Publicerat Maj 3, 200917 yr Jag funderar på att köpa en begagnad halvautomat i kaliber 12 för fågeljakt men vill även kunna öva på banan, har ni några tipps på vilken modell man ska leta efter? tacksam för era erfarenheter. Mikael
Publicerat Maj 3, 200917 yr Jag har en beretta urika som har fungerat klockrent. Vill du ha rekylomladdning istället så kanske en benelli skulle vara något..(t.ex comfort). Både beretta och benelli tillverkar mycket bra vapen och det borde väl finnas en del begagnat av dessa.
Publicerat Maj 3, 200917 yr Har en Beretta AL 391 Urika och har bara bra erfarenheter. Det är min andra, bytte bort den första mot en bock, men längtan blev för stor så jag fick köpa en ny.............. Den är gasomladdad, möjligtvis kanske en Benelli som är rekylomladdad vara lättare att göra rent, men tycker inte att det är något problem. Har skjutit med min i ganska exakt 1 år nu, runt 1000 skott och inte gjort rent den än..........inte ett eld avbrott............Har dock kapat returfjädern en aning då jag mest skjuter 24g, mest för säkerhets skull.
Publicerat Maj 4, 200917 yr Har en Urika 391 själv som jag har skjutit flera tusen patroner med utan ett eldavbrott förutom några inkörningsskott den första asken patroner. Men i veckan så hade jag det första problemet med den. Patronlyften hoppade i spärrat läge när jag stängde slutstycket så jag fick inte in några patroner i magasinet. Det hände 2 gånger på raken och jag har skjutit 200 patroner till efter det utan att det hänt igen... Hade sannolikt fått in något skräp på fel ställe.
Publicerat Maj 4, 200917 yr Urika 391. Funkar bra tycker jag, har nog dratt en 2000 plugg utan problem mer en när jag jagat hare i ösregn och missat att smörja lite fter det. men lite olja så var den igång igen. /Lasse
Publicerat Maj 4, 200917 yr Jag får instämma med ovanstående talare men inflika Baikal. Väl medveten om att många rynkar på näsan åt MP153 men jag har bara gott att säga om den. Den är lite grövre tillyxad än många men orren eller rådjuret bryr sig sällan om det. Du köper en flång-ny bössa för under 4000:- Sen går det åt en par hundra plugg för att skjuta in den men det är bara skoj. Det enda som jag hittat som nackdel är att patronhissen hade en vass kant som jag filade ner efter lite blodsvide. Annars, kalasbössa som tål lite stryk. /L
Publicerat Maj 4, 200917 yr Nu har jag ingen automat, men jag har bara hört bra saker om Benelli comfortec. Dyr som satan, men den ska nog inte krångla? Vet att Hippen har en iaf
Publicerat Maj 4, 200917 yr är de någon här som har provat scandiums halvautomat????? har än så länge bara hört gott om den men man är alltid sugen på lite fler åsikter.. mvh tobbe
Publicerat Maj 5, 200917 yr Jag har en gammal Beretta A300 från -75 som, ta i trä, aldrig felat hitills..Införskaffades för 2500 i nyskick för ett par år sedan..
Publicerat Maj 5, 200917 yr Glömde en sak, har från flera säkra källor att rekylomladdare kan strula med omladdningen om du skulle få för dig att sätta på en rödpunkt, pga vikten. Men det går säkert bra om du slänger på en liten Docter eller liknande. Gasomladdare är ju lite mjukare i rekylen åxå.
Publicerat Maj 5, 200917 yr En beggad A390/AL390 hittar du för omkring 4-5tusen. Enkla att ta isär och göra ren om man känner att man gillar att putsa Vet en Beretta till salu, kommer inte ihåg modellen men jag kan kolla.
Publicerat Maj 5, 200917 yr Beretta hagel Automat KALIBER 12 Pris: 5000:- kr Tele:0763211466 Emil Finns strax utanför Katrineholm.
Publicerat Maj 5, 200917 yr Glömde en sak, har från flera säkra källor att rekylomladdare kan strula med omladdningen om du skulle få för dig att sätta på en rödpunkt, pga vikten. Men det går säkert bra om du slänger på en liten Docter eller liknande.Gasomladdare är ju lite mjukare i rekylen åxå. Njae, det där är en myt.... Så mycket väger inte siktena med fästen..... Då skulle de inte funka om man har på sig tjocka kläder som en dunjacka..... Men det gör de, i alla fall de jag provat & haft.... /T
Publicerat Maj 5, 200917 yr Författare Det verkar som om man ska sattsa på en begagnad beretta ni verkar väldigt nöjda med era. tack för alla tipps!!!
Publicerat Maj 5, 200917 yr Det verkar som om man ska sattsa på en begagnad beretta ni verkar väldigt nöjda med era. tack för alla tipps!!! Klart som fanken att du ska satsa på en Beretta. Jag köpte själv en beggad AL391 Urika i vintras (fick vänta hela tre dar på licensen ) i skick som ny och har pangat drygt 200 smällar med den. Mestadels 24 g hagel men även en del 36 grammare vid kråkjakt. Den har inte krånglat ett enda skott för mig men min polare som ville testa att pricka några duvor fick ett par eldavbrott när han skjöt. Anledningen var att han hade på sig universums fetaste dunjacka och vågade nog inte trycka kolven mot axeln ordentligt. Han är dessutom en tunn tanig bonde på dryga 63 kg så det är ju inte direkt mycket massa som tar emot den "fruktansvärda" rekylen
Publicerat Maj 5, 200917 yr Nu har jag ingen automat, men jag har bara hört bra saker om Benelli comfortec.Dyr som satan, men den ska nog inte krångla? Vet att Hippen har en iaf Vid två tillfällen har min krånglat, ena gången på en duvjakt då Rioplugen hade för tjockt gods i tändhattarna. Har för mej att min bock strulade då med med den pluggen. Sen vid ett tillfälle när Matte Holst och jag mulade råttor med någon kass batch Gafab trap, gick inte.. Annars driftsäker som fan! Urikorna.. tja.. säger ingenting.. i detta inlägget Mvh!
Publicerat Maj 5, 200917 yr Klart som fanken att du ska satsa på en Beretta.Jag köpte själv en beggad AL391 Urika i vintras (fick vänta hela tre dar på licensen ) i skick som ny och har pangat drygt 200 smällar med den. Mestadels 24 g hagel men även en del 36 grammare vid kråkjakt. Den har inte krånglat ett enda skott för mig men min polare som ville testa att pricka några duvor fick ett par eldavbrott när han skjöt. Anledningen var att han hade på sig universums fetaste dunjacka och vågade nog inte trycka kolven mot axeln ordentligt. Han är dessutom en tunn tanig bonde på dryga 63 kg så det är ju inte direkt mycket massa som tar emot den "fruktansvärda" rekylen Aha! Urika är alltså för sommarväglag och jakt med tunna kläder? Mvh!
Publicerat Maj 5, 200917 yr Aha! Urika är alltså för sommarväglag och jakt med tunna kläder? Mvh! Hörröduru, passare j**igt noga... Jag påtalade ju även att min jordbrukande kamrat inte är av den kraftigare byggda sorten vilket i kombination med den enorma dunjackan blev cirka "noll" mothåll i skottet. Inte många bössor som skulle ladda om av sig själv om man hängde upp dem i ett snöre utan stopp mot kolven och drog av en smäll... Säger det en gång till Hippen... passare noga...
Publicerat Maj 5, 200917 yr Ska man leka Smålänning o skjuta från höften med Urikorna så kan de svagaste 24orna strula i omladdningen.