Publicerat Maj 9, 200917 yr Hej, jag har inte pratat så mycket om min lilla 6x45 på senare tid och vad status är för den. I väntan på en riktig långhållsracer har denna bössa som från början byggdes som ett allround smygvapen fått träda i tjänst för ett delvis annat skytte, nämligen skytte ut till 300m. Jag är faktiskt glatt överraskad över hur bra det har gått med tanke på att långhållsskytte inte alls fanns på tapeten när jag specade detta projekt. Kalibern är i o f s inte optimal eftersom den skjuter lite lättare 6mm kulor och dessa saknar den ballistiska koefficient som man gärna vill se för långhållsskytte. Kolven var också utformad för att skjutas stående eller möjligen sittande och inte alls för liggandeskytte med benstöd. Den låga vikten gör också att bössan är svårskjuten även om den tekniska precisionen finns där. För att råda bot på några av dessa "problem" så har jag gjort en del modifieringar för att få till en vettigare långhållskostym till bössan. Vill jag så kan jag på 5 minuter gå tillbaks till ursprunget med undantag för att man alltid kommer att kunna se skyddshuven för gängningen till ljuddämparen. Nåväl här kommer en bild på bössan innan förändringen: Så här ser den ut idag Tycker ni att skillnaden syns?? Henrik
Publicerat Maj 9, 200917 yr Phhu vid första ögonblicket trodde jag du målat trä stocken vilket hade varit årets helgerån Detta är väl ett fint bevis att man inte behöver värsta sniperbygget för att skjuta fina resultat på längre håll. Ända som känns lite trist är att den korta Sakolådan inte ger speciellt stabilt montage för en större kikare då det är väldigt kort avstånd mellan ringarna. Hur går det med licensen på Tikkan?
Publicerat Maj 9, 200917 yr Phhu vid första ögonblicket trodde jag du målat trä stocken vilket hade varit årets helgerån Detta är väl ett fint bevis att man inte behöver värsta sniperbygget för att skjuta fina resultat på längre håll. Ända som känns lite trist är att den korta Sakolådan inte ger speciellt stabilt montage för en större kikare då det är väldigt kort avstånd mellan ringarna.Hur går det med licensen på Tikkan? Ha ha, visst är dom snarlika vid snabbt ögonkasst...
Publicerat Maj 9, 200917 yr Författare Gokväll! Inte sjutton är jag riktigt så skogstokig att jag målar över trästocken. Anledningen till att jag kompletterar med ytterligare en stock är att den ursprungliga kolven blir för kort i båda ändar för liggande skytte med ljuddämpare. McMillan kolven är 2 cm längre i kolvlängd och 4-5 cm längre i förstocken. Dessutom är pistolgreppet något bättre utformat för liggandeskytte även om det är långt ifrån optimalt. Kikaren som är en Conquest 6.5-20x50 är OK men ingen riktig höjdare, däremot skulle kikare som är klart bättre för uppgiften också bli betydligt tyngre vilket inte skulle bli klockrent med tanke på det korta avståndet mellan ringarna. Dämparen är en A-Tec CCM 6 och bortsett från att Normark behövde tre försök på sig innan de lyckades leverera den beställda modellen så är jag väldigt nöjd med dämparen än så länge... När det gäller licensen till Tikkan har den dessvärre hamnat hos Sonja AKA "Slow motion sister" i Kinna vilket innebär att den förväntade handläggningstiden är närmare tio veckor. Eftersom det "bara" gått sex veckor än så länge blir det till att vänta ett par veckor till //Henrik
Publicerat Maj 10, 200917 yr Goddag Henrik! Kul att se resultatet efter att ha fått höra om alla saker som du hafft liggande. Man kan aldrig få en rättvis bild av vapnen förens man ser dem. Det ser ju riktigt bra ut, nu vill vi bara se träffbilderna med dämpare och denna stocken. Känns som att dom bör krympa lite. Det var skönt att dämparen hittade rätt till slut Dålig stil att dom inte kan få till det rätt på en gång i stället för en massa strul Själv sitter jag och är lite "putt" på Schenker då dem hade slarvat bort stocken till våran R93:a. Till slut konstaterade dem att den hade kommit från Piteå till Luleå på 5 Dagar Riktigt illa Men nu ska den väll vara på väg i vart fall Ha det så bra! MVH/Jocke
Publicerat Maj 10, 200917 yr Klart läcker stock! Den där bössan är en ulv i fårakläder Är det nån form av drop-in i stocken eller har du bäddat?
