Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Larm på fälla, ett litet tips..

Featured Replies

Publicerat

Finns tydligen ngn svindyr moj man kan köpa som skickar ett sms till en när en fälla slagit igen..

Byggare Bob dvs kommunjägarekollegan Jörgen har konstruerat ett eget larm för inga pengar alls!

Man bygger en liten låda och botten på lådan består av någon grövre planka. I bottenplankan fräser man ur ett hålrum för en uttjänt mobiltelefon så den ligger fixerad. Därefter slaktar man en sån här klassisk råttfälla och tar själva slagjärnet där och drar fast på någon liten tunn plankstump och monterar fast över telefonen. Gångjärn i den fjäderbelastade och därefter montering i lådan över telefonen.

Därefter en skruv i den fjäderbelastade plankan som vid fällning träffar sändknappen på mobiltelefonen.

En liten kort pinne som håller den fjäderbelastade plankan uppe och ett snöre i den som går till fällans fallucka.

När fällan slår igen slits pinnen väck som håller den fjäderbelastade plankan uppe. Den far ned och skruven träffar sändknappen på telefonen. I telefonen så har man pliggat in sitt eget nummer och tryckt fram ett sms som det bara är att sända.

Skitsmidigt, Jörgen kontrollringer till sina fällor lite nu och då för att kolla att det går fram signal dvs finns batteri sen funkar det bara. Han har väl tagit 7-8 grävlingar på samma ställe med detta larm, verkar skitsmidigt. Viktigt med något litet tak över telefonen så den inte utsäts för väder och vind.

Ska se om han har ngn sån här anordning med för då kan jag ta en bild.. Kassa mobiler finns det gott om, ett nytt batteri på biltema är ingen stor utgift sen fungerar de länge!

Mvh!

Publicerat
Finns tydligen ngn svindyr moj man kan köpa som skickar ett sms till en när en fälla slagit igen..

Byggare Bob dvs kommunjägarekollegan Jörgen har konstruerat ett eget larm för inga pengar alls!

Man bygger en liten låda och botten på lådan består av någon grövre planka. I bottenplankan fräser man ur ett hålrum för en uttjänt mobiltelefon så den ligger fixerad. Därefter slaktar man en sån här klassisk råttfälla och tar själva slagjärnet där och drar fast på någon liten tunn plankstump och monterar fast över telefonen. Gångjärn i den fjäderbelastade och därefter montering i lådan över telefonen.

Därefter en skruv i den fjäderbelastade plankan som vid fällning träffar sändknappen på mobiltelefonen.

En liten kort pinne som håller den fjäderbelastade plankan uppe och ett snöre i den som går till fällans fallucka.

När fällan slår igen slits pinnen väck som håller den fjäderbelastade plankan uppe. Den far ned och skruven träffar sändknappen på telefonen. I telefonen så har man pliggat in sitt eget nummer och tryckt fram ett sms som det bara är att sända.

Skitsmidigt, Jörgen kontrollringer till sina fällor lite nu och då för att kolla att det går fram signal dvs finns batteri sen funkar det bara. Han har väl tagit 7-8 grävlingar på samma ställe med detta larm, verkar skitsmidigt. Viktigt med något litet tak över telefonen så den inte utsäts för väder och vind.

Ska se om han har ngn sån här anordning med för då kan jag ta en bild.. Kassa mobiler finns det gott om, ett nytt batteri på biltema är ingen stor utgift sen fungerar de länge!

Mvh!

Man måste väl ändå följa lagen vad gäller kontroll av fälla när det handlar om levandefångst eller..? Men visst är det smidigt om det skulle inträffa under dagen och man kan åka direkt istället.

Publicerat

Gäller att den inte har auto knapplås....... ^_^;)

Publicerat
  • Författare
Man måste väl ändå följa lagen vad gäller kontroll av fälla när det handlar om levandefångst eller..? Men visst är det smidigt om det skulle inträffa under dagen och man kan åka direkt istället.

Bra tanke..

Byggare Bob hävdar att han kollat detta, det ska enligt honom räcka med att man kan ringa och kolla att det är kräm i telefonen så ska det vara frid och fröjd.. men jag vet inte, tar en tråd i SJF arean!

Mvh!

Publicerat

En variant på ditt tips är att skruven träffar sifferknapp 1 så att den hålls inne. Prova det på din egen telefon, på de flesta mobiler ringer du upp mobilsvar då, fast på fälltelefonen ändrar du det snabbvalet så att det är ditt egna nummer istället för till mobilsvar.

