Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kortdrivare - Wachtel, Spaniel eller KLM

Featured Replies

Publicerat

hej,

fristående fortsättning på tråden om skallande & drivande spaniels... :lol:

har läst & funderat vidare, och efter att ha sett några filmer med KLM så insåg jag att detta är ytterligare ett kortdrivande alternativ. med tanke på mitt önskemål om drevtider och intresse för gris så är jag medveten om att det för lovande spaniels och kleiner munsterländer som driver endast finns någon enstaka kennel (t.ex. Hjortjägarens och Gråsidingens?) som kan vara aktuell medans utbudet av lovande wachtlar är något större. har tyvärr inte fått tag i Pia som nämndes i den tidigare tråden, finns det något kennelnamn att söka på?

hur står sig en bra KLM jämfört med drivande spaniels och wachtel, vilka drevtider kan förväntas från rätt linjer och varför väljer man just en av dessa tre raser när de på pappret kan vara så lika? :lol:

är dessutom nyfiken på vilka kennlar som fn. levererar bra material, och vilka som kanske inte gör det. gällande wachtel så är det ett stort plus i kanten om hundarna har en päls som ligger närmare spaniel än en okammad hårboll :D

Publicerat

Tycker du svarat på frågan själv, har du grisintresse och vill ha en hund som delar det är en Wachtel den hunden som du har störst chans att lyckas med. Tycker inte du kan likställa en Wachtel med Spaniels och KLM generellt. Bara det faktumet att en Wachtel går aldrig tyst på en löpa skiljer dom åt. Att vissa individer är lösare än andra är bara faktum.

Långa drevtider, en Wachtel är en kortdrivare som skall driva intensivt runt 10 minuter enligt skolboken för att sedan återgå och ta upp nytt vilt. Stånda kan dom göra längre, speciellt om dom känner understödet från föraren.

Vill du ha längre drevtider så är det väl kanske Kopov du skall snegla på.

Publicerat
hej,

fristående fortsättning på tråden om skallande & drivande spaniels... <_<

har läst & funderat vidare, och efter att ha sett några filmer med KLM så insåg jag att detta är ytterligare ett kortdrivande alternativ. med tanke på mitt önskemål om drevtider och intresse för gris så är jag medveten om att det för lovande spaniels och kleiner munsterländer som driver endast finns någon enstaka kennel (t.ex. Hjortjägarens och Gråsidingens?) som kan vara aktuell medans utbudet av lovande wachtlar är något större. har tyvärr inte fått tag i Pia som nämndes i den tidigare tråden, finns det något kennelnamn att söka på?

hur står sig en bra KLM jämfört med drivande spaniels och wachtel, vilka drevtider kan förväntas från rätt linjer och varför väljer man just en av dessa tre raser när de på pappret kan vara så lika? :D

är dessutom nyfiken på vilka kennlar som fn. levererar bra material, och vilka som kanske inte gör det. gällande wachtel så är det ett stort plus i kanten om hundarna har en päls som ligger närmare spaniel än en okammad hårboll :D

Skaffa en Tysk Jakterrier istället så får du en jakthund till skillnad mot ovanstående raser :(

Publicerat
Långa drevtider, en Wachtel är en kortdrivare som skall driva intensivt runt 10 minuter enligt skolboken för att sedan återgå och ta upp nytt vilt

I tyskland är inte wachteln en kortdrivare det är om jag inte har fel för mig ett uttryck som Sten C myntat och som jag ser som missvisande.

• 2 weeks later...
Publicerat

En riktig wachtel ska göra arbeten på en timme. Från upptag till den är tillbaka ungefär en timme. Att sedan vi svenskar har gjort om hunden till en spaniel gör inte saken bättre. Nej en riktig wachtel driver från en kvart upp till 45 minuter. Sedan kan jag inte hjälpa att ni inte förärats att se en riktig wachtel ;)

• 4 weeks later...
Publicerat

Om ca 2 veckor hämtar jag en! :wub:

IMG_0665.JPG