Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

behöver tips till bättre förvaring av extra ammo under jakt.

Featured Replies

Publicerat

en enkel fråga till er andra.

jag undrar hur ni har era extraskott till kl1-2 bössorna förvarade när ni är ute på tex smyg- alt purschjakt?

jag har för tillfället skotten i fickan, men det skramlar, blyspetsen blir stött och det går fan inte fort att få i nya skott i magget.

det håller inte. det som är bra är att skotten har normaltemperatur i fickan kanske....

jag skulle behöva lite tips och råd till bättre lösning.

tack på förhand

kalle

Publicerat
en enkel fråga till er andra.

jag undrar hur ni har era extraskott till kl1-2 bössorna förvarade när ni är ute på tex smyg- alt purschjakt?

jag har för tillfället skotten i fickan, men det skramlar, blyspetsen blir stött och det går fan inte fort att få i nya skott i magget.

det håller inte. det som är bra är att skotten har normaltemperatur i fickan kanske....

jag skulle behöva lite tips och råd till bättre lösning.

tack på förhand

kalle

ha skotten i magasinet och den i fickan ? eller skaffa en patron behållare =) typ model bälte eller kring halsen =)

Publicerat

Jag har två mag till min kl 1 studsare. ett med 4 och ett med 3 pulor i, en dyr men bra lösning .

Sedan har jag en parton håller från Baggen, håller 5 st patroner, den är bra för att den håller kulorna stilla men det går inte snabbt att ladda om.

/Lasse

Publicerat
  • Författare
Jag har två mag till min kl 1 studsare. ett med 4 och ett med 3 pulor i, en dyr men bra lösning .

Sedan har jag en parton håller från Baggen, håller 5 st patroner, den är bra för att den håller kulorna stilla men det går inte snabbt att ladda om.

/Lasse

den såg bra ut! vettigt pris också.

alla har sagt till mig att ha skotten på stocken men jag har skäggstubb och jag började nästan gråta då jag provade att skjuta ett skott med en sådan på kolven. det rev till rejält på kinden kan jag säga.

två baggens ni jackfickorna skulle funka bra tror jag.

tack för tipset. (jag har inget löst magg i den ene bössan.)

kalle

Publicerat

Lösa mag är ju fusk...... <_<

Jag kör också med baggen. Har införskaffat en hållare till kolven men är lite tveksam till dess förträfflighet. Det går i alla fall inte att ha extraskotten på kolven, bössans balans blir helt fel.

Problemet med stötta blyspetsar lär vara överdrivet, enligt representanter från Norma jag pratat med.

Publicerat
  • Författare
Lösa mag är ju fusk...... :wacko:

Jag kör också med baggen. Har införskaffat en hållare till kolven men är lite tveksam till dess förträfflighet. Det går i alla fall inte att ha extraskotten på kolven, bössans balans blir helt fel.

Problemet med stötta blyspetsar lär vara överdrivet, enligt representanter från Norma jag pratat med.

jo jag vet att spetsarna har mindre betydelse, men man ska ändå vara aktsam tycker jag.

Publicerat

Jag har en baggen,

en ok pryl som jag förresten exporterad ett 30 tal av till england förrra året, Britterna har tydligen inte sådana egna där,

men för lite mer ammo och lite bättre koll har jag ett par sådana här.

http://www.redmantactical.com/ams.htm

18e1d584e732c78de84b34365b6ad05b.jpg

Jag känner Adam, iofs är det kanske fler som gör och han är trevlig och skickar till Sverige om man betalar med PP eller på annat sätt i förskott.

jag gillar de här Ammo Card:en så mycket att jag funderar på att sy egna bara för att visa att jag kan,

vill minnas att Vettern på grannkanalen är en klippa på tråd och nål.

/C

Publicerat

extra skott?

man behöver väl bara ett =)

seriöst, min tikka rymmer 5 skott i magasinet, det räcker för mig, magasinet är löstagbart.

eventuella extraskott har jag i jaktstugan

Andreas

Publicerat
  • Författare
Jag har en baggen,

en ok pryl som jag förresten exporterad ett 30 tal av till england förrra året, Britterna har tydligen inte sådana egna där,

men för lite mer ammo och lite bättre koll har jag ett par sådana här.

http://www.redmantactical.com/ams.htm

18e1d584e732c78de84b34365b6ad05b.jpg

Jag känner Adam, iofs är det kanske fler som gör och han är trevlig och skickar till Sverige om man betalar med PP eller på annat sätt i förskott.

jag gillar de här Ammo Card:en så mycket att jag funderar på att sy egna bara för att visa att jag kan,

vill minnas att Vettern på grannkanalen är en klippa på tråd och nål.

/C

tjena!

är du hemma hos ngn eller på jobbet? :wacko:

vad kostar dessa fina tingestar? dom är onekligen intressanta.

Kalle

Publicerat
  • Författare
extra skott?

seriöst, min tikka rymmer 5 skott i magasinet, det räcker för mig, magasinet är löstagbart.

Andreas

seriöst, inte ska man behöva springa till jaktstugan efter halva jakten. klart man behöver ett skott, per vilt såklart.

om du nu är på drevjakt, är det inte lite dumt att inte ha fullt magasin på vilt nr 2?

Publicerat
tjena!