En annan variant ändå, om man har en gammal mobil med tillhörande billaddare, är att man plockar bort batteriet, löder fast kablarna från laddaren (klipp bort kontakten alltså) direkt på kontaktblecken i mobilen, montera en brytare mellan ett bilbatteri och ciggkontakten. När fällan slår igen skall luckan påverka brytaren så strömmen bryts... Ring till fällan så ofta du vill ^_^ går signalerna fram har inget hänt, är det mobilsvar så har fällan slagit igen lr så är batteriet slut.

Publicerat

Har kört med dessa moj mojar på mina fällor nu i snart 6 veckor. Och det funkar riktigt riktigt bra.

MVH Byggare Bob

Publicerat
En variant på ditt tips är att skruven träffar sifferknapp 1 så att den hålls inne. Prova det på din egen telefon, på de flesta mobiler ringer du upp mobilsvar då, fast på fälltelefonen ändrar du det snabbvalet så att det är ditt egna nummer istället för till mobilsvar.

En annan variant ändå, om man har en gammal mobil med tillhörande billaddare, är att man plockar bort batteriet, löder fast kablarna från laddaren (klipp bort kontakten alltså) direkt på kontaktblecken i mobilen, montera en brytare mellan ett bilbatteri och ciggkontakten. När fällan slår igen skall luckan påverka brytaren så strömmen bryts... Ring till fällan så ofta du vill :mellow: går signalerna fram har inget hänt, är det mobilsvar så har fällan slagit igen lr så är batteriet slut.

Jag tycker detta är en säkrare variant än att skicka sms, det värsta som kan hända är att det tar slut på batterier i telefonen och man åker i "onödan"

Andreas

Publicerat
Jag tycker detta är en säkrare variant än att skicka sms, det värsta som kan hända är att det tar slut på batterier i telefonen och man åker i "onödan"

Andreas

Det funkar på detta viset. Nallen som sitter i moj mojen (på fällan) SKICKAR ett SMS till din nallen där hemma när luckorna har åkt igen. Du kan ringa upp fällan och kolla... går signalerna fram så är allt ok. Enkelt och smidigt

Publicerat

Dom här typerna av larm tycker jag är väldigt oetiskt. Säg att telefonen går sönder eller att batteriet tar slut, då ringer det inte det minsta.

Och det blir faktiskt så att man börjar förlita sig på larmet, och kanske lämnar fällan några dagar.

Näe då är det bättre med en mekanism som bryter strömmen till mobiltelefonen, (man ringer helt enkelt upp telefonen när man "kollar" fällan) går det fram signaler så är fällan opåverkad och telefonen har mottagning samt batteri. Kommer man till telesvar så är det dags att kolla upp fällan

Publicerat
Det funkar på detta viset. Nallen som sitter i moj mojen (på fällan) SKICKAR ett SMS till din nallen där hemma när luckorna har åkt igen. Du kan ringa upp fällan och kolla... går signalerna fram så är allt ok. Enkelt och smidigt

och jag tycker detta är dumt!

om man ändå måste ringa upp fällan för att kolla att allting är OK så tycker jag lösningen som bryter strömmen till telefonen är mycket bättre/säkrare.

men alla är salig sin egen tro

Andreas

Publicerat
och jag tycker detta är dumt!

om man ändå måste ringa upp fällan för att kolla att allting är OK så tycker jag lösningen som bryter strömmen till telefonen är mycket bättre/säkrare.

men alla är salig sin egen tro

Andreas

Detta tycker jag passar MIG bra . Jag har en hel del fällor som står på stan som jag får in djur i som inte ska vara där. Och när SMS et kommer så är det bara att åka dit och vicka ur djuret. Blir lite mycket ringande annars om jag ska hålla igång fällorna på det andra viset. Jag kollar ju dem morgon o kväll genom att ringa upp dem, och det räcker + att jag kollar dem mannuellt (på håll)

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Välkommen till Jaktsidan Byggare Bob :blush::lol:B)

Ruskigt kul att du insett att Internet fungerar till annat än bara rekrytera nya tvivelaktiga damer :rolleyes:

Mvh!

Publicerat
Välkommen till Jaktsidan Byggare Bob B)B):(

Ruskigt kul att du insett att Internet fungerar till annat än bara rekrytera nya tvivelaktiga damer :huh:

Mvh!

Det tackar jag för gubbe. Ja här på www. finns ju allt...... damer.... :huh: jami jami