Publicerat Maj 5, 200917 yr Har varit och snurrat efter grusvägar med bilen åtaliga mil, men är katastrof vad gäller gråfågeltillgången jämfört med tidigare år. Bor i norrbotten själv. Hur ser det ut i övriga landet ni som varit ut och "spanat". Mvh/ C
Publicerat Maj 5, 200917 yr Har varit och snurrat efter grusvägar med bilen åtaliga mil, men är katastrof vad gäller gråfågeltillgången jämfört med tidigare år. Bor i norrbotten själv. Hur ser det ut i övriga landet ni som varit ut och "spanat". Mvh/ C Var ut o rekade bäver en snabbis på min mark o såg då 2 tjäderhönor på kort tid. Verkar lovande tycker jag.
Publicerat Maj 5, 200917 yr Upplever att jag har mer skogsfågel än vanligt på marken de senaste 2 åren.
Publicerat Maj 6, 200917 yr Har varit ut ett par svängar och sett ett tiotal hönor varje gång, men det har ju inte riktigt blivit högsäsong ännu... sen måste man ju ut tidiga mornar också så att man ser om det är några tuppar igång... men jag kan inte se att det skulle vara sämre än senaste åren, om det nu är möjligt....
Publicerat Maj 6, 200917 yr Mycket spår har jag sett när jag har varit och snurrat med skoter kring stugan för några veckor sedan. I trakterna där dina anfäder härstammar ifrån C-78
Publicerat Maj 6, 200917 yr Författare Mycket spår har jag sett när jag har varit och snurrat med skoter kring stugan för några veckor sedan.I trakterna där dina anfäder härstammar ifrån C-78 aha ok! Jo, hörde att du hade stuga där i närheten. Varit där ett par gånger senaste åren och jagat, finns bra med fågel, men tyvärr åxå väldigt bra med myrmarker . Iofs bra på ett sätt....inte så många andra där å klampar i markerna under jaktsäsong.
Publicerat Maj 6, 200917 yr aha ok! Jo, hörde att du hade stuga där i närheten. Varit där ett par gånger senaste åren och jagat, finns bra med fågel, men tyvärr åxå väldigt bra med myrmarker . Iofs bra på ett sätt....inte så många andra där å klampar i markerna under jaktsäsong. För tolma är myrmarkerna perfekt. Han dras nämligen till väldigt sank mark. Det spelar ingen roll om vi fiskar eller jagar, ofta hamnar vi på ställen där man skulle behöva svävare för att ta sig fram. Men myrholmarna i området är ju fina och det är ju där fåglarna uppehåller sig ibland...
Publicerat Maj 6, 200917 yr Författare För tolma är myrmarkerna perfekt. Han dras nämligen till väldigt sank mark.Ja, det är ju som sagt valfritt!
Publicerat Maj 9, 200917 yr Har precis kommit hem till Rutvik efter en 1200 km lång tripp upp från Värmland via "inlandet" (var ned med en kompis och hämtade hem hans nya jakt/äventyrsbil, en Jeep Wrangler) och vi såg ganska gott om skogsfågel, flera tjäderhönor och en hel drös med orrhönor (för att inte tala om en räv, tre älgar och säkert ett 20-tal rådjur) så det kändes positivt... /Rikard
Publicerat Maj 9, 200917 yr Har precis kommit hem till Rutvik efter en 1200 km lång tripp upp från Värmland via "inlandet" (var ned med en kompis och hämtade hem hans nya jakt/äventyrsbil, en Jeep Wrangler) och vi såg ganska gott om skogsfågel, flera tjäderhönor och en hel drös med orrhönor (för att inte tala om en räv, tre älgar och säkert ett 20-tal rådjur) så det kändes positivt.../Rikard det var ingen dålig sträcka heller.
Publicerat Maj 9, 200917 yr såg 2 speltuppar söder om "svappa" verkar väl se ut som vanligt runt tornedalen, svårt att bedöma men vissta har det funnits år med enorma mängder vägfågel...
Publicerat Maj 13, 200917 yr <häpp> Kom just hem från en kväll med övningsskytte, skrämde upp två tjäderhönor när vi klev ur bilen vid skjutbanan /Rikard