Publicerat Maj 11, 200917 yr Författare Exabit, kolven är drop in med undantag för pipkanalen som var 1/2" rak hela vägen. Det beror i sin tur på att min pipa inte riktigt är av standardprofil. Jag lurar ändå på att bädda kolven för att få till en bättre skottfasthet. Henrik
Publicerat Maj 15, 200917 yr Hej,jag har inte pratat så mycket om min lilla 6x45 på senare tid och vad status är för den. I väntan på en riktig långhållsracer har denna bössa som från början byggdes som ett allround smygvapen fått träda i tjänst för ett delvis annat skytte, nämligen skytte ut till 300m. Jag är faktiskt glatt överraskad över hur bra det har gått med tanke på att långhållsskytte inte alls fanns på tapeten när jag specade detta projekt. Kalibern är i o f s inte optimal eftersom den skjuter lite lättare 6mm kulor och dessa saknar den ballistiska koefficient som man gärna vill se för långhållsskytte. Kolven var också utformad för att skjutas stående eller möjligen sittande och inte alls för liggandeskytte med benstöd. Den låga vikten gör också att bössan är svårskjuten även om den tekniska precisionen finns där. För att råda bot på några av dessa "problem" så har jag gjort en del modifieringar för att få till en vettigare långhållskostym till bössan. Vill jag så kan jag på 5 minuter gå tillbaks till ursprunget med undantag för att man alltid kommer att kunna se skyddshuven för gängningen till ljuddämparen. Nåväl här kommer en bild på bössan innan förändringen: Så här ser den ut idag Tycker ni att skillnaden syns?? Henrik Hej Henrik så det var denna kolven som var på gång. Ser riktigt nice ut och jag ser att du valde likande färger som jag har på min. Visst blir man lite impad över passformen men jag upplevde att det var ett allför stort tilltaget utrymme för rekylklacken, var det samma på din. Kul att se skillnaderna i stockutformningen.
Publicerat September 23, 200916 yr Hej, snygg pang! Får man fråga var träkolven kommer ifrån? Nästa fråga, har du bäddat Mcmillan kolven? Behövs det så att säga. Fick uppgift från dom på 488 dollar inkl. remfästen och butt plate ex. frakt/tull. Känns det som det du gav ungefär? Hej,jag har inte pratat så mycket om min lilla 6x45 på senare tid och vad status är för den. I väntan på en riktig långhållsracer har denna bössa som från början byggdes som ett allround smygvapen fått träda i tjänst för ett delvis annat skytte, nämligen skytte ut till 300m. Jag är faktiskt glatt överraskad över hur bra det har gått med tanke på att långhållsskytte inte alls fanns på tapeten när jag specade detta projekt. Kalibern är i o f s inte optimal eftersom den skjuter lite lättare 6mm kulor och dessa saknar den ballistiska koefficient som man gärna vill se för långhållsskytte. Kolven var också utformad för att skjutas stående eller möjligen sittande och inte alls för liggandeskytte med benstöd. Den låga vikten gör också att bössan är svårskjuten även om den tekniska precisionen finns där. För att råda bot på några av dessa "problem" så har jag gjort en del modifieringar för att få till en vettigare långhållskostym till bössan. Vill jag så kan jag på 5 minuter gå tillbaks till ursprunget med undantag för att man alltid kommer att kunna se skyddshuven för gängningen till ljuddämparen. Nåväl här kommer en bild på bössan innan förändringen: Så här ser den ut idag Tycker ni att skillnaden syns?? Henrik
Publicerat September 23, 200916 yr Författare Hej Joakim, träkolven har Leif Eliasson fixat till. När det sedan gäller Mcmillan kolven så har jag provat den utan bäddning men efter säsongen så kommer den att bäddas eftersom träffläget faktiskt är stabilare med träkolven. 488 USD för en Mcmillankolv låter som ett vettigt pris i dagsläget. Jag har för mig att jag gav runt 420USD men det är ett drygt år sedan och jag vet att McMillan höjt priserna sedan dess. Henrik
Publicerat September 23, 200916 yr Ok, tack för svar. En fråga till, hur nöjd är du med kolven? Är den skön att hålla i, hur är den på vintern med snö? Blir den kanske hal då? Eller du kanske inte är toppfågel-fan? P.S Leif Eliasson, han har inte tummen mitt i hand direkt. Hej Joakim,träkolven har Leif Eliasson fixat till. När det sedan gäller Mcmillan kolven så har jag provat den utan bäddning men efter säsongen så kommer den att bäddas eftersom träffläget faktiskt är stabilare med träkolven. 488 USD för en Mcmillankolv låter som ett vettigt pris i dagsläget. Jag har för mig att jag gav runt 420USD men det är ett drygt år sedan och jag vet att McMillan höjt priserna sedan dess. Henrik