Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

så j-kla trött på gamla jägare

Featured Replies

Publicerat

Vi har en jakt granne som har 500Ha in till vår lilla mark i norra skåne ,Han har arrenderat marken sen slutet av 50-talet

är överhuvudtaget inte intresserad av att jaga gris "för det är jobbigt att vaka på kväll/natten"

sen jagar jaktlaget bara rådjur med hagel eller som bäst en drilling så skulle det komma en gris finns det ingen chans att dom kan skjuta den då 80% av gubbarna jagar med hagelbock

Dom jagar varje helg och rensar allt var rådjur heter men tar inte ansvar för vad grisarna ställer till med för alla grannar

jag menar 500Ha är en stor bit i Skåne i synnerhet när allt är skog

vad f-n ska man göra

Jaktledarn för det jaktlaget är typ 80-85år

ska man vänta ut fan tills han dör eller?

det verkar ju inte som markägarn kommer att göra något åt jaktlaget för dom har ju haft det så länge

vet att detta var lite kärringa gnäll men jag var bara tvungen att skriva av mig

Publicerat
Vi har en jakt granne som har 500Ha in till vår lilla mark i norra skåne ,Han har arrenderat marken sen slutet av 50-talet

är överhuvudtaget inte intresserad av att jaga gris "för det är jobbigt att vaka på kväll/natten"

sen jagar jaktlaget bara rådjur med hagel eller som bäst en drilling så skulle det komma en gris finns det ingen chans att dom kan skjuta den då 80% av gubbarna jagar med hagelbock

Dom jagar varje helg och rensar allt var rådjur heter men tar inte ansvar för vad grisarna ställer till med för alla grannar

jag menar 500Ha är en stor bit i Skåne i synnerhet när allt är skog

vad f-n ska man göra

Jaktledarn för det jaktlaget är typ 80-85år

ska man vänta ut fan tills han dör eller?

det verkar ju inte som markägarn kommer att göra något åt jaktlaget för dom har ju haft det så länge

vet att detta var lite kärringa gnäll men jag var bara tvungen att skriva av mig

ta upp det med ägaren över vilka skador svinen gör i skogen :wub: eller checka med polisen om jaktledaren är mera kapabel till att äga vapen.

Publicerat

Visst är det bra om alla har samma förvaltningssyn, men det är nog inte alltid så lätt.

Om jag vore du skulle jag vända på det, se glaset som halvfyllt i stället för halvtomt. Att grisarna har en 500ha stor frizon mitt i Skåne är väl rätt positivt? Speciellt om det är en massa småmarker som skjuter friskt runtomkring som dom föder gris åt. 500 ha är en liten mark ur förvaltningssynpunkt, och finns där ingen åker som dom kan sabotera kan det väl inte skapa så stora problem för någon?

Ser inte riktigt problemet du har Peter bortsett från att dom skjuter mycket rådjur.

Publicerat
  • Författare
Visst är det bra om alla har samma förvaltningssyn, men det är nog inte alltid så lätt.

Om jag vore du skulle jag vända på det, se glaset som halvfyllt i stället för halvtomt. Att grisarna har en 500ha stor frizon mitt i Skåne är väl rätt positivt? Speciellt om det är en massa småmarker som skjuter friskt runtomkring som dom föder gris åt. 500 ha är en liten mark ur förvaltningssynpunkt, och finns där ingen åker som dom kan sabotera kan det väl inte skapa så stora problem för någon?

Ser inte riktigt problemet du har Peter bortsett från att dom skjuter mycket rådjur.

Problemet som jag ser är att dom inte är intresserade av göra göra gemensam sak av viltvården

i allt vad det innebär

Jag menar inte vi runt om ska ha vilda västern jakt på allt som rör sig utan det som retar en egentligen är ju att dom bara plockar grädden = rådjuren och markägarna i närområdet står med mkt gris skador både i skog och på åkrar

som bekant har ju en gris familj ett hemma område på 5-10000 Ha så dom kan ju ta sig en bra bit en natt för att söka mat och då förstöra mark som ligger en bra bit från sin 500ha frizon

Vi ville gå ihop 3-4 jaktlag och kanske skapa 1- 2 matplatser gemensamt och då på tillsammans ca 1200ha

men jaktlaget med Åldringarna (65-85 år) och sina 500 ha tycker det är mest besvärligt med vårt nya högvilt och vill inte blanda sig, dom är nöjda med att klippa alla rådjuren

det är svårt att skapa en riktigt vettig viltvård på marker från 50- 200 Ha

Publicerat

Jag förstår.

Är själv en stor vän av förvaltningsområden, egentligen av 3 skäl. Det blir effektivare, roligare + att det skapar samsyn ur allas synvinkel.

Problemet som du har återfinns inte sällan där markerna är utarrenderade, har man inte intresset av gris så skiter man helt enkelt i att försöka förvalta dom också.

Mitt råd till dom som säger att de inte går är alltid - försök igen. Kan vara lite jobbigt men vill man verkligen nåt så brukar kreativiteten finna nya vägar.

Lycka till! :(