Publicerat Maj 8, 200917 yr Hej! Sköt mitt första vildsvin häromdagen ( , en liten årsgalt. Fick tipset att klyva den på mitten vid styckningen vilket jag också gjorde trots att jag fått för mig att man inte gör det på så pass små grisar? Gick ju iofs bra att klyva, men i efterhand kändes det lite onödigt. Har jägareförbundets film "det vilda köttet" och där klöv de inte grisen, trots att den var betydligt större än min. Hur gör ni? Tacksam för tips, blir ju förhoppningsvis fler grisar på styckbordet i framtiden Mvh!
Publicerat Maj 8, 200917 yr Jag är nog helt fel person att svara på detat men ni får ta det som det är. Jag har spräckt mina(två) grisar mitt i ryggen. Sedan styckar jag upp allt kött som ghar storlek nog att grillas i grillbitar och resten maler jag. Antar att jag får stryk av många nu men smidigt är det när man inte kan bättre /Lasse
Publicerat Maj 8, 200917 yr Det var som fan, trodde du körde allt till vilthandlarn Mvh! Nej nej gris är gott /Lasse
Publicerat Maj 8, 200917 yr Hej!Sköt mitt första vildsvin häromdagen ( , en liten årsgalt. Fick tipset att klyva den på mitten vid styckningen vilket jag också gjorde trots att jag fått för mig att man inte gör det på så pass små grisar? Gick ju iofs bra att klyva, men i efterhand kändes det lite onödigt. Har jägareförbundets film "det vilda köttet" och där klöv de inte grisen, trots att den var betydligt större än min. Hur gör ni? Tacksam för tips, blir ju förhoppningsvis fler grisar på styckbordet i framtiden Mvh! Bra fråga du aldrig hört att man klyver grisen..
Publicerat Maj 8, 200917 yr Här så styckar man vildsvinen som man styckar älgar möjligtvis att man hänger dom i huvudet istället men både sätten funkar Du menar att man skär sönder dom till små små små högar och delar på 35 st /Lasse
Publicerat Maj 8, 200917 yr Du menar att man skär sönder dom till små små små högar och delar på 35 st /Lasse joo precis nej men ja tänkte lite fel nu.. de va styckning de handla om tänkte på när man flår dom..
Publicerat Maj 8, 200917 yr Du menar att man skär sönder dom till små små små högar och delar på 35 st /Lasse Joo precis
Publicerat Maj 8, 200917 yr En årsgris runt 25-30 kilo delar jag aldrig, skär utt dubbla kotletter av ryggen i stället. Men alla gör olika, finns egentligen inget rätt och fel.
Publicerat Maj 9, 200917 yr Men alla gör olika, finns egentligen inget rätt och fel. Precis , handlar ju om hur man vill ha köttet själv. Och vissa köpare vill ha en halv gris, så då blir det klyvning.
Publicerat Juni 23, 200917 yr Ska testa att grilla hela kvartar på skoj nu, de var så små så det finns ingen mening att börja skära i dem. Annars är nog MKJs strategi vettig, för smått för att klyva men blir väl vettigt att hantera som fjärillar eller vad man kallar dem. Den stora jag skar ned klöv jag inte utan började med att ta ur filéerna och därefter skar jag ut hela ryggen så jag fick två långa utskurna ryggbiffar. Detta enkom för grillen.. Resten vart revbenspjäll efter en insats med sekatör och därefter malkött. Mvh!