Publicerat Maj 9, 200916 yr Hmm... Jag funderar på att ge upp i vadet med MrMauser. Om jag lyckades hålla min vapengarderob intakt i två år skulle han äta upp mina eftersökskalsonger. Deadline för vadet är midsommarafton 09. Jag har nämligen börjat titta snett på min Sauer202. Det är ett fantastiskt vapen på många sätt och riktigt sunkigt på några andra sätt, samt det har ett antal fantastiska möjligheter jag inte utnyttjar (pipbytessystem exempelvis). Men när jag skjuter på fri hand med den är det som om den viskar saker i mitt öra med sängkammarröst. Men nu har jag börjat fundera på om jag inte skall fimpa dessa Citroënfasoner, med fantastiska lösningar på icke-existerande behov, och gå tillbaka till grunderna. Slippa fundera på om pipan är ordentligt rengjord (det verkar inte finnas några bore guides att få tag på till Sauer), om man kommer att behöva skjuta in pangen igen efter att ha monterat av pipan för seriös rengöring i avsaknad av bore guide, om det spelar någon roll för precisionen att mina bipods aldrig kommer att sitta riktigt likadant från gång till gång, etc etc etc. Förr i tiden blev jag imponerad av träffbilder, Sauern skjuter riktigt små sådana och riktigt små blir de under fina förutsättningar. Nu är jag mer intresserad, märker jag, av hur repeterbart bössan skjuter och hur pass bra bössan skjuter när den skjuter som sämst. Då faller inte jämförelsen ut till Sauerns fördel. Hur kommer den att skjuta om pipskruvarna är ojämnt utdragna? Om jag inte har dragit fast framstocken exakt lika hårt från en gång till en annan? Etc etc etc. Så jag ser mig omkring efter annat, något som är "back to basics" - tillbaka till det enkla. Bössan skall vara en huvudsakligen stationär sak som dock skall fungera som rörligt vapen. Den får gärna vara liten till växten men får också gärna ha tjock pipa. Bra trycke är ett måste. På den en picatinnyskena och högkvalitetsringar. Gärna en ljuddämpare. Vad jag funderar på är: Remington XCR Compact i kaliber .308. Korta lådan alltså, och kolven är väl från HS? Rätta mig om jag har fel. Jag tar hem en picatinnyskena från NEAR och använder deras Alphamount-ringar (har redan ett par) för att sätta på en Zeiss 6-24x56. Lägger på en lågförstorande Meopta med riktmedel 4 på detta i vanliga Leupold QRW-ringar. Bössan får en ljuddämpare och kommer att ha Harris bipods i sitt standardläge. Tänker jag rätt? Hur pass bra skjuter en ny Remington och kan jag lita på dess likformiga prestanda, eller är de också beroende av dagsform?
Publicerat Maj 9, 200916 yr Varför inte en Sako 85 Hunter i .308? Bra pipa, gudomligt trycke, klockren repetering, skjuter lika enkelt som en hagelbössa, osv osv... Visst, den kostar nog lite mer än en XCR dock... ...men jag är nyfrälst av min Sako 85 så jag måste smitta av mig lite
Publicerat Maj 9, 200916 yr Jävlar va jag är imponerad av er som vandrar omkring i dessa vapenfantasier... Själv är jag mest glad åt att hitta nått i skåpet som smäller när jag tänkt att de ska göra det... De jag har är väl inga toppgrejer så sett men mitt skytte kan nog ändå inte utnyttja pangarnas hela kapacitet..
Publicerat Maj 9, 200916 yr Vad är små träffbilder värda om du inte vet vart de dyker upp eller hur små de är från dag till dag? Om du en bra dag kan skjuta röven av en fluga efter att ha könsbestämt den på 300m så hjälper det dig inte om samma bössa en dålig dag inte kan hitta på en hel jäkla kråka på 100m. Eller, "nä tyvärr grabbar jag kan inte följa med o jaga för jag måste skjuta in bössan för 12'e gången i år." Jag påbörjade ett "fulprojekt" en gång i tiden där jag tog en gammal HVA 648 med murken stock och det är tänkt att bli en bössa som ska klara att klubba en gris med och ändå skjuta rätt. För riktigt skitväder i och när man kanske måste åla genom en granplantering och ett stenröse. Jag fräste fram en picatinnyskena på jobbet som jag sedan svartoxiderade med ett lut+nitrat kok hemma i köket. Men när jag skulle skruva fast den så kom jag fram till att det vore en styggelse. Hur f-n ska några små skruv i m4 storlek garantera att skenan inte rör på sig under vilka jäkla förutsättningar som helst? Det slutade med att jag testade att tennlöda fast skenan i lådan. Jag var dock lite för kåt på största möjliga lodyta så det kröp upp lite fluss 1mm på skenan på ett ställe och det tog blåneringen. Tog tennlod för att inte sabba härdningen i lådan. Tiden och skjutbanan får utvisa om det var rätt eller fel tänkt. Så här såg det ut innan jag svartoxiderade eller lödde skenan. Designmässigt är det en styggelse med picatinny på M98 lådan..... http://www.skogssmurf.st/picatinny.jpg Kvar är en aimpoint, korta pipan 5-8cm och sätta på högre öppna riktmedel som når över skenan. Den måste bli färdig denna sommar för grabben ska ha den när han sitter med på älgpasset i höst. Jag byggde om underbeslaget på bilden med gångjärn och en Sako knapp för att 1 månad senare kommer över ett stålunderbeslag till 1600 serien som passade rakt av.
