Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Jaktlicens på .410 enskottare?

Featured Replies

Publicerat

Är det möjligt att få jaktlicens på .410 hagel enskottare?

En kompis pappa har en sån i skåpet, vet inte tillverkare än men han vill sälja. Det verkar som ett trevligt vapen i fint skick enligt hörsägen. Klass 4 givetvis, men eftersom det är en enskottare så undrar jag om det fungerar med jaktlicens?

Publicerat

Har svårt för att tro att du inte skulle få jaktlicens... Varför inte?

Publicerat
Har svårt för att tro att du inte skulle få jaktlicens... Varför inte?

Fläckvisa rykten om att enskottare hagel bara lämpar sig till skyddsjakt. Jag tar allt detta med en hel skopa salt, men vill kolla med er som vet lite mer.

Visst, ammo är inte så hemskans vanlig, om trångborrning finns på bössan har jag ingen aning om förrän jag sett och mätt vapnet, men överlag tycker jag att det verkar vara ett bra vapen i klass 4.

.410 verkar vara ett ovanligt vapen på svenska marknaden, eller har jag fel och många sitter på gamla och nya såna men inte pratar om dom :mellow: ?

Publicerat

De är skitkul bössor! Jag hade en förut, rätt rejält ombyggd, för kaninjakt och förnedring av högre klass på lerduvor :mellow:

Mig veterligen är det inget problem att få jaktlicens på den bössan då den är tämligen "osmidig" som sportskyttevapen men jag reserverar mig mot att den faktiskt är en enskottare...

Det finns rätt kul slugs till .410 också :P

Publicerat

Jag har en för jakt

Publicerat
Fläckvisa rykten om att enskottare hagel bara lämpar sig till skyddsjakt. Jag tar allt detta med en hel skopa salt, men vill kolla med er som vet lite mer.

......

Sök. Får du avslag så begär du en motivering, och överklagar. Det finns noll underlag för att hävda att en enkelskottare inte duger till jakt. Det är så med 22LR men där finns en lite mer komplex historia och orsakerna är lite mer svävande. Men för hagel i kaliber 410 ska det inte vara något som helst problem. En kul kaliber ut till 25 m är det i alla fall.

/T

Publicerat

KÖÖÖÖÖÖÖÖP !!!! B)

Frugan har en enkelpipig Winchester modell 370 i kaliber .410, och den är hur kul som helst !

Inga problem att få jaktlicens på den, det är ju ett jaktvapen för sjutton.

Annat skulle ju innebära att alla enkelskottsstudsare inte heller skulle gå att få jaktlicens på.

Nä löp och köp, den duger finfint till att knäppa allt fjäderfä med, och allt annat smått i klass 4 också.

Ammo finns det att tillgå, men den är förhållandevis dyr, men det är ju ingen bössa man står och skjuter lerduvor i mängder med heller.

Slugg finns som sagt, jag kronografade Winchesters slugg, och dessa höll prick 600 m/s, och hade bra precision på 50m, men nu får man ju inte jaga med just sluggen i detta land.

Ett annat alternativ är att ladda egna skott, genom att köpa en packe mässinghylsor i kaliber 444, dessa passar perfekt efter man svarvat ner tjockleken på flänsen nån tiondels mm, och dessutom har dessa den fördelen att dom har vanlig gevärständhatt istället för hageltändhattar, dessutom är livslängden på hylsorna låååång efter vad jag hört.

Fråga mig inte än om några laddata bara, för jag håller själv på att leta sådana.. :D

Är det en sån här hagelpang han har månne ( den längst ner på bilden) ?

Mvh Janne

post-1868-1241635963_thumb.jpg

Publicerat
KÖÖÖÖÖÖÖÖP !!!! :D

B)

Är det en sån här hagelpang han har månne ( den längst ner på bilden) ?

Måste se å mäta lite på bössan, bara nyfiken på om trångborrning är vanlig eller ovanlig på dessa pangar. Hane hade den visst, men ev. ingen säkring!?

Publicerat
:D

Måste se å mäta lite på bössan, bara nyfiken på om trångborrning är vanlig eller ovanlig på dessa pangar. Hane hade den visst, men ev. ingen säkring!?

Skulle inte bli förvånad om det är en likadan som den jag har, dessa verkar ha tagits in i ett stort antal och i flera kalibrar, man stötter på 12:or rätt ofta tycker jag.

Nej, det är ingen säkring på den.

Hanen är synlig och spänns med tummen när man ska skjuta.

Den som jag har upplever jag som väldigt trångborrad.

Publicerat
Den som jag har upplever jag som väldigt trångborrad.

En "vanlig" .410 skjuter hål strax större än en .22 på 10 meter så nog kan den kännas tämligen trång :D

Men det går att panga lerduvor med den ändå! B)

Publicerat

Pmt som svarade tidigare i tråden, skrev en intressant och läsvärd artikel i förra nummret av Vapentidningen om just denna kaliber, läs den om du har möjlighet.

Publicerat
En "vanlig" .410 skjuter hål strax större än en .22 på 10 meter så nog kan den kännas tämligen trång :D

Men det går att panga lerduvor med den ändå! :D

Ja typ nått sånt blir det, men kråkorna blir till fina dunmoln på 15 m... B)

Publicerat

Det var som fan... :wub:

Tackar för dessa länkar !

Mvh Janne