bra fart med 360gr vapor 400 och fortfarande lättskjuten. :P