Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Gammalt Nickel 3-10x42

Featured Replies

Publicerat

Hejsan!

Som de flesta av er vet så har jag köpt en Blaser ihop med min mor. Jag hittade ett gammalt och lite skammfilat (på utsidan) Zeiss 3-9x36 som jag tyckte skulle göra sig bra på hennes 6,5x55 pipa då hon tar skott på max 100meter.

Nu börjar hon att tvivla. Hon tycker det ser tråkigt ut med en ny bössa i prisklassen som en Blaser ligger och sedan ett skammfilat kikarsikte på det. Jag kan till viss del hålla med även om dessa kikarsikten är väldigt bra så länge linserna ser bra ut (och det gör dom på denna).

Jag ringde i vart fall till handlaren idag då ja vet att han har några gammla Nickel kikarsikten bland annat ett 3-10x42. Dom är inte begagnade utan är splitter nya i kartong, anledningen till att jag skriver "gammalt Nickel" är just att det är den tidigare modellen av Nickel.

Jag vet att bland annat du, MKJ har använt ett dylikt men jag fick inte fram riktigt vad du tyckte om det när jag sökte runt här på forumet.

Skulle bli väldigt tacksam ifall ni har lust att säga om det är ett bra byte eller något vi kommer att ångra i framtiden?

Tackar på förhand!

MVH/Jocke

Publicerat
Hejsan!

Som de flesta av er vet så har jag köpt en Blaser ihop med min mor. Jag hittade ett gammalt och lite skammfilat (på utsidan) Zeiss 3-9x36 som jag tyckte skulle göra sig bra på hennes 6,5x55 pipa då hon tar skott på max 100meter.

Nu börjar hon att tvivla. Hon tycker det ser tråkigt ut med en ny bössa i prisklassen som en Blaser ligger och sedan ett skammfilat kikarsikte på det. Jag kan till viss del hålla med även om dessa kikarsikten är väldigt bra så länge linserna ser bra ut (och det gör dom på denna).

Jag ringde i vart fall till handlaren idag då ja vet att han har några gammla Nickel kikarsikten bland annat ett 3-10x42. Dom är inte begagnade utan är splitter nya i kartong, anledningen till att jag skriver "gammalt Nickel" är just att det är den tidigare modellen av Nickel.

Jag vet att bland annat du, MKJ har använt ett dylikt men jag fick inte fram riktigt vad du tyckte om det när jag sökte runt här på forumet.

Skulle bli väldigt tacksam ifall ni har lust att säga om det är ett bra byte eller något vi kommer att ångra i framtiden?

Tackar på förhand!

MVH/Jocke

Jag purschade med dylik skapelse i 10år. Precis som Pecar och gamla stålHelia är det fantastiskt bra optik. Tror faktiskt inte jänkare och japaner nått dit fortfarande. Min hade inte centrerat riktmedel vilket var det ända som störde lite.

Publicerat
  • Författare
Jag purschade med dylik skapelse i 10år. Precis som Pecar och gamla stålHelia är det fantastiskt bra optik. Tror faktiskt inte jänkare och japaner nått dit fortfarande. Min hade inte centrerat riktmedel vilket var det ända som störde lite.

Tack för ditt svar MKJ!

Nu har jag bytt Ziess:et mot detta Nickel siktet. Det enda som kanske stör lite är att det är riktmedel Tysk 1:a vilket jag inte är sådär jätte förtjust i. Men på vilt fungerar det bra. Det är mer på tavla som jag inte får det att fungera.

Jag fick ge 600kr mellan Zeiss siktet och detta Nickel siktet. Ziess siktet skulle dom ha 3900kr för, alltså ville dom ha 4500kr för ett splitter nytt Nickel 3-10x42 vilket får anses som ett skäligt pris, eller?

Jag tror nog att vi ska bli nöjda till slut. Det enda som blev lite trist nu när vi ändrade sikte var att detta Nickel siktet hade skena och Normark hade inga Blaser skenmontage hemma så det är 1 månads väntetid på det. Men bara man har det innan bockjakten den 16aug så är det ju lugnt.

MVH/Jocke