Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Krav på kontroll av levandefälla?

Featured Replies

Publicerat

Lagstiftaren kräver tillsyn av levandefälla.. är det en eller två gånger per dygn? Själv kör jag två gånger då jag har levandefällor ute.

Om man då roddar ihop en sån här telefonövervakning av fällan där man får ett sms då fällan går igen, kan man på så sätt ducka för kravet på tillsyn av fällan? Räcker det tex att ringa till telefonen och kontrollera att den fungerar och att det finns batteri?

Mvh!

Publicerat

Hej

Lagen säger en gång/ dygn för de flesta fällorna. Men det finns undantag där det krävs 2.

T.ex. fotsnara för räv.

Lagen säger vidare att du skall kontrollera fällorna. Det räcker sådeles troligtvis inte med en automatik som skickar SMS när den slagit igen. Om du däremot kompletterar det med att du ringer och kollar så bör du klara dig. Detta är dock inte rättsligt prövat så i väntan på prejudicerande mål är det bara att hålla tummarna. Ett tips dock. Oavsett vad lagen kräver så är det lämpligt att ha automatiken kopplad på ett sådant sätt att de mest troliga funktionsfelen gör att du tror att fällan slagit igen.

Sök på nätet på "ring din fälla" så finns ett bra exempel.

MVH // Henrik

Publicerat
Lagstiftaren kräver tillsyn av levandefälla.. är det en eller två gånger per dygn? Själv kör jag två gånger då jag har levandefällor ute.

Om man då roddar ihop en sån här telefonövervakning av fällan där man får ett sms då fällan går igen, kan man på så sätt ducka för kravet på tillsyn av fällan? Räcker det tex att ringa till telefonen och kontrollera att den fungerar och att det finns batteri?

Mvh!

Denna är rätt intressant.

Vi har våra fällor står längs byvägen, osynliga för dom som inte har med dom att göra men fullt synliga för dom som vet om dom. En tunnelfälla alt grävlingsfälla markerar ju rätt tydligt varför vi inte behöver rådda och lämna vittring i onödan. Men då någon i jaktlaget alltid passerar anser vi oss ha alibi. Är det enligt lagens mening OK?

Publicerat

Henke har svarat i princip rätt - se 27§ NFS 2002:18 som finns på naturvårdsverkets hemsida där de olika arterna anges. Och tillsyn är faktisk kontroll - skulle en övervakningsanordning fallera bryter du mot bestämmelsen. Om sedan som i MKJ:s fall flera kollar fällan spelar ingen roll, men sen som namngivits på fällan som ansvarig ansvarar för att alla sköter sig.

Publicerat
Henke har svarat i princip rätt - se 27§ NFS 2002:18 som finns på naturvårdsverkets hemsida där de olika arterna anges. Och tillsyn är faktisk kontroll - skulle en övervakningsanordning fallera bryter du mot bestämmelsen. Om sedan som i MKJ:s fall flera kollar fällan spelar ingen roll, men sen som namngivits på fällan som ansvarig ansvarar för att alla sköter sig.

En följdfråga :

Måste det finnas en namnskylt där det framgår vem som ansvarar för fällan på alla typer av levandefångstfällor ? Mård , mink , räv, grävling mm?

/ Ekebo

Publicerat
En följdfråga :

Måste det finnas en namnskylt där det framgår vem som ansvarar för fällan på alla typer av levandefångstfällor ? Mård , mink , räv, grävling mm?

/ Ekebo

Råttor?

Publicerat

Jag har för mig att färllor för möss och råtor är undantagna, annars skall alla fångstredskap vara märkt med fångstmannens namn och adress, samt fällans typbeteckning.

Publicerat

Fällor i anläggningar är undantagna.

Publicerat
  • Författare
Fällor i anläggningar är undantagna.

Hepp!

Tack för den, satt som en smäck :lol::lol:

Mvh!

Publicerat

Kanske bäst att förtydliga förresten... :lol: fällor i anläggning behöver inte vara märkta.

Publicerat
Kanske bäst att förtydliga förresten... :D fällor i anläggning behöver inte vara märkta.

Förklara för en oföstående vad som räknas som "anläggningar" ?

/ ekebo

Publicerat

Är det inte gård och trädgård som är undantagna?

Och inomhus...

Publicerat

Jo.

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.