är du hemma hos ngn eller på jobbet? :wacko:

vad kostar dessa fina tingestar? dom är onekligen intressanta.

Kalle

Sitter på jobbet, prisbilden är från 20-30 USD,

Bauer Arms+ google så skall du finna, det är Red Man från Red man Tacticals som syr, han gör bara fina grejer.

/Christian

Publicerat
seriöst, inte ska man behöva springa till jaktstugan efter halva jakten. klart man behöver ett skott, per vilt såklart.

om du nu är på drevjakt, är det inte lite dumt att inte ha fullt magasin på vilt nr 2?

Nu var det ju till Pürsjakten!. då skjuter iallafall jag max 2 djur

Till drevjakt/älgjakt har jag givetvis med mig ett plastetui med 10 extra bulor och det förvarar jag i ryggsäcken

Andreas

Publicerat
Lösa mag är ju fusk...... ^_^

Va kör du inte med laddram :D:P:D

extra skott?

Andreas

Hur ofta tömmer man bössan!

Min benficka rymmer 4 extra bulor och mer har jag inte med mig på jakten, skulle det bli tomt så är det bara gräva i bilen en stund så hittar man några till :rolleyes: städade bilen och hittade nästan 20 skott, blivit lite bättre sen dess :P

Publicerat
  • Författare
Nu var det ju till Pürsjakten!. då skjuter iallafall jag max 2 djur

Till drevjakt/älgjakt har jag givetvis med mig ett plastetui med 10 extra bulor och det förvarar jag i ryggsäcken

Andreas

"tex smyg- purschjakt", kärnfrågan var att slippa skrammel och dåligt behandlad ammunition. med andra ord mer ordning och reda.

/Kalle

Publicerat

Drevjakt; 5 i magasinet, 5 i en Baggenhållare i fickan och 10 i plastetui i ryggsäcken.

Smygjakt; 5 i magasinet. Ibland är Baggen i fickan också och sen resten i bilen.

Torsk på ammunition är det sista jag vill ha :rolleyes:

Baggen är klart prisvärd! På Elmia brukar de ha skapligt paketpris på en patronhållare och en vapenrem.

Publicerat

Ja du humlan, du är en av få jag vet som har en hel godisburk i plast fylld med tomma 9,3 hylsor,

underförstått det har skjutits en hel del,

för egen del är ett jämt tiotal allt som komme med ut, det går fem i bössan men jag pillar ner fyra,

enda gången det har gått tomt var på en stackars hare, en av de få gångerna jag har skjutit något genom örat men inte träffat mer än så.

fyra x165 grains SGK på 93 meter på en hare, iofs så var två helt klara bommar.

första och sista tog i huvudet, ren tur.

/C

Drevjakt; 5 i magasinet, 5 i en Baggenhållare i fickan och 10 i plastetui i ryggsäcken.

Smygjakt; 5 i magasinet. Ibland är Baggen i fickan också och sen resten i bilen.

Torsk på ammunition är det sista jag vill ha :rolleyes:

Baggen är klart prisvärd! På Elmia brukar de ha skapligt paketpris på en patronhållare och en vapenrem.

Publicerat

Kör med den här från Härkila 24st bulor rymmer den kanon smidig tycker jag :rolleyes:

post-906-1242050181_thumb.jpgpost-906-1242050174_thumb.jpgpost-906-1242050167_thumb.jpg

Mvh.

Publicerat
  • Författare
Kör med den här från Härkila 24st bulor rymmer den kanon smidig tycker jag :rolleyes:

post-906-1242050181_thumb.jpgpost-906-1242050174_thumb.jpgpost-906-1242050167_thumb.jpg

Mvh.

den var originell den! vad kostar en sådan, minns du det?

/Kalle

Publicerat

Tror att jag gav 120-150kr för den :rolleyes:

Mvh.

Publicerat
Ja du humlan, du är en av få jag vet som har en hel godisburk i plast fylld med tomma 9,3 hylsor,

underförstått det har skjutits en hel del,

Haha, ja jag är väl inte den som lägger fingrarna imellan om det luktar skottchans :rolleyes:

Helt OT men ändå, har faktiskt blivit inbjuden ett par gånger på jakt med orden; "Vi behöver nån som vet var avtryckaren sitter, så jävla trist att gå med hundarna om ingen skjuter" ;)

Publicerat
Haha, ja jag är väl inte den som lägger fingrarna imellan om det luktar skottchans :rolleyes:

Helt OT men ändå, har faktiskt blivit inbjuden ett par gånger på jakt med orden; "Vi behöver nån som vet var avtryckaren sitter, så jävla trist att gå med hundarna om ingen skjuter" ;)

Minst lika OT men jag har blivit satt på pass av samma anledning,

här har drevet gått X antal gånger, men ingen har skjutit något, nu är det din tur?!

Tack för den brukar jag tänka och så ser man till att lyckas om det kommer något. ;)

/Christian

Publicerat

Å för att återgå till tråden så måste jag säga att handväskan som Flex kånkar runt på ser klart vettig ut.

Måste nästan titta närmare på en sån :rolleyes:

Publicerat
Å för att återgå till tråden så måste jag säga att handväskan som Flex kånkar runt på ser klart vettig ut.

Måste nästan titta närmare på en sån :rolleyes:

He he den är mycket smidig ;)

Mvh.