Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Fredriks första vildsvin

Featured Replies

Publicerat

Tanken var att jag skulle ut och sitt på en åker kant i natt och försöka skjuta ett vildsvin åt polarens bonde.

Nu blev det inte så, regnet öste ner och jag funderade på hur blöt jag skulle bli.

En annan kompis ringde i sista stund när jag skulle göra mig i ordning och undrade om jag inte skulle med som ut och vaka

Hmm sitta i torn med tak när det regnar är bättre en att sitta på marken utan tak. Sagt och gjort jag hände på.

Med polarn var en trevlig kille vid namn Fredrik, han hade suttit ute ett antal ggr innan utan att komma till skott, kanske skulle det bli i dag/natt.

väl framme hoppade jag av på mitt pass, Fredrik som alla ynglingar är hade glömt sin mob i sin bil så han var utan kommunikation, Joakim som kompisen heter tyckte att smäller det så samlas vi. Visst inga probblem.

Mörkret la sig och jag satt i mitt torn och filosoferade som vanligt, klockan gick och det blev mörkare och mörkare.

Tills slut var det så pass mörkt att jag inte kunde skjuta, klockan var nu nästan 00,00 så jag antog att det snart skulle komma ett mess om att vi återsamlas. Då smäller det, medans jag letar efter Joakims nummer i telefonen (dj-vla Nokia) så ringer joakim.

Var det du som sköt? Nepp , då var det Fredrik, jag åker dit. Jag hade bara ett par hundra meter upp till Fredriks pass så jag gick.

Väl där ser jag en överlycklig kille som skjutit sitt första vildsvin. En galt på ca 70-80 kg. Blev på stället med en Oryx 30-06 genom bogarna. Bra skott och eftersom vi hittade kulan så var det rätt kulval även om jag inte gillar den så funkade den perfekt denna gång.

Åteln som Fredrik satt på var på en åker och inte mitt inne i skogen som mitt pass, satan vad det gör på hur mycket ljus som kommer ner på marken.

Faan vad kul det är när någon får skjuta, särskilt som han har lagt ner tid och kraft på att komma dit. Gissa vem som fixade med majsen och tjärade stubbar i dag, Just det Fredrik. Väl förtjänt helt klart.

En jägare med framtiden för sig...

Eftersom jag inte vet om Fredrik vill att jag lägger ut en bild på honom låter jag bli så länge.

I morgon ska grisarna på åkern få bly och nu ska jag sova en stund.

/Lasse

Publicerat

Kul och lycka till i kväll!

Publicerat

Kul för honom, speciellt iom att han jobbar lite för det. :wub:

Själv håller jag mer eller mindre 5 åtlar igång själv på 1600 ha, men har för sällan ork att sitta själv. Mina insatser försöker jag primärt att göra vid åkrarna i den mån det behövs. Men jag ser det också som en investering inför kommande hundjakt att binda grisen till marken.