Publicerat Maj 10, 200916 yr Hmm... Jag funderar på att ge upp i vadet med MrMauser. Om jag lyckades hålla min vapengarderob intakt i två år skulle han äta upp mina eftersökskalsonger. Deadline för vadet är midsommarafton 09. Jag har nämligen börjat titta snett på min Sauer202. Det är ett fantastiskt vapen på många sätt och riktigt sunkigt på några andra sätt, samt det har ett antal fantastiska möjligheter jag inte utnyttjar (pipbytessystem exempelvis). Men när jag skjuter på fri hand med den är det som om den viskar saker i mitt öra med sängkammarröst. Men nu har jag börjat fundera på om jag inte skall fimpa dessa Citroënfasoner, med fantastiska lösningar på icke-existerande behov, och gå tillbaka till grunderna. Slippa fundera på om pipan är ordentligt rengjord (det verkar inte finnas några bore guides att få tag på till Sauer), om man kommer att behöva skjuta in pangen igen efter att ha monterat av pipan för seriös rengöring i avsaknad av bore guide, om det spelar någon roll för precisionen att mina bipods aldrig kommer att sitta riktigt likadant från gång till gång, etc etc etc. Förr i tiden blev jag imponerad av träffbilder, Sauern skjuter riktigt små sådana och riktigt små blir de under fina förutsättningar. Nu är jag mer intresserad, märker jag, av hur repeterbart bössan skjuter och hur pass bra bössan skjuter när den skjuter som sämst. Då faller inte jämförelsen ut till Sauerns fördel. Hur kommer den att skjuta om pipskruvarna är ojämnt utdragna? Om jag inte har dragit fast framstocken exakt lika hårt från en gång till en annan? Etc etc etc. Så jag ser mig omkring efter annat, något som är "back to basics" - tillbaka till det enkla. Bössan skall vara en huvudsakligen stationär sak som dock skall fungera som rörligt vapen. Den får gärna vara liten till växten men får också gärna ha tjock pipa. Bra trycke är ett måste. På den en picatinnyskena och högkvalitetsringar. Gärna en ljuddämpare. Vad jag funderar på är: Remington XCR Compact i kaliber .308. Korta lådan alltså, och kolven är väl från HS? Rätta mig om jag har fel. Jag tar hem en picatinnyskena från NEAR och använder deras Alphamount-ringar (har redan ett par) för att sätta på en Zeiss 6-24x56. Lägger på en lågförstorande Meopta med riktmedel 4 på detta i vanliga Leupold QRW-ringar. Bössan får en ljuddämpare och kommer att ha Harris bipods i sitt standardläge. Tänker jag rätt? Hur pass bra skjuter en ny Remington och kan jag lita på dess likformiga prestanda, eller är de också beroende av dagsform? det finns bore guides till sauer , jag har en och har sett några till salu.
Publicerat Maj 10, 200916 yr Jävlar va jag är imponerad av er som vandrar omkring i dessa vapenfantasier... Själv är jag mest glad åt att hitta nått i skåpet som smäller när jag tänkt att de ska göra det... De jag har är väl inga toppgrejer så sett men mitt skytte kan nog ändå inte utnyttja pangarnas hela kapacitet.. Hehe... jag har ju iaf sett ett och annat från NS garderob och du har ju en och annan drilling som skulle få stora flertalet här att gråta blod av avundsjuka!
Publicerat Maj 10, 200916 yr http://www.blocket.se/ostergotland/Christe...m?ca=10&w=3 På det sätt du använder Sauern så kan jag förstå att den inte gör sig rätt, men herrberg och tillbaka det hör liksom inte ihop, det är som ferrari och förgasare det är längesen. Den är kanske perfekt jag kan inte så mycket om remingtons modeller men vad ska du använda bössan till jakt eller äckliga träffbilder på långt håll? finns massor av jag vill ha bössor kalibern 308 tror jag du vill behålla, prova lite olika bössor och se vilken du trivs med, Tikka T3 varmint eller en Mannlicher kanske, tror inte du är mogenn för en Blaser än men en kolfiber skulle göra dig till den du är
Publicerat Maj 10, 200916 yr Hehe... jag har ju iaf sett ett och annat från NS garderob och du har ju en och annan drilling som skulle få stora flertalet här att gråta blod av avundsjuka! Tja... inte jag som köpt som du vet o jag skjuter precis lika illa trots lull lullet...