Publicerat Maj 10, 200916 yr Tänkte anlägga en musåtel vid en åkerkant här hemma. Har läst nånstans att man kan använda en lastpall som man lägger över spannmålet man lockar dit mössen med. Där slutar min vetskap om musåtel så tips mottages. /Magnus.
Publicerat Maj 10, 200916 yr Ta lite halm/hö & lägg ut en klutt & i det en fördjupning är du lägger lite spanmål, gärna blandat, lägg en pall på det & lägg på ytterligare lite halm/hö & på det en liten pressenning som du tynger ner runt om så att den onte blåser iväg. Garanterar att detta kommer funka kanon
Publicerat Maj 10, 200916 yr En filt, lite räkor å en flaska vitt kanske skulle funka. Men jag skulle nog också flytta mig från åkerkanten å söka mig närmare stan
Publicerat Maj 10, 200916 yr Författare Ta lite halm/hö & lägg ut en klutt & i det en fördjupning är du lägger lite spanmål, gärna blandat, lägg en pall på det & lägg på ytterligare lite halm/hö & på det en liten pressenning som du tynger ner runt om så att den onte blåser iväg.Garanterar att detta kommer funka kanon Allright,funkar det med havre,(frun har hästar) /Magnus.
Publicerat Maj 10, 200916 yr Författare En filt, lite räkor å en flaska vitt kanske skulle funka. Men jag skulle nog också flytta mig från åkerkanten å söka mig närmare stan
Publicerat Maj 10, 200916 yr Författare Ok,tackar. Ska bli intressant att se om räven hittar dit. /M.
Publicerat Maj 10, 200916 yr Det GÖR dom! Men det är en enorm fördel om det görs på vintern...på sommaren finns så mycket annan mat.
Publicerat Maj 10, 200916 yr Har en musåtel igång men min vanliga åtel drar måååånga gånger bättre! Å andra sidan kräver ju en vanlig åtel mer jobb och luktar dessutom lång väg...
Publicerat Maj 11, 200916 yr Författare Tänkte mer att åteln ska dra till sig räv även om jag står utan material att lägga dit. /M.
Publicerat Juni 3, 200916 yr Hej Jag missade arbetsdagen och lovade jaktlaget bygga en musborg då jag har lite formvirke och en pall hemma. Nu hittar jag inte vapentidningen eller jakt& jägare där den var beskriven. Kort en pall med en låda på. i lådan lite hö och en hink med foder. Tak på lådan och luftspringor mellan brädorna ca 2-3 mm. Så långt inga problem. Men vad jag inte kan komma på är hur brett det ska va mellan springorna i botten. 10 mm? 15 mm? 20 mm lagom för att mössen ska komma in men inga rovdjur? Någon forumist som har tips MVH H
Publicerat Juni 3, 200916 yr Nu ser jag att du bor i Sundsvall så då är det inga problem för dig men jag sätter upp ett varningens finger till alla som bor längre söderut. Fixade nämligen en sån i vintras och den fick stå orörd i HELA 2 nätter sen hade grisarna vart där och demolerat den till nåt oigenkännbart krafs.
Publicerat Juni 3, 200916 yr Tövabo bor i sundsvall. Jag bor i Stockholm. Har inte tänkt på grisdjävlarna. Jag har plank hemma jag tänkt använda, det blir bra tungt när det står ute. Kanske får slå ner ett järn eller två i marken? ? Tankarna går vidare. MVH H
Publicerat Juni 4, 200916 yr Hm, satsa på rejäla grejor. Jag tyckte jag hade gjort ett rätt så gediget bygge med grova pallar och sen ca 40 cm jord/fyllnadsmassor över presenningen(det där måste va felstavat) det var dock en enkel match för grisarna att förvandla till ett enda kaos.