Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ändra bestämmelse i VVO

Featured Replies

Publicerat

Hej!

I vårt VVO ska man antingen vara markägare eller arrendera mark för att få jakträtt. Vill man jaga småvilt ska man arrendera minst 150ha men om man bara vill jag älg räcker det med 100ha. Det är inget hårt tryck på småvilt, men det är flera jägare som har svårt att komma upp i 150ha. Eftersom inriktningen är att den som vill ska få jaga så får man då arrendera resterande mark av jaktlaget.

Min fråga är om man kan ändra stadgarna i VVO så att det räcker med 100ha för både älg och småvilt på årstämman. Eller finns det andra bestämmelser som reglerar detta?

/Camilla.

Publicerat

Det är "bara" att ändra i stadgarna. För detta krävs två stämmobeslut och en kvalifiocerad majoritet normalt. Ett alternativ är att styrelsen utfärdar gästjaktkort till de som inte har full areal. Det kan stämman fatta beslut om med enkel majoritet på en stämma.

Publicerat

Tack för svaret! Jag tror vi gör det det långa vägen, och ändrar stadgarna. Om stämman så vill förstås :D

Publicerat

Vi har 50ha på både älg och småvilt om jag inte mins fel. Vet inte om det finns nån minimigräns?

Publicerat
Vi har 50ha på både älg och småvilt om jag inte mins fel. Vet inte om det finns nån minimigräns?

Vet inte heller, men jag tror att det mer handlar om att få en vettig begränsning på jakttrycket, antal i jaktlaget etc. Men där kan man ju ha tilläggsregler om man så vill.

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.