Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ny fråga om licenspliktiga delar

Featured Replies

Publicerat

Antag att man ramlar över låt oss säga en Brno 21 låda med slutstycke och allt, men utan pipa. Och antag att man vill ha den för ett framtida bössbygge, men man vill ta god tid på sig och vet att det dröjer kanske både ett och två år innan det är dags att skruva på en pipa. Kan man då söka licens för bara lådan utan att det påverkar vapengarderoben (det är alltså ett blivande jaktvapen). Vad skriver man då på licensansökan!?

Hälsningar,

Martin

Publicerat

Vad är det för kaliber du vill ha?

Jag har på firman en sådan låda komplett som du kan få köpa.

Vill du så kan du få bifogat en lothar walther pipa omonterad och sedan lösa det när du känner för det.

Alternativt så kan vi bifoga en annan pipa begagnad i rätt kaliber som du kan ha som "utbytespipa" när du skall ha den fixad om några år.

På så sätt söker du licens på ett gevär i den kalibern du vill.

MVH Håkan

Publicerat

Tror att jag i första hand hade velat ha en 7x57 Mauser (pipan givetvis stämplad 275 Rigby  ;)), men ser det hela än så länge i ganska teoretiska termer. Det viktiga just nu är att veta om man han hitta en lösning licensmässigt där jag inte behöver en lucka i vapengarderoben för ett långsiktigt byggnadsprojekt. Jag har försökt läsa lagen men tycker inte Fappen är särskilt klar.

Annars är jag givetvis intresserad av en Brno 21-låda, tack för erbjudandet!

Hälsningar,

Martin

Publicerat

275 Rigby, ah vad mysigt. Men du har inte som jag lurat på att sådan custom fast på Mannlicher Schoenauer med en anglofil stock? Lång tunn pipa och en slutstycksdiopeter längst bak... Såg en förebild till mina customtankar för ett par år sedan, byggd av Daniel Fraser i 6,5 MS och det var en omvälvande upplevelse. Ljuvlig sak med ett osannolikt detaljarbete. :P

Lite off topic men det får du ta...

Martin

Publicerat

En låda med pipa men utan slutstycke kan vara en användbar "växelsats" till ett vapen du redan har. Allstå måste du ha en M21 och använda det slutstycket i "växelsatsen" (samma stötbotten). Då blir det en tillgång jaktligt som inte tar plats i vapengarderoben då det inte är ett komplett vapen. Jämför ett dubbelstudsarpipset till en Tikka 412 kombi tex.

En låda med slutstycke utan pipa borde väl klassas som ett "system" utan angivande av kaliber. Om du kan förklara för din handläggare att detta inte går att använda för jakt då pipa saknas så bör du kunna få licens för det. Frågan är bara för vilket ändamål? jakt, målskytte eller samling. Snarare det senare. Alternativet är att låta en vapensmed ta hand om det och låta det ligga tills du vet vad du vill göra av det. I detta avseende tycker jag 7x57 vore perfekt som du säkert förstår. Själv skulle jag vilja hitta en Sako M98 eller L61R i 7x57...

Var bor du? Nu när Håkan slutat har jag etablerat en kontakt med en ny smed utanför Uppsala som är duktig (förutom Leif i Sollebrunn som jag annars anlitat).