Publicerat Maj 7, 200916 yr Jag har en massa tallar på gården som i vilket fall som helst skall sågas ner. Nu funderar jag på om man skulle försöka sig på att göra nån slags liten timring. Med grundidén att den skall bli skev och otät så kan man inte bli så besviken på slutresultatet. Jag har aldrig timrat så det kan sluta i katastrof, men jag skall göra ett försök.
Publicerat Maj 7, 200916 yr Någon gång måste alltid vara den första Lägg gärna upp lite bilder så man får något grepp över vad det kan bli och komma med idéer kanske en grillplats skulle vara lämpligt första projekt.
Publicerat Maj 7, 200916 yr Det finns helgkurser i timring över hela landet. Jag rekommenderar dig starkt att du går den sådan. Där får man både ett hum om teknik och framförallt lite grepp om vilka verktyg man använder för att underlätta arbetet.
Publicerat Maj 7, 200916 yr Författare Någon gång måste alltid vara den första Lägg gärna upp lite bilder så man får något grepp över vad det kan bli och komma med idéer kanske en grillplats skulle vara lämpligt första projekt. Jo en grillplats ska det också bli, men det blir av dom fulare och krokigare och smalare stockarna.
Publicerat Maj 7, 200916 yr Författare Det ska då iallafall bli väggar o tak. Jag hade tänkt mig storleken som en friggeboda. Timra sig uppåt och om man blir less i förtid så bygger man inte så mycket på höjden, utan det får bli en krypkoja. En låg övernattningskoja med vedvärme i nån grantäting i skogen. Jag har barkat och skrapat basten från 12 stockar hittils. bilder kommer
Publicerat Maj 7, 200916 yr Spännande, du kanske skulle ta o bygga ett vindskydd med tillhörande grillplats utanför så kan jag stjäla din idé sen o göra likadant. /Lasse
Publicerat Maj 7, 200916 yr Författare Jag har nu gjort om ramsan: "Barn är mjuka, bilar är hårda" Det som nu gäller är: "Träd är tunga, människor är svaga" Fällde en riktig koloss som nog passar som bottenstock, Nedersta delen måste ha vägt uppåt 300 iallafall. jag fick göra som när vikingarna fraktade skepp på torra land, rulla den på små stockar. Högen är biffigare än bilden nu.
Publicerat Maj 7, 200916 yr Kan tipsa om den här boken den är jäkligt bra. /M. http://www.bokia.se/fran-stock-till-stuga-.../9789153423928/
Publicerat Maj 8, 200916 yr Författare Kan tipsa om den här boken den är jäkligt bra./M. http://www.bokia.se/fran-stock-till-stuga-.../9789153423928/ Har den redan, även om det nu är den oreviderade versionen från -76.
Publicerat Maj 8, 200916 yr Kul ide! Jag kommer att följa dina vedermödor och ser fram emot fler bilder! Ta gärna fram en bra prototyp på grillplats med lättförstålig byggbeskrivning
Publicerat Maj 8, 200916 yr Författare Jajjamännsan Det blir runda stockar, det får spricka bäst det vill. Jag blir tvungen att ta till det tyngre artelleriet när det gäller impregnering och så men det känns som att det är värt det för jag tycker det är så snyggt. Det skulle jag naturligtvis inte göra om det var ett boningshus då man vill ha det lite mer tätt. (använda runda stockar alltså)
Publicerat Maj 8, 200916 yr Jaha, det är till att höja svårighetsgraden rejält alltså! Ska bli kul att se! Fråga gärna om du lurar på något, jag har viss erfarenhet av timring...
Publicerat Maj 11, 200916 yr Författare En till pinne avbastad så är jag uppe i 4 stockvarv. Ganska tung syssla men om sanningen ska fram så är det ju ett legitimt sätt att smita hemifrån, Inte kan man ju gå in och byta nå blöjor när man står där med barkspaden och svettas. Och så får man beröm av gumman när man har jobbat såå hårt med motorsågen. Jag stod i valet och kvalet ifall jag skulle fälla gårdens ålderman idag. Man kan säga att det trädet var alla dom andra trädens morfar. Vilken fin och rejäl bottenstock!, så han åkte i backen. Men när jag började barka så visade det sig att den var vriden hårdare än en franskskruv, så den får bli en presumtiv sittbänk antingen på gården eller nån annanstans.
Publicerat Maj 11, 200916 yr En till pinne avbastad så är jag uppe i 4 stockvarv. Ganska tung syssla men om sanningen ska fram så är det ju ett legitimt sätt att smita hemifrån, Inte kan man ju gå in och byta nå blöjor när man står där med barkspaden och svettas. Och så får man beröm av gumman när man har jobbat såå hårt med motorsågen.Jag stod i valet och kvalet ifall jag skulle fälla gårdens ålderman idag. Man kan säga att det trädet var alla dom andra trädens morfar. Vilken fin och rejäl bottenstock!, så han åkte i backen. Men när jag började barka så visade det sig att den var vriden hårdare än en franskskruv, så den får bli en presumtiv sittbänk antingen på gården eller nån annanstans. Är det inte det som är lite av tjusningen i att arbeta med levande material. /Lasse
Publicerat Maj 12, 200916 yr Författare Det var ju lite synd för det var det enda trädet jag egentligen ville spara. Men jag lämnade en extra hög stubbe av den för att kanske göra ett bord av den. Eller ett bordsben rättare sagt.
Publicerat Maj 13, 200916 yr Författare Nä okej projektet fortsätter, MEN ALLVARLIGT TALAT, HUR KUL ÄR DET MED DESSA FÖRBANNADE GRENAR. Jag kommer att vara tvungen att fara 300 svängar med transportern för att kasta grenar. Fällde en gran, mycket mer lätthanterlig faktiskt än tall.
Publicerat Maj 13, 200916 yr Du verkar ju ha marker så det räcker. Kan du inte bara lägga en hög? Har inte sett några bilder på länge...
Publicerat Maj 13, 200916 yr Författare Du verkar ju ha marker så det räcker. Kan du inte bara lägga en hög?Har inte sett några bilder på länge... HaHa "marker" Det är bara en liten sketen vanlig tomt. Saken är den att den aldrig har blivit röjd. Baksidan av huset eller vad man nu skall kalla det har aldrig använts sedan 77 när kåken byggdes.
Publicerat Maj 13, 200916 yr Författare Okay, här kommer lite bilder, grillplatsen jag gjorde till valborg och sen började jag barka och samla på hög. Smet emellan med ett mini-projekt, ett plinkermål för 22:an. En av pojkarna hjälpte till en stund men han ledsnade ganska fort, ingen aning varför.
Publicerat Maj 14, 200916 yr Författare Kan en vriden stock vrida sig och trilskas även om man använder rundtimmer? Jag har nog lite mer stockvarv än jag först trodde för det går ju inte lika mycket till gaveln