Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ansöka om rölig belysning/ljusförstärkare

Featured Replies

Publicerat

Eftersom jag är en nyfiken man och gärna vill ligga ett steg före så ställde jag frågan till LST om hur man gör när man ansöker om att få idka skyddsjakt med rörlig belysning på vildsvin.

Här kommer svaret

Hej

Beslut gäller för den/de fastigheter som beslutet kommer att omfatta. Det går bra att ta med grannens mark också om den är skadedrabbad och erfordliga intyg bifogas ansökan. De instuktioner och principer som finns i dag är att det ska finnas en allvarlig skada som inte kunna åtgärdas på annat sättinnan tillstånd för rörlig belysning/bildföstärkare är aktuellt. Det är viktigt att i ansökan beskriva skadorna och deras omfattning, även ekonomiskt. Ju bättre underlag ansökan innehåller desto snabbare kan beslut fattas. Behöver ansökan kompletteras i efterhand så tar det alltid tid.

Ny fråga har ställts ang vilken blankett man skall använda.

/Lasse

• 1 year later...
Publicerat
  • Författare

Gjorde slag i saken och ansökte om att få använda rörligbelysning på grannens åkrar.

Skickade in ansökan i Torsdags förra veckan och har ännu inte fått svar.

Någon som vet hur lång tid detta skall ta?

Jag kommer nog att skicka ett lite syrligt mail till dom ang detta för att se hur de svarar.

Vad jag menar med detta är att om de ställer krav på oss jägare att vi skall ansöka om tillstånd, vilket jag tycker kan vara ok så kan man ju tycka att man åtmindstånde skall få svar på en vecka.

Antingen kräver de mer info eller avslag/beviljan.

Nu vågar jag inte skicka ett mail ang detta i dag eftersom tillståndet kan ligga hemma i brevlådan och det vore inte så snyggt ^_^

//

Publicerat
:wub:
Publicerat

När vi sökte så tog det 3,5 vecka innan vi fick tillståndet för rörlig belysning! Så det är nog bara till att sitta lugnt och vänta! Tyvärr är det väl semester tider nu oxå så dom är väl lite personal och fel människor på fel plats som ej vågar ta ett beslut för att ej trampa någon annan på tårna! :wub::lol:

Publicerat

Tog dryga 14 dar här hemma. Men det var i juni innan semesterracet.... ;)

/Må

Publicerat
  • Författare

Mycket intressant

Våran LST vill ha in bilder på sakorna och utan skodor inget tillstånd.

Vilket ju på en gång resulterar i att man måste vänta på att skadorna uppkommer innan man kan söka och med över tre veckors behandlingstid så kan nästan tillståndet kvitta det året.

ELLER?

Tyvärr kan jag inte hitta min ansökan i skcikat boxen på mailen så jag blir lite orolig att det inte har kommit iväg........

//

Publicerat
Mycket intressant

Våran LST vill ha in bilder på sakorna och utan skodor inget tillstånd.

Vilket ju på en gång resulterar i att man måste vänta på att skadorna uppkommer innan man kan söka och med över tre veckors behandlingstid så kan nästan tillståndet kvitta det året.

ELLER?

Tyvärr kan jag inte hitta min ansökan i skcikat boxen på mailen så jag blir lite orolig att det inte har kommit iväg........

//

Fram med hjullastaren (eller varför inte bondrunkaren ;)) och etablera lite ordentliga "skador" så skall du se att ni snart får er licens för de stora muterade grisarna! :rolleyes:

• 1 month later...
Publicerat
  • Författare

Min första ansökan kom nog aldrig iväg från min mail ;):):D :D

Jag skickade en ny som avser mina egna marker den 2 sept och jag har ännu inte fått svar.

Skickade ett mail idag och frågade hur det gick..

Fattar inte varför det ska vara flera veckors vänte tid på detta :D

//

Publicerat
  • Författare

Jag mailade LST i går och fick svar i dag.

"Hej

För att förnkra beslut om användande av rörlig belysning så remitterade jag ärendet till Jägareförbundet. Skulle fått svar i tordsdags, får jag inte in något under dagen så går jag vidare med ärendet ändå."

Nu återstår bara att vänta lite till.

Undrar vem på Jägarförbundet som han kontaktade?

Var det någon i styrelsen här i kommunen borde jag ha hört det eftersom jag känner alla :D

Nu hör till saken att jag inte på något sett blir lack om jag får avslag utan jag är mer intresserad av att få veta hur mycket skador som krävs för att få tillståndet.

//

Publicerat
Jag mailade LST i går och fick svar i dag.

"Hej

För att förnkra beslut om användande av rörlig belysning så remitterade jag ärendet till Jägareförbundet. Skulle fått svar i tordsdags, får jag inte in något under dagen så går jag vidare med ärendet ändå."

Nu återstår bara att vänta lite till.

Undrar vem på Jägarförbundet som han kontaktade?

Var det någon i styrelsen här i kommunen borde jag ha hört det eftersom jag känner alla :huh:

Nu hör till saken att jag inte på något sett blir lack om jag får avslag utan jag är mer intresserad av att få veta hur mycket skador som krävs för att få tillståndet.

//

Nyfiken på hur de gått, ser att dom börjar ge sig på ängarna och vallarna hos grannar nu :/

Publicerat
  • Författare

I dag kom tillståndet :lol:

Jag har nu laglig rätt att använda rörlig belysning och även ir sikte tror jag -_- (lite rörigt på ett ställe i tillståndet) på åkrar och betes vallar.

Tillståndet sträcker sig bara till den 31/10 men det ser jag som helt ok med skadorna som har varit hittills.

Tillståndet går ju att få förlängt.

Detta tog 20 dagar precis att få och viltvårdsansvarige från södra Sverige på Jägarförbundet hade yttrat sig i frågan.

En bra sak var att tillståndet skickades med kopior till Polis och min arrendator vilket borde underlätta om någon tok får för sig att anmäla mig.

Nu vill det bara till att skjuta någon gris så jag kan påvisa att det gör nytta ;)

Vallen har de börjat att gå i nu här med, tråkigare en säden för mjölkbonden skulle jag tro.

//

Publicerat

Grattis eller nått i den stilen... -_-

Ta nu och testa hur pass mycket enklare och säkrare det blir med rörlig belysning.

Tror detta kommer att bli betydligt vanligare med den växande stammen vildsvin och då är alla erfarenheter ni kan dela med er om era erfarenheter viktiga.

Skönt att se att systemet fungerar vid ansökan, även om det tog lite tid kanske... Dock är det nog många hos myndigheterna som måste lära sig hur det fungerar också och det får nog ta den tid det tar.

Publicerat
  • Författare

Jag kan redan nu svara på en av frågorna.

Utan måne så upplever jag jakten även med rörlig belysning som mycket svår, inte går det att ralla runt i natten utan att se handen framför sig -_- Man lär nog inte komma så nära grisarna i vart fall.

Om man däremot sitter på ett lämpligt ställe i kanten på åkern ex o väntar in om o sedan använder belysningen på vapnet lär det gå lättare.

Bara en tanke som slog mig i går natt när molnen försvann o ljuset blev ca 100% bättre.

//

• 1 year later...
Publicerat
  • Författare

Lyfter denna tråden igen.

I år ansökte jag om tillstånd att ha belsyning på vapnet den 14/9, idag efter div påtryckningar kom tillståndet.

Skillnaden mot föregående år är att tillståndet nu mera gäller tre år.

Således måste jag ansöka hösten 2014 om att förnya det.

Ett bra grepp av LST kan man tycka.

Vid hantering av tillstånden måste det oftast vara snabba ryck